Bästa materialet sommar rail setup

christian_L sa:
Jag och en polare hade så sjukt tråkigt så vi gick till en gräsplätt bakom min trädgård och drog fram två presseningar och knöt fast ett rep som håller ihop två pvc rör och började raila. Ingen kick eller någonting utan vi fick helt enkelt hoppa upp på railet och så använde vi en planka som landning, haha. Fattigast sommarsetup på freeride eller? Bjuder på en bild ;>

http://i38.tinypic.com/16h6gw8.jpg
vart fick ni tag på rören? tog ni dom eller var kan man skaffa?

christian_L sa:
Jag och en polare hade så sjukt tråkigt så vi gick till en gräsplätt bakom min trädgård och drog fram två presseningar och knöt fast ett rep som håller ihop två pvc rör och började raila. Ingen kick eller någonting utan vi fick helt enkelt hoppa upp på railet och så använde vi en planka som landning, haha. Fattigaste sommarsetup på freeride eller vad säger ni? Bjuder på en bild ;>

http://i38.tinypic.com/16h6gw8.jpg
Vi körde idag på frost och ett typ fjärrvärmerör, använde en lutad lastpall som kick:)
Nästan ännu fattigare faktiskt :D

hjallee sa:
vart fick ni tag på rören? tog ni dom eller var kan man skaffa?
Vi fick dom av grannen som jobbar med att lägga rör :D Tror jag läste i en tidigare tråd att man kan köpa ungefär två sådana långa rör för mellan 2-400 kronor. Dock verkar det som kvallen på rören är sämst för om ni kollar noga på bilden så ser ni att vi "skurit" sönder toppskicket av rören, så antingen är det vi som hade för vassa stålkanter på skidorna eller så är rören sämst. Det gled ganska mycket sämre efter det :/

Senast ändrad:
anteez sa:
kan du fixa bild på plastnätet hjallee?
24DDA880-DF4E-7A31-670A5C3035F09B58.JPG

det är ett sånt fast 6-kantigt

Senast ändrad:
okej, behöver ett grymt snabbt svar nu grabbar.

är och tittar på jula på konstgräsmattan där och tycker att den är väldigt "tygig". Ska man satsa på den eller en mer realistisk matta med grässtrån av plast?

Rawk sa:
okej, behöver ett grymt snabbt svar nu grabbar.

är och tittar på jula på konstgräsmattan där och tycker att den är väldigt "tygig". Ska man satsa på den eller en mer realistisk matta med grässtrån av plast?
rustas funkar skitbra ;)

Jag meddela att Rusta inte länge säljer någon matta. K-rauta säljer samma matta som Jula fast på rulle och astroturf på rulle.

Min fråga är återigen, eftersom jag nu sitter på ett par oanvända rullar från jula som fortfarande går att lämna tillbaks.

funkar konstgräsmattorna (på rulle) från jula? Dom känns enormt tygiga, och hur har ni gjort för att glida bra på dom?

Rawk sa:
Jag meddela att Rusta inte länge säljer någon matta. K-rauta säljer samma matta som Jula fast på rulle och astroturf på rulle.

Min fråga är återigen, eftersom jag nu sitter på ett par oanvända rullar från jula som fortfarande går att lämna tillbaks.

funkar konstgräsmattorna (på rulle) från jula? Dom känns enormt tygiga, och hur har ni gjort för att glida bra på dom?
vad kostade dem per m?

hjallee sa:
Rawk sa:

vad kostade dem per m?
Jula = 4x1,33 m för 250 spänn.

K-rauta = 2 meter bred och kostade 100-120 kr /m

Rawk sa:
hjallee sa:
Rawk sa:

vad kostade dem per m?
Jula = 4x1,33 m för 250 spänn.

K-rauta = 2 meter bred och kostade 100-120 kr /m
vi andvänder plastnät och det var 1,5m bred och 10m lång för 200kr på silvan funkar mycket bra och 10m räcker till mycket!

hjallee sa:
anteez sa:
hjallee sa:
vi andvänder plastnät och det var 1,5m bred och 10m lång för 200kr på silvan funkar mycket bra och 10m räcker till mycket!
vart ligger den affären och har dom nån hemsida? 10m för 200 är billigt :P
http://www.silvan.se/

Borås Eskilstuna Göteborg Halmstad Jönköping Lund Malmö Stockholm Sundsvall Västerås Örebro
Hittar inte något plastnät på hemsidan, kan du länka?

angående konstgräsmattan som finns på jula, hur mycket såpa och vatten behövs det? hur ska man applicera det?

anteez sa:
angående konstgräsmattan som finns på jula, hur mycket såpa och vatten behövs det? hur ska man applicera det?
ingen aning, tänkte testa min imorgon. om någon annan redan vet så får de ju gärna dela med sig, så att jag slipper slösa bort 245 spänn om det skulle vara kasst.

ja exakt. kollade på mattan igår och den är ganska bred, man kanske kan klippa den på hälften så man har 8 meter? :P

Precis vad jag ska göra imorgon. Grejjen är att min inrun är 10m lång och 1 meter bred. Känns som att jag vill utnyttja den metern jag har. På k-rauta kan man köpa samma matta på meter, då bredden är 2m. Är lättare för mig då att köpa 5m sån och dela den på mitten. Problemet är att om jag köper 5 meter sån finns det ingen återvändo eftersom de klipper till den i butiken.

Därför kommer jag att testa en av mina två rullar från jula och använda den som landning efter det.

Men som sagt, om någon redan vet om den mattan funkar så vore det uppskattat om ni sa något nu!

när du nämner landning, så har jag tänkt på om det skulle gå att göra en liten kicker? har aldrig sett det förut, men om man har tillräckligt med matta och en lång brans inrun borde det väl gå? känns lite enformigt med bara en rail :] Köper man 2 rullar borde det räcka

Om jag hade haft en ordentlig backe hade jag lätt kört på det, nu är det dock så att jag har byggt min inrun i tre sektioner. Dessa tre sektioner kan jag vinkla lite hur som helst för att kunna köra i skogen här där det är mycket stock och sten, valde endast spoten jag har nu för att det var platt landning. Man måste anpassa sig. För min del går det dessutom att byta kick till railen ganska lätt, så jag funderar på att göra en större som man kan hoppa på när det är snö ute. Blir mjukare landning och dessutom lättare att fixxa till.

Vill man bara ha något att lajja på borde det inte vara så svårt, större kick och brant inrun/landning, som du säger. Vill man dock ha ett seriöst hopp kommer det att krävas massvis med engagemang och bygge(eller bara att ha en bra backe, slå en signal till snowflex och öppna plånboken). Glöm bara inte att det lär svårt att få en en sweet landning och om du ramlar komma det att svida.

peace out.

tänk bara på att ha brant inrun om ni ska köra med vatten och såpa! för flackt inrun så tar de bara stopp och ni kommer ingenstans... kör 45 graders lutning nästan, då kommer ni få fart!

lycka till med åkningen Rawk! har inte testat dendär mattan men de jag kört på funkar asbra, men de tar några åk innan de blir inkört å glider bra

Låter intressant, du kan inte fixa bild på din setup?

Angående snowflex så har inte en vanlig människa råd med det :P Skulle dock vart grymt med en snowflexbacke i Sverige!

Drar till Jula och köper konstgräs nån dag, så får vi se vad det blir!

/anteez

langar upp bilder när jag kommer hem från plugget.

edit: Mörkt så in i helvete när man kommer hem såklart, försöker ta lite bilder imorrn då det förhoppningsvis är ljusare ute än vad det är nu...

Senast ändrad:
Sådär, har äntligen fått klart skiten, prövade den själv idag snabbt både med och utan vatten+såpa. Med vatten och såpa var att föredra på den matta jag hade. Mattan är inhandlad på jula och provisorisk som sagt, och det är därför det inte går hela vägen upp.

Bilderna togs med mobilen då min lillebror/farsa tappade bort den riktiga under en hockeycup förra helgen.

Börjar med en overview då, kicken och starten är sjabbigt stödda eftersom jag fixxade till det ensam och trött, och jävlar vad tung den var.

- http://data.fuskbugg.se/skalman01/rail1.JPG

Närbild på starten, behövde höja den för lite brantare inrun.

- http://data.fuskbugg.se/skalman01/--start.JPG

Från toppen ser det ut såhär, där ser man även lite hur railen är uppbyggd.

- http://data.fuskbugg.se/skalman01/railtop1.JPG

Större bild på railen. Den är 3,61 meter lång, och ca 60 cm hög (några cm för högt imo). Använde mig av två mindre PVC-rör med en rundstav innuti varje (för att skruvarna skulle fästa i något). Dessa två skruvade jag fast underifrån ute i kanterna på en 14,5 cm bred planka. Alltså är railen 14,5 cm bred från kant till kant. Mellan toppen av rören det 10 cm. (skidorna är ett par hyfsat korta k2 silencers som jag hittade billigt här på freeride, köp och sälj)

- http://data.fuskbugg.se/skalman01/railrail.JPG

Här har vi en bild på mattan, är gjord av tyg. Inhandlades på jula (4x1,33 m) och delades sen på mitten för att passa min inrun som är en meter bred. Liknande finns på K-rauta, fast två meter bred och på rulle.

- http://data.fuskbugg.se/skalman01/railmatta.JPG

Mått och vinkar ser man ganska bra på den här bilden. Alla sektioner är hopskruvade med bultar så de sitter ihop, men det går ändå att vinkla dom hur man vill. Här ser man även att jag bara använder en masonitskiva som landning, vilket dög för idag.

- http://data.fuskbugg.se/skalman01/fullview paint.JPG

Vinkeln på 5-meterssektionen duger gott, tyvärr sugs man fast i tremetersdelen och tappar balansen lite tills kicken, man har ändå jävligt mycket fart. Jeppe hade rätt i att man ska ha brant inrun, särskilt om man använder den här mattan, men min vinkel på 5-metersdelen) duger gott för att vara ärlig.

Allt material till inrunnen har jag tiggt till mig/hittat. PVC-rören fick jag från grannen. Railbenen och vinklarna som satt på fick jag av en annan granne (vid det här laget hade jag ganska gott med folk som klassade mig som tokig :P). Imorse vid sju drog jag ner till bygghandeln för att införskaffa två rundstavar på 3,6 m som kostade 35 kr/m. Plankan som jag skruvade fast rören på köpte jag också imorse, 25 kr/m. Mattan kostade 249 kr på Jula i arninge och var ursprungligen 4m lång och 1,33 m bred. Jag delade den på längden för att den skulle passa.

Har ni några fler frågor så skriv här eller langa pm. Hoppas att inlägget hjälper, själv hade jag verkligen behövt något sånt här innan jag drog igång.

peace out.

- http://data.fuskbugg.se/skalman01/fr fo shoe!.JPG

edit: Skrivit till lite saker för att förklara bättre.
edit2: Lagt till hur jag fick tag på material, och kostnader.

Senast ändrad:
Grymt gjort! Nu blev jag riktigt sugen på att bygga en egen setup. Hur känns det att glida på mattan med såpa och vatten? Glider det hyffsat eller känns det lite som det suger tag?

Ska lätt testa detta, bilder/filmer kommer!

Edit: Har funderat på att köpa snowgel att lägga på en del av inrunet, tex nedre hälften och såpa+vatten på resten. Då kanske det inte suger tag som du beskriver.

Senast ändrad:
fixxade edit med hur jag fick tag på allt, om du är intresserad.

Det kändes ganska skumt i början men jag glider iaf nerför. första sektionen funkar toppen faktiskt. För att vara ärlig så kan ju en anledning till att det suger tag i andra att nästan allt vatten gick åt till första. Nu vet jag inte vad snowgel är, men det låter som om det glider, vilket skulle vara perfekt för min mittsektion. Frågan är om jag inte får alldeles för mycket fart isf. Kommer få fart så in i helvete när det blir snö sen. Edit: sen var pvc-rören 6m från början, så man kan ju bygga en vinterrail och glida satan. Kostnaden för rundstavarna är det största hindret isf..

Senast ändrad:
snowgel ska inte alls funka nå bra! så köp inte det! finns massa trådar om besvikna fr members som slösat många 100 kronor på de å inte fått ut ett skit, kastat pengar i sjön helt enkelt!

Kör på vattenslang och såpa! rinnande vatten alltså! sjukt segt att springa med hinkar!
sålänge man har vatten och har åkt in setupen så funkar det! första gångerna glider de konstigt eftersom att "stråna" på mattan inte är lagda i rätt rikning.. men så fort du åkt in det och allt lagt sig neråt.. så blir de som när man klappar en katt medhårs.. alltså du får mer fart.. än mothårs.. då de tar stopp och suger fast.. kan de va problemet du skriver om?

kör många gånger och mycket! så kommer setupen bli inkörd och funka bättre! jag tror det är bästa lösningen.. men lite brantare vinkel på mittsektionen kanske också skulle vara en lösning?

hur som helst jävligt välbygd setup! skulle inte banga på att ha den på gården! grymt jobbat! kör hårt!
/jeppe

Tur att man slapp beställa det då, och beröm från jeppe, boyah.

Så du la märke till hinken? :p Problemet är att detta är ca 100 m ifrån mitt hus (det är alltså inte mitt "hus" i bakgrunden, för de som trodde det). Jag har snackat med ägaren till skjulet och det går att dra el, om man vill ha kvälls-sesh, dock inget vatten :/ blir väl att köpa en jävla lång slang och ge de närmast boende liten månadspenning. Det är också mycket möjligt att det beror på att den inte är inåkt, för dra ut lite brädåkare i skogen så den blir slät och fin.

Brantare vinkel på mittsektionen brainstormades det på väg till bion (nya bond, värd å se men ingen speciellt imho). Och frågan är om man ska ge sig i kast med en lite mer seriös ställning som höjer både start och mitt eller nöja sig med att endast höja mitten. Detta resulterar i en flackare start.

Festar sönder backen i några dagar så får vi se vad som händer!

Edit: Vad är bäst? Grön såpa, gul såpa, eller varför inte inte beställa hem en flaska Fairy med doft av "snow"?(Yes-diskmedel i england)

Senast ändrad:
Tråkigt att snowgel inte funkar, visste inte om det. Tänkte att 39kr inte är jättemycket pengar så man ändå kunde testa :P

Det som Jon Brogan använde i sin edit verkar funka bra. Är det tvättmedel`?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp