bästa offpistskidan för alperna

commeilfaut

Ny medlem
Hej, ska spendera en hel del tid i alperna (främst chamonix) och letar nya skidor. Hoppas någon kan hjälpa mig med råd. Här kommer fakta och förutsättningar.

Vikt 70kg
Längd 179cm
Nivå: duktig åkare som åker mycket varje säsong, viss skolning men inte på hög nivå
Tidigare skidor: völkl katana (bra stabilitet, kul att dra på rejält över stora ytor men inte så lekfulla), extrem project 100 carbon (något själlösa men hyfsat stadiga samtidigt som man kan leka och småjibba med dem - bra allround), nordica patron (kul, lekfulla och lätthanterliga men inte så stadiga vid högre fart/mer stök).
Åkstil: utanför pist så mycket som möjligt. Gillar mindre drop, enklare trick, dra på rejält emellanåt. Ej turåkning.
Budget: stor

Tack så mycket på förhand!

Jag har ett par Nordica Girish 193 med bindningen Rossignol FKS 180 om du är intresserad. Påminner om Katanan.
Kort och gott riktigt goa skidor.

Hahaha utan tvekan den bästa budgeten iallafall! Har åkt på Salomon Czar 182, Moment Bibby 186 och nu Atomic Bentchetler 183. Salomonen var som en raket nedför berget, med tanke på min dåvarande vikt 74kg och längd 177.. Nu väger jag 82 kg med samma längd och är otroligt nöjd med mina Bentchetler, tyckte bibbyn var lite för fladdrig i pist. Har dock inte testat så många andra skidor förutom ett par Armada Arv, var som ett par skridskor i offpisten för mig. Sen har jag såklart åkt på massa skräp som man ägde innan man tjänade sina första dollars.

Mvh Oskar

Köpte denna skida i våras (Sick Day 110) men har bara åkt 2 dgr men är hittills mycket nöjd med den i både pist och utanför. Finns i 125 bredd också om du är ute efter mer flyt.
http://www.blue-tomato.com/de-DE/product/Line-Sick+Day+110+186+2015-301639499-uni/

Kanske ingen ren offpistskida, men det är ju inte alltid puder i Alperna. Men eftersom du har provat projekt 100 så kan jag säga att i jämförelse med den så ärSick Day bra mycket lekfullare.

Den här skidan har fått bra kritik också och finns till bra pris här (rabattkod DEC20 ger 20% dessutom)
http://www.ekosport-shop.se/line-supernatural-115-15-p-1-30113.html

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp