Bästa placering av recco?

Niiiicke

Medlem
Skulle behöva råd om den bästa placeringen av 2 par recco, alltså 4 stycken. Tänkte en recco på vardera boots men sen då? Skulle man hamna i en lavin lär det slita bra i kläderna, så placeringen av recco är bra att klura ut innan. Sen att recco är till för att hitta liken är ju en annan sak. Har ju naturligtvis lavinsändare, spade och sond också.

Over and out!!!

NICKE

Nu vet jag inte hur stor risken är att man tappar hjälmen i en lavin, annars kan ju det vara en bra fortsättning för en av reflektorerna i varje fall.

Jag skulle bara sätta en i varje pjäxa. Känns säkrast tycker jag. Annars kanske du kan he en recko på ryggskyddet. Men varför ska du ha så många? Någon speciell anledning?

//Larssa

Recco och transa?

Med enbart transa blir du funnen av ski patrol så länge den fungerar.
Men när de sen kommer med sin recco sökare, måste alla med recco utesluta sig från platsen.

Tänk dig... Om du åker med fru/barn/polare och någon av dessa blir drabbade av lavin. Då måste du alltså utesluta dig från platsen när de börjar söka med recco. Segt? Ja.

oscarius sa:
Med enbart transa blir du funnen av ski patrol så länge den fungerar
Det var just det där med att den ska fungera. Risken att en transa blir sönderslagen jämfört med att en reflektor ska bli sönderslagen är många gånger större. Dessutom kan batterierna ta slut om du har osis, eller så kan man ha klantat sig och glömt att sätta igång transen.

Jag har svårt att förstå varför folk börjar kritisera folk som försöker gardera sig i så stor utsträckning som möjligt, det är ju inte mer än mänskligt att fela och det kan då vara väldigt skönt att ha ett flertal backup-system.

oscarius sa:
Men när de sen kommer med sin recco sökare, måste alla med recco utesluta sig från platsen.
Och infon om att man måste utesluta sig från platsen får du gärna backa upp med någon form av källhänvisning, för mig veterligen stämmer det inte.

Reccon ska ju inte placeras innanför något som kan hindra "signalen". På pjäxor klistras den på ytterskon, i kläder sys den in direkt under yttertyget. Att sätta en på ryggskyddet känns som ett sämre alternativ medan en på hjälmens skal borde fungera bra. Men har man två extra, varför inte sätta en på hjälmen och en på ryggskyddets utsida (har du inte metallfoder i jackan bör det ju fungera bra...).

Oscarius: Menar du på allvar att man INTE ska ha Recco eftersom man då måste gå åt sidan när sökning med Recco sker???

Personligen tycker jag att allt talar för att man ska komplettera sin tranciever med ett par Recco (lämpligtvis en på varje pjäxa).

/MM

Tillbaka
Topp