Ni som på allvar rekommenderar Chamonix får gärna förklara varför ni gör det. Mer utförlig motivering än "grym offpist" skulle uppskattas för var den finns begriper jag inte. Igår trodde jag att jag äntligen skulle få reda på varför så mycket folk tycker att Chamonix är fantastiskt men jag måste säga att jag är grymt besviken.
Förutsättningarna var som följer: Det har kommit en del snö under påsken och igår var det molnigt på morgonen men solen höll sig framme större delen av dagen. I höjd med avstigningen från Bochard:en hade det kommit runt 40 cm nysnö (lite mindre längre ner). Jag åkte i en grupp med bl.a. två personer som bott i Chamonix de senaste 3-4 åren.
Första besvikelsen dök upp när Lavancher-liften var stängd så vi kunde bara åka halvvägs ner i den bowlen. Första två åken där var trots detta helt OK men inget sensationellt. Efter det funderade vi på att åka hela vägen upp på Grand Montets men kön till den liften var en knapp timme lång (tyvärr låg brassestolen och boken hemma annars hade vi kanske tagit den). Runt 14-tiden testade vi en sväng till Italian bowl men den var redan då fullständigt sönderkörd. På eftermiddagen såg vi att de trots allt körde Lavancher-liften så vi tog ett åk ner till den och fick finfin snö, dock inget fantastiskt (liften var verkligen stängd så vi fick vänta en kvart innan de startade liften igen och körde upp oss, idag är den helt stängd så åk inte dit om ni inte är pigga på att gå).
Sammanfattningsvis var det alltså en dag med i stort sett bästa tänkbara förutsättningar (puder, solsken, guidning av lokala förmågor) men jag är långtifrån imponerad. Visst, det finns en del bra åkning men inget du inte kan hitta minst lika bra av (eller bättre) på nån annan skidort. Allt blir uppkört i stort sett direkt, liftarna är antika och det de kallar pister där ska vi inte ens prata om (och det gör vi ju inte heller eftersom det här handlar om "grym offpist").
Så snälla, kan nån förklara för en stackars okunnig förvirrad skidåkare vad det är som är så ävlans bra med Chamonix?
Edit: Jag ignorerar just nu möjligheterna att gå på tur, det är offpist som är tillgänglig från liftarna vi snackar om (att gå till fots en halvtimme eller nåt från nån lift är dock såklart tillåtet).