Bästa stället i ALPVÄRLDEN?

Forceman

Ny medlem
Tjenare.

Funderar att dra till alpregionen nästa år och åka skidor. Men den stora frågan är var.
Skidåkningen går ju i första hand. Bra offpist är ett måste samt bra pistade backar om vädret suger. Men det skadar ju inte om det finns något att göra på kvällarna/nätterna -> party.

Så var ska man åka? Några vettiga förslag? Jag har aldrig åkt skidor utanför norden =(

Mvh, Forceman.

Åk till Chamonix, St.Anton eller något annat välkänt ställe där de serverar svenska köttbullar och spara de små, fina, gemytliga, orörda och folktomma puderhålorna till mig tack!

Personligen skulle jag rekomendera Zürs/Lech området som ligger i samma system som St.Anton. Det har alltid kommit lite i skymundan av St.Anton men har bättre offpist möjligheter där man kan hitta orörd snö, flera dagar efter snöfall.

Ja, jag tycker du ska till Chamonix! Helt klart. Jag tycker för övrigt att alla borde åka till Chamonix...utom jag själv då förstås... Fast glöm inte att ta med dig brasse-stol och en god bok när du köar i outpisten.

Ni som på allvar rekommenderar Chamonix får gärna förklara varför ni gör det. Mer utförlig motivering än "grym offpist" skulle uppskattas för var den finns begriper jag inte. Igår trodde jag att jag äntligen skulle få reda på varför så mycket folk tycker att Chamonix är fantastiskt men jag måste säga att jag är grymt besviken.

Förutsättningarna var som följer: Det har kommit en del snö under påsken och igår var det molnigt på morgonen men solen höll sig framme större delen av dagen. I höjd med avstigningen från Bochard:en hade det kommit runt 40 cm nysnö (lite mindre längre ner). Jag åkte i en grupp med bl.a. två personer som bott i Chamonix de senaste 3-4 åren.

Första besvikelsen dök upp när Lavancher-liften var stängd så vi kunde bara åka halvvägs ner i den bowlen. Första två åken där var trots detta helt OK men inget sensationellt. Efter det funderade vi på att åka hela vägen upp på Grand Montets men kön till den liften var en knapp timme lång (tyvärr låg brassestolen och boken hemma annars hade vi kanske tagit den). Runt 14-tiden testade vi en sväng till Italian bowl men den var redan då fullständigt sönderkörd. På eftermiddagen såg vi att de trots allt körde Lavancher-liften så vi tog ett åk ner till den och fick finfin snö, dock inget fantastiskt (liften var verkligen stängd så vi fick vänta en kvart innan de startade liften igen och körde upp oss, idag är den helt stängd så åk inte dit om ni inte är pigga på att gå).

Sammanfattningsvis var det alltså en dag med i stort sett bästa tänkbara förutsättningar (puder, solsken, guidning av lokala förmågor) men jag är långtifrån imponerad. Visst, det finns en del bra åkning men inget du inte kan hitta minst lika bra av (eller bättre) på nån annan skidort. Allt blir uppkört i stort sett direkt, liftarna är antika och det de kallar pister där ska vi inte ens prata om (och det gör vi ju inte heller eftersom det här handlar om "grym offpist").

Så snälla, kan nån förklara för en stackars okunnig förvirrad skidåkare vad det är som är så ävlans bra med Chamonix?

Edit: Jag ignorerar just nu möjligheterna att gå på tur, det är offpist som är tillgänglig från liftarna vi snackar om (att gå till fots en halvtimme eller nåt från nån lift är dock såklart tillåtet).

Chamonix så klart....

Så vi kan vara på våra egna guld pärlor...

Jag håller med joppz med att lech/zûrs har bättre offpist än st anton men jag har för mej att där är dyrare och mest familjer och inte lika stort håll i gång på kvällarna, men helt klart bättre offpist och det finns rupvärmare i stolhissarna!!!!

Mycke gnabb om hurvuda Chamonix är bra eller inte... är väl en smaksak liksom det mesta. Man kan väl inte säga att något är bäst ändå? Just nu regerar Dizin i Iran för den som vill ha puder. Titta lite bortom alperna så upptäcker ni att det finns så mycket mer...
Österrike går bort för övrigt för baguette, ost o vin är mycket godare än semel mit speck :)

Ville ju bara lobba lite för ställena utanför alperna. Tycker det är bra om folk vidgar sina vyer lite. Men det är klart alperna är bra som fan när det är bra! Men måste ändå säga att jag aldrig åkt så mycket bra puder som i Dizin under 2 veckors tid i alla fall. Insnöade utan åkning i omgångar men efter snö kommer sol och då var det grymt kul i ett par dagar åt gången innan nästa snöfall. Nu senast i Chamonix förra veckan blev det två bra förmiddagar efter snöfall men sedan var hela berget uppkört av de enorma mängder folk som är där. Egentligen bara 2 åk på hela veckan som kom upp i Iran-klass på snön och ospårad terräng. Sedan en annan sak - liftkortspriser.. Kollade kontotokortskontot igår och det är ju måttligt roligt när en halvtaskig dag i Engelberg går loss på 350 pistoler... samma som 7 dagars åkning i Dizin de! Eller Riksgränsen för där man kan ju köpa en topptur för 60 spänn och sedan ägna resten av dagen åt Nordalsfjäll medelst egna ben uppför..

Vad gäller fest så måste jag säga att det finns bra mycket bättre ställen än en sketen alport... så varför slösa energi på det när man kan vara pigg på morgonen och åka..? Festen är ändå bättre i Sthlm men Hammarbybacken slår knappast La Grave.... //Gunde

Tillbaka
Topp