Bästa storslalomskidan 4-5000kr

Zatyrax

Ny medlem
Tjenare! Jag är 176cm lång, väger ca 72kg, och är en väldigt duktig åkare, som gillar fart och hård körning. Jag letar nu efter den bästa storslalomskidan med runt 17 i radie. Jag kör mest i pist, men händer även att det blir lite skog osv. 90% fokus på pist dock!

Har 4-5000kr att lägga, men med all rea och sånt så finns det skidor för uppåt 8-9000 att få tag i. Vad tycker ni? Om det spelar någon roll har jag Lange RX 100 boots :)

Vill du ha riktig prestanda för pengarna så är ett bra alternativ att köpa beggade racegrejer på blocket. Du kan lätt hitta ett par sjukt fina GSlagg för under 5000kr.
Köpte sj ett par Ross9X GS lagg för ngt år sedan, var i superfint skick. Massa kant kvar, och ett djävulskt grepp!

Inga storslalomskidor har runt 17 i radie och har väl i princip aldrig haft heller. Pistcarving finns det massor av däremot, varför är denna tråd i "Freeride - Skidor" och inte i "Pist- Skidor"?

JL76 sa:
Inga storslalomskidor har runt 17 i radie och har väl i princip aldrig haft heller. Pistcarving finns det massor av däremot, varför är denna tråd i "Freeride - Skidor" och inte i "Pist- Skidor"?
Ajfan, inte så bra på termerna runt skidor och skidteknologi, men åkningen kan jag.

Såg inte den delen :)

Vad har du åkt på och gillat tidigare, vilken typ av egenskaper gillar resp. ogillar du? Såna saker är bra att skriva så de som ska ge tips har nåt att gå på.

Senast ändrad:
Det skiljer mycket mellan ett par pistskidor av storslalomkaraktär och ett par racestock storslalom. Raceskidorna kräver fart, kraft och fri passage för att komma till sin rätt, är knappast något man bränner ned med i Gustafsbacken under sportlovet ...

Ett klockrent budgetval avseende friåknings "storslalomskida" med radie 17 m är Fischer RC4 WC RC som just nu är ett klipp hos SC för 449 Euro. 180 cm kan vara lämplig längd för dig.

/MM

Ett alternativ är racestock-GS för juniorer. De har oftast just 17m* i radie och är byggda i en snarlik konstruktion som vanliga racestock. Junior kan låta lite mesigt, men jag har tex ett par Blizzard GSj 178cm som är allt annat än mjuka och snälla. Och de förefaller ha samma konstruktion som ett par Blizzard GS 188 som också står i garaget. 17m och racestockkonstruktion ger samma obevekliga isgrepp som full-race, men i ett lite mer underhållande format.

* Med reservation för eventuella regeländringar i FIS-boken sedan sist jag var uppdaterad

Senast ändrad:
ett alternativ är ett par friåknings storslalom skidor, dom har ungfär 17m radie.
atomic D2 race GS är en rätt bra skida som har 19m radie. skulle ha köpt 184cm lång om jag var du.
själv har jag ett par head storslalom som är 193cm och har en radie på 29m som är grymt sköna och har inga problem att svänga med dom.

PNyberg sa:
Vill du ha riktig prestanda för pengarna så är ett bra alternativ att köpa beggade racegrejer på blocket. Du kan lätt hitta ett par sjukt fina GSlagg för under 5000kr.
Köpte sj ett par Ross9X GS lagg för ngt år sedan, var i superfint skick. Massa kant kvar, och ett djävulskt grepp!
Ett hetare tips för att hitta beggade race/tävlingsgrejer än blocket (vi alla vet hur mycket skit som finns där) är att kolla de olika slalomklubbarnas hemsidor. De brukar ha köp/sälj-sidor. Dessutom finns det så sjukt mycket större utbud än efterfrågan så priserna är därefter. Se dock till att du inte får en din 10-20/30-bindning (japp, marker har 30-bindningar) om du verkligen inte behöver det. (Vilket jag med allra största sannolikhet tror eftersom du väger 72 kg och ska ha skidorna till friåkning.)

Den här sidan kan nog va till hjälp om du ska leta beggade tävlingslagg: sslk snölänkar

Tillbaka
Topp