Bästa UCPA-anläggningen

Bästa UCPA-anläggningen
Tjena!

Är till vintern lite inne på att åka med UCPA till någon av deras anläggningar, priset är ju odiskutabelt det bästa jag har lyckats få fram men då återstår ju att välja anläggning. Är det några som har haft erfarenhet av de olika och kan rekommendera eller avråda från någon av dem? Vilken anläggning skulle ni säga är den bästa, sett till placering skick storlek osv.

Ha det gött!

Bästa UCPA-anläggningen
Har bara varit i Flaine men var där helt nöjd med standarden på rummet, tillräckligt med utrymme och helt och rent. Maten och matsalen var nog det bästa jag varit med om till det priset. Det man saknade var väl bastu men det är sällsynt överhuvudtaget i Frankrike.

Bästa UCPA-anläggningen
Val Thorens får klart ett helt nytt center till vintern, kommer förmodligen bli riktigt bra.
Annars är det i Serre riktigt fint med.

Bästa UCPA-anläggningen
Jag har varit två gånger i Argentiere, vilket var deras äldsta (och sunkigaste?) center. Och tja, det var nedånget och rejält slitet, men jag tvekade ju uppenbarligen inte på att åka dit igen, så helt hemskt var det ju inte. Nu är jag förvisso ingen person som är känd för att vara så kinkig med boende, men åk dit du vill istället! Gör du rätt ska du ju ändå inte spendera särskilt mycket tid på centret ;)

(Argentiere-centret renoveras över denna säsong, därav mitt val av tempus)

Bästa UCPA-anläggningen
Jag har i omgångar testat centren i Serre, Valto, Valdi och Argentiere. Serre är klart fräschast, Valto var trevligast häng eftersom det gamla centret var uppbyggt kring gemensamma utrymmen i mitten så att säga (runt hus där sovrummen låg i en rand runt ett gemensamt vardagsrum typ) och Valdi har bäst läge rent geografiskt (nära till både backar och party. Serre har närmre till backen och Valto har lika långt till backen men båda de har mycket längre till festen). Argentiere däremot var inget vidare på nåt sätt. Nu hade vi otur med väder så det saknades snö och det var svinkallt ute. Problemet är att huset verkligen inte är byggt för kyla så folk käkade middag i dunjackor och det gick knappt att duscha där jag bodde för att det var så kallt när man kom ut. Värmen slogs på på rummen vid 21 på kvällen så alla vaknade mitt i natten och svettades som fan eftersom man fick gå och lägga sig i underställ för att inte frysa ihjäl.

Bästa UCPA-anläggningen
Jag var nere i argentiere förra veckan och UCPA centret var helt urblàst, endast ytterväggarna var kvar. Sà i nuläget är det nog deras sämsta center. Ska det vara stängt hela nästa vinter eller blir det färdigt till vintern?

Bästa UCPA-anläggningen
Blackriverpaint sa:
Jag var nere i argentiere förra veckan och UCPA centret var helt urblàst, endast ytterväggarna var kvar. Sà i nuläget är det nog deras sämsta center. Ska det vara stängt hela nästa vinter eller blir det färdigt till vintern?
Får hoppas att de gör nåt åt ytterväggarna med, annars lär det fortsätta att vara svinkallt ;)

Bästa UCPA-anläggningen
Blackriverpaint sa:
Det ska vara stängt hela denna säsong.

Bästa UCPA-anläggningen
Hallå!

Till att börja med får man väl säga att UCPAs center inte är hotell. Det är till för skidåkare (och bergsfolk) som vill åka skidor. Boendet är oftast en sekundär fråga... Vill man bo flott skall man nog snegla åt andra bolag...

Jag har varit på följande center i olika omgångar:
Val d'isere - Halvsunkigt, men helt ok center. Tre rum delar på två toaletter och två duschar. Vet inte om det är samma på alla plan... Ok, mat... Dock gör ju byn och skidåkningen att stället vägs upp ordentligt mycket!!!

Argentiere - Här bor bara råttorna... Typ...

Chamonix - Ungefär samma standard som Val d'isere. Dock sämre sällskapsutrymmen. Toaletter i korridor. Dusch på rummet... Maten var sisådär har jag för mig, men tillräckligt med energi... ;)

Serre Chevalier - Ett fint och fräscht center. Bästa maten. Mysiga sällskapsutrymmen och en fin och fräsch matsal. Rummen är dock sjukt dåligt planerade. Tycker att byn är lite tråkig, men mysig. Fantastisk åkning.

Flaine - Helt ok rum. Dusch och toa på rummen. Stora rum tyckte jag... Byn är ju den tråkigaste på manneminnen, men åkning var riktigt rolig. Dock lite flack... Vi hade iof monsterdumpen från Kung Bore och då blir allt kul... :)

Saint Sorlin - Har hört att dom skall riva detta stället och bygga upp nytt. Vilket dom gör helt rätt i!!!! Var där förra säsongen. Liten och äckligt, dåliga sällskapsutrymmen och allmänt slitet... Droppade kondens från taken i dom EXTREMT små rummen. Dusch och toa i korridor... Dålig mat! Mycket liten, men småmysig by. Uteställen finns ej. After-ski finns knappt... Galet mycket rolig terräng... DOCK så måste detta vara paradiset för puderåkare om man får en dump...

Kort och gott så är Serre helt klart det bästa centret så vitt jag vet. Fräscht och bra mat! Sedan är det riktigt bra och rolig åkning i ett bra system. Byn är som sagt inte jätterolig och någon After-ski (som kan nämnas) hittade vi inte ens... Men skiter man i det så hade jag valt Serre. OBSERVERA de 32 timmarna det tar att åka dit!!!

Personligen hade jag nog skitit rätt mycket i hur själva centrena är och fokuserat på bergen. Det är väl ändå det som är det viktiga. I så fall ligger ju Val d'isere väldigt bra till... Har allt utom ett center som är top noch, men som sagt, vem bryr sig?

Senast ändrad:
Bästa UCPA-anläggningen
Argentiere är ju tydligen stängt annars är det ju överlägset bästa valet att boka deras off-pist grupp med riktig bergsguide en hel vecka nästan gratis. Sunkigt center, sista gången jag var där så bokade jag ett hotell tvärs över gatan och bodde där istället. Ordnade även flyg själv för att slippa bussen. Ändå värt det för riktigt bra guider.

Har även bott i Les deux Alps i det franska centret (finns ett internationellt oxå) Var OK standard. Alla, precis alla, utom jag och polarn rökte på varje kväll. :o

Bästa UCPA-anläggningen
Instämmer med mycket som sagts ovan.

Flaine är bra, särskilt eftersom det finns ovanligt många dubbelrum (centret var tidigare ett "vanligt" hotell).

Serre Che är också bra men rummet jag bodde i var väldigt lite och med fyra sängar (egen dusch och toalett delad med rummet bredvid).

Jag gillar Chamonix-centret också, bland annat för läget i Chamonix, men standarden är sämre än de två ovan. Sällskapsutrymmena där är dock rätt små.

Jag fick hem en broschyr från svenska UCPA nu i veckan och noterade att man nu äntligen börjat anpassa sig till vad många kunder vill ha och (om än i liten skala) kommer att börja erbjuda även flygresor i vinter. Inte en dag för tidigt... Jag förstår dock inte riktigt varför man i broschyren valt att vara så noga med att mellan raderna säga att "ska man åka med UCPA på riktigt är det minsann buss som fortfarande gäller". Dagens kunder är mer medvetna och kräsna och många av oss gillar UCPA-konceptet stenhårt utan att för den skulle vilja spendera 50-60 timmar i en buss.

Bästa UCPA-anläggningen
Jag var i Les Arcs i vintras och det centret var helt ok. Rummen var ganska små men välplanerade och fräscha. Skulle man in till Les Arcs centrum fick man gå i ca 10 min ner för en backe och genom trappor i ett annat hotell. Skidåkningen var riktigt bra.

Bästa UCPA-anläggningen
jonte_carver10 sa:
"ska man åka med UCPA på riktigt är det minsann buss som fortfarande gäller". Dagens kunder är mer medvetna och kräsna och många av oss gillar UCPA-konceptet stenhårt utan att för den skulle vilja spendera 50-60 timmar i en buss.
Men så länge man har man tiden vill man ju vara lite mer miljömedveten ändå, annars kommer de få öppna ucpa-center Kerguelen istället

Bästa UCPA-anläggningen
Vinter-Paul sa:
jonte_carver10 sa:
"ska man åka med UCPA på riktigt är det minsann buss som fortfarande gäller". Dagens kunder är mer medvetna och kräsna och många av oss gillar UCPA-konceptet stenhårt utan att för den skulle vilja spendera 50-60 timmar i en buss.
Men så länge man har man tiden vill man ju vara lite mer miljömedveten ändå, annars kommer de få öppna ucpa-center Kerguelen istället
Koldioxidutsläppet per passagerare för en buss till Alperna jämfört med nyare flygplan (exempelvis de 737-800 som Norwegian flyger med) skiljer sig i stort sett ingenting.

Bästa UCPA-anläggningen
jonte_carver10 vad har du fått de uppgifterna i från? Jag har alltid hör att flyg släpper ut så mycket koldioxid. Men om det stämmer är det bra.

Bästa UCPA-anläggningen
Ett flygplan släpper ut mycket koldioxid, men ett fullsatt jetplan tar också ungefär 2-3 gånger fler passagerar än en buss.

Sen kan man argumentera för vilka övriga utsläpp flygfotogen kontra bensin ger och om det påverkar var man släpper upp dem (atmosfär kontra marknära). Så det är inte en så himla lätt ekvation. Åk tåg om du vill vara miljömedveten. Då kommer, i alla fall statistiskt sett, en del av den energin du använder härstamma från vindkraft/vattenkraft/kärnkraft.

Bästa UCPA-anläggningen
Vattendroppe sa:
Ett flygplan släpper ut mycket koldioxid, men ett fullsatt jetplan tar också ungefär 2-3 gånger fler passagerar än en buss.

Sen kan man argumentera för vilka övriga utsläpp flygfotogen kontra bensin ger och om det påverkar var man släpper upp dem (atmosfär kontra marknära). Så det är inte en så himla lätt ekvation. Åk tåg om du vill vara miljömedveten. Då kommer, i alla fall statistiskt sett, en del av den energin du använder härstamma från vindkraft/vattenkraft/kärnkraft.
Nja, eftersom en tågresa till de franska alperna går igenom Tyskland så vil jag minnas att det finns uträkningar på att buss är koldioxidsnålare än tåg, pga kol-el...

Bästa UCPA-anläggningen
Hej!
Jag testar den här tråden också. Vi skall åka i januari med UCPA, och det står mellan Les Arcs och Val Thorens. Vad rekommenderas??

Vi är på helt olika nivåer. En superseriös (jag), en medel och en nybörjare. Jag vill framförallt ha bra åkning, trevlig after ski, men party är inget viktigt. Har varit i Val Thorens tidigare, men inte med UCPA, och vet att det är mycket uteliv där. Vad jag däremot ogillade var de extremt långa liftköerna överallt. Är sugen på Les Arcs,men min fråga är, tror ni mina vänner kommer dö av tristess om jag övertalar dem till att åka dit? De vill ha röj på after skin och möjlighet till att supa till. :D

Bästa UCPA-anläggningen
Lundblom, med hjälp av utsläppskalkylatorn på sj.se och sedan justerad för skillnaden mellan en 737-800 och en 737-600 med Boeings egna statistik (SJ använder en Boeing 737-600 för att jämföra flyg mot tåg/buss vilket inte är helt rent spel eftersom en 737-800 är en betydligt vanligare flygplanstyp som släpper ut väsentligt mindre).

Oavsett transportmedel till Alperna är ju dock inte stora energikrävande liftsystem mitt i vacker bergsnatur särskilt miljövänligt i största allmänhet, men det är kanske en annan diskussion... Själv är jag inte en bättre människa än att jag gärna flyger till Alperna och väl där gärna åker både lift och heli :)

Bästa UCPA-anläggningen
jonte_carver10 sa:
Lundblom, med hjälp av utsläppskalkylatorn på sj.se och sedan justerad för skillnaden mellan en 737-800 och en 737-600 med Boeings egna statistik (SJ använder en Boeing 737-600 för att jämföra flyg mot tåg/buss vilket inte är helt rent spel eftersom en 737-800 är en betydligt vanligare flygplanstyp som släpper ut väsentligt mindre).

Oavsett transportmedel till Alperna är ju dock inte stora energikrävande liftsystem mitt i vacker bergsnatur särskilt miljövänligt i största allmänhet, men det är kanske en annan diskussion... Själv är jag inte en bättre människa än att jag gärna flyger till Alperna och väl där gärna åker både lift och heli :)
Ja, utförsåkning är ett jävla miljösvineri i de allra flesta fall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp