Hallå!
Till att börja med får man väl säga att UCPAs center inte är hotell. Det är till för skidåkare (och bergsfolk) som vill åka skidor. Boendet är oftast en sekundär fråga... Vill man bo flott skall man nog snegla åt andra bolag...
Jag har varit på följande center i olika omgångar:
Val d'isere - Halvsunkigt, men helt ok center. Tre rum delar på två toaletter och två duschar. Vet inte om det är samma på alla plan... Ok, mat... Dock gör ju byn och skidåkningen att stället vägs upp ordentligt mycket!!!
Argentiere - Här bor bara råttorna... Typ...
Chamonix - Ungefär samma standard som Val d'isere. Dock sämre sällskapsutrymmen. Toaletter i korridor. Dusch på rummet... Maten var sisådär har jag för mig, men tillräckligt med energi...
Serre Chevalier - Ett fint och fräscht center. Bästa maten. Mysiga sällskapsutrymmen och en fin och fräsch matsal. Rummen är dock sjukt dåligt planerade. Tycker att byn är lite tråkig, men mysig. Fantastisk åkning.
Flaine - Helt ok rum. Dusch och toa på rummen. Stora rum tyckte jag... Byn är ju den tråkigaste på manneminnen, men åkning var riktigt rolig. Dock lite flack... Vi hade iof monsterdumpen från Kung Bore och då blir allt kul...
Saint Sorlin - Har hört att dom skall riva detta stället och bygga upp nytt. Vilket dom gör helt rätt i!!!! Var där förra säsongen. Liten och äckligt, dåliga sällskapsutrymmen och allmänt slitet... Droppade kondens från taken i dom EXTREMT små rummen. Dusch och toa i korridor... Dålig mat! Mycket liten, men småmysig by. Uteställen finns ej. After-ski finns knappt... Galet mycket rolig terräng... DOCK så måste detta vara paradiset för puderåkare om man får en dump...
Kort och gott så är Serre helt klart det bästa centret så vitt jag vet. Fräscht och bra mat! Sedan är det riktigt bra och rolig åkning i ett bra system. Byn är som sagt inte jätterolig och någon After-ski (som kan nämnas) hittade vi inte ens... Men skiter man i det så hade jag valt Serre. OBSERVERA de 32 timmarna det tar att åka dit!!!
Personligen hade jag nog skitit rätt mycket i hur själva centrena är och fokuserat på bergen. Det är väl ändå det som är det viktiga. I så fall ligger ju Val d'isere väldigt bra till... Har allt utom ett center som är top noch, men som sagt, vem bryr sig?