Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fixat.snorkel sa:@Kazle Bra illustrerat!
@AndreasM Bildtexten är rätt i fråga om vilken fjäder som är vilken men du kanske ska ändra i brödtexten som säger tvärtom?
Ja, åtminstone sett till det vi resonerat fram här. Å andra sidan har jag alltid lärt mig att man ska välja bindning så man ligger i mitten av skalan. Skröna eller inte? Om man som bindningdesigner kan labba med både fjäderkonstant, slaglängd och hävarm hade iaf jag försökt lägga bindningens sweet spot nånstans mitt i skalan. Kan hända att fjäderns aktiva zon (eller va man nu ska kalla det, då den rör sig) blir för stor med en styvare fjäder med liten förspänning vilket gör att bindningen känns svampig?DrJ sa:Då tolkar jag det som att ni håller med Marshal att det egentligen är optimalt att köra på en kraftigare bindning än man "behöver"? Dvs i mitt fall skall jag välja sth 16 istället för 13 om jag kör på DIN 8-9? Eller åtminstone att det kan ge ett mjukare släpp vilket åtminstone jag tror är bra.
Tänkte bara notera att det du skrivit innebär att en fjäder är olinjär genom hela sitt verksamma område, men jag antar att det du menar är att den är olinjär från '0' och upp till x längdenheter, men även från x längdenheter innan fjädern bottnar upp till det att den bottnar. Så det inte uppstår mer förvirring än vad som redan verkar ha gjort!snorkel sa:Dyrare brukar ju vara bättre åtminstone i samma modellserie så utöver fjädern så är det ju kraftigare design i övrigt vilket borde leda till en överlag bättre bindning.
En fjäder är olinjär vid noll till x mm förspänning och olinjär även från x mm till det att den bottnar. Det kan ju vara det som är grunden till tumregeln att man skall välja bindning så man åker på mitten av DIN skalan. Bindningskonstruktören får man väl anta att denne känner till hur en fjäder fungerar så i praktiken är det nog OK att åka på hela skalan på den bindning man har. x är endast några få % av slaglängden.
Tror heller inte att denna parameter är det viktigaste för eventuella tjuvsläpp. En tyngre skida gör säkert större skillnad.
Helt rätt av dig, har ändrat i mitt inlägg.Vattendroppe sa:Tänkte bara notera att det du skrivit innebär att en fjäder är olinjär genom hela sitt verksamma område, men jag antar att det du menar är att den är olinjär från '0' och upp till x längdenheter, men även från x längdenheter innan fjädern bottnar upp till det att den bottnar. Så det inte uppstår mer förvirring än vad som redan verkar ha gjort!
Det kan ju även finnas någon typ av excenterutväxling i mekanismen som kompenserar för vinklarna och olinjariteten eller förstärker den beroende på vad som är önskvärt. Är den omgivande mekaniken lika för båda fjädrarna så kvarstår dock skillnaderna mellan hård/mjuk.Kazle sa:Liten kommentar ang. olinjäriteten, hävarmen från pjäxan till fjädern är bara en linjär kraftöverföring om "vingens" rotationspunkt ligger på en rät linje mellan krafternas angreppspunkter. Om man dessutom tänker på att kraftvektorn från pjäxan förmodligen ändrar riktning när pjäxan roterar utåt skulle jag nog våga påstå att kraftöverföringen pjäxa-fjäder nästan alltid är olinjär