Bättre att välja kraftigare bindning?

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum
snorkel sa:
@Kazle Bra illustrerat!

@AndreasM Bildtexten är rätt i fråga om vilken fjäder som är vilken men du kanske ska ändra i brödtexten som säger tvärtom?
Fixat.

Den stora frågan är vad som är bäst. Kan ju vara så att även det lägsta DIN läget har relativt mycket förspänning. Man kan inte heller förspänna en fjäder hur mycket som helst då slaglängden minskar.

Tror inte att det går att säga entydigt vad som är bäst då det blir en kompromiss
1. Belastningen är inte så hög att bindningen behöver lösa ut, då borde det vara bättre för åkkänslan med en bindning som ligger nära sitt maximala DIN tal då bindningen inte flexar ut i det elastiska området lika lätt.
2. Belastningen är så hög att bindningen behöver lösa ut för att förhindra skador, då borde en kraftigare bindning som är ställd på ett lägre DIN vara bättre då den ger att mjukare släpp.

Den stora frågan är dock om skillnaden är så stor att det motiverar att köpa en dyrare och i allmänhet tyngre bindning. Tillverkaren borde dock garantera att deras bindningar fungerar bra inom det intervall de kan justeras mellan.

@snorkel
Jag trollar inte har en uppriktig önskan att förstå.

Här fanns ett långt inlägg men beslöt mig för att inte ta med det.

Kommunikation är svårt och kräver en vilja att mötas på en gemensam nivå.
Saknas den så är all kommunikation utan den som är mellan de som är på samma nivå dömd att misslyckas.

Tyvärr för min del så kunde jag inte nå er nivå.

Tack för mig.

Då tolkar jag det som att ni håller med Marshal att det egentligen är optimalt att köra på en kraftigare bindning än man "behöver"? Dvs i mitt fall skall jag välja sth 16 istället för 13 om jag kör på DIN 8-9? Eller åtminstone att det kan ge ett mjukare släpp vilket åtminstone jag tror är bra.

Senast ändrad:
DrJ sa:
Då tolkar jag det som att ni håller med Marshal att det egentligen är optimalt att köra på en kraftigare bindning än man "behöver"? Dvs i mitt fall skall jag välja sth 16 istället för 13 om jag kör på DIN 8-9? Eller åtminstone att det kan ge ett mjukare släpp vilket åtminstone jag tror är bra.
Ja, åtminstone sett till det vi resonerat fram här. Å andra sidan har jag alltid lärt mig att man ska välja bindning så man ligger i mitten av skalan. Skröna eller inte? Om man som bindningdesigner kan labba med både fjäderkonstant, slaglängd och hävarm hade iaf jag försökt lägga bindningens sweet spot nånstans mitt i skalan. Kan hända att fjäderns aktiva zon (eller va man nu ska kalla det, då den rör sig) blir för stor med en styvare fjäder med liten förspänning vilket gör att bindningen känns svampig?

Yes, då har vi alltså gemensamt kommit överens om att Marshals resonemang är korrekt och det finns fördelar med att välja en bindning med hårdare fjäder (läs, högre max DIN).

Men resonemanget bygger på att mekaniken i DIN 12 bindningen är densamma som i DIN 16 bindingen och inte inviduellt anpassad till de olika fjädrarna. Så jag antar att man inte kan dra slutsatsen generellt att en DIN 16 alltid är bättre än en DIN 12, eller kan man det???

/MM

Dyrare brukar ju vara bättre åtminstone i samma modellserie så utöver fjädern så är det ju kraftigare design i övrigt vilket borde leda till en överlag bättre bindning.

En fjäder är olinjär vid noll till x mm förspänning och olinjär även från y mm till det att den bottnar. Det kan ju vara det som är grunden till tumregeln att man skall välja bindning så man åker på mitten av DIN skalan. Bindningskonstruktören får man väl anta att denne känner till hur en fjäder fungerar så i praktiken är det nog OK att åka på hela skalan på den bindning man har. x resp y är endast några få % av slaglängden.

Tror heller inte att denna parameter är det viktigaste för eventuella tjuvsläpp. En tyngre skida gör säkert större skillnad.

Senast ändrad:
snorkel sa:
Dyrare brukar ju vara bättre åtminstone i samma modellserie så utöver fjädern så är det ju kraftigare design i övrigt vilket borde leda till en överlag bättre bindning.

En fjäder är olinjär vid noll till x mm förspänning och olinjär även från x mm till det att den bottnar. Det kan ju vara det som är grunden till tumregeln att man skall välja bindning så man åker på mitten av DIN skalan. Bindningskonstruktören får man väl anta att denne känner till hur en fjäder fungerar så i praktiken är det nog OK att åka på hela skalan på den bindning man har. x är endast några få % av slaglängden.

Tror heller inte att denna parameter är det viktigaste för eventuella tjuvsläpp. En tyngre skida gör säkert större skillnad.
Tänkte bara notera att det du skrivit innebär att en fjäder är olinjär genom hela sitt verksamma område, men jag antar att det du menar är att den är olinjär från '0' och upp till x längdenheter, men även från x längdenheter innan fjädern bottnar upp till det att den bottnar. Så det inte uppstår mer förvirring än vad som redan verkar ha gjort!

Vattendroppe sa:
Tänkte bara notera att det du skrivit innebär att en fjäder är olinjär genom hela sitt verksamma område, men jag antar att det du menar är att den är olinjär från '0' och upp till x längdenheter, men även från x längdenheter innan fjädern bottnar upp till det att den bottnar. Så det inte uppstår mer förvirring än vad som redan verkar ha gjort!
Helt rätt av dig, har ändrat i mitt inlägg.

Liten kommentar ang. olinjäriteten, hävarmen från pjäxan till fjädern är bara en linjär kraftöverföring om "vingens" rotationspunkt ligger på en rät linje mellan krafternas angreppspunkter. Om man dessutom tänker på att kraftvektorn från pjäxan förmodligen ändrar riktning när pjäxan roterar utåt skulle jag nog våga påstå att kraftöverföringen pjäxa-fjäder nästan alltid är olinjär

Kazle sa:
Liten kommentar ang. olinjäriteten, hävarmen från pjäxan till fjädern är bara en linjär kraftöverföring om "vingens" rotationspunkt ligger på en rät linje mellan krafternas angreppspunkter. Om man dessutom tänker på att kraftvektorn från pjäxan förmodligen ändrar riktning när pjäxan roterar utåt skulle jag nog våga påstå att kraftöverföringen pjäxa-fjäder nästan alltid är olinjär
Det kan ju även finnas någon typ av excenterutväxling i mekanismen som kompenserar för vinklarna och olinjariteten eller förstärker den beroende på vad som är önskvärt. Är den omgivande mekaniken lika för båda fjädrarna så kvarstår dock skillnaderna mellan hård/mjuk.

Efter att ha följt den här tråden med intresse, trots nästan obefintlig kunskap om fysik.
Känns det som att det nästan är dags att leta upp någon här på FR som vet hur en bindning faktiskt fungerar och är uppbyggd.
Borde väl finnas någon som pluggat i Åre (läs killen som var med och skapade Dynafit Beast) som faktiskt har koll och kan reda ut en eller två saker.
Känns som att någon i redaktionen
@heddious skulle kunna spåra upp någon med koll^^

Fundamental considerations in ski binding analysis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1256801

...........Because static loading is responsible for many injuries, a skier should be able to release his bindings in every mode by simply pulling or twisting his foot outward. If that cannot be done without injury, the skier has identified for himself one type of fall that will result in injury..........

Senast ändrad:
Var väll i Östersund han plugga?? Kompisen går där och han skulle gå samma linje som han hade gått.
Och det var väl bara en produktutvecklings linje??

Tillbaka
Topp