Beast+snö=inge bra?

Maxen99

Medlem
Beast+snö=inge bra?
Jag har nyligen köpt ett par dynafitt beast som jag gillar både uppför och nerför. Dock inte däremellan, varje gång jag kliver ur bindningen och trampar ner i snön och sedan ska kliva i bindningen igen så lyckas jag inte "låsa" tådelen med "spännet" som finns på de nyare varianterna, pga snö i hålen på pjäxorna.

Har ni några knep för att få ut snön ur pjäxorna?
(Jag har testat att svinga skidorna fram och tillbaka ca 20 gånger vilket inte har fungerat)

Mvh Max

Beast+snö=inge bra?
Min rutin ser ut såhär:
(Radical 2 FT+Mercury)

1. Slå med stavarna på pjäxorna ett antal gånger
2. Peta med staven lite i hålen på pjäxan
3. Klicka i tådelen
4. Svinga några gånger i låst läge
5. Klicka ur pjäxan
6. Klicka i pjäxan i tådelen
7. Svinga några gånger i låst läge igen
8. Klicka i hälen
9. Lossa låst läge
10. Stampa några gånger neråt och i sidled så hela vänster+höger stålkant får några slag i sidled
=> Profit

Senast ändrad:
Beast+snö=inge bra?
eriC1 sa:
Min rutin ser ut såhär:
(Radical 2 FT+Mercury)

3. Klicka i tådelen
5. Klicka ur pjäxan
8. Klicka i hälen
9. Lossa låst läge
10. Stampa några gånger neråt och i sidled så hela vänster+höger stålkant får några slag i sidled
=> Profit
Tack det ska testas!

Beast+snö=inge bra?
Jag har beast, och har faktiskt inte haft det problemet. Ibland kan det hända att den tådelen inte riktigt vill klämma ihop direkt man trycker ner pjäxan, men det funkar alltid efter några sekunder. Jag knackar bara pjäxan på den andra och sätter i. Tycker faktiskt att besten är mindre känslig mot snö i maskineriet än rambindningar.

Beast+snö=inge bra?
Corin sa:
Jag har beast, och har faktiskt inte haft det problemet. Ibland kan det hända att den tådelen inte riktigt vill klämma ihop direkt man trycker ner pjäxan, men det funkar alltid efter några sekunder. Jag knackar bara pjäxan på den andra och sätter i. Tycker faktiskt att besten är mindre känslig mot snö i maskineriet än rambindningar.
Vilken modell har du? Jag har den med det det extra "spännet" som ska sätta tån lite extra hårt, jag kan alltid sätta i pjäxan men sen när jag ska spänna "spännet" så går det inte utan mycket våld, vilket vid ett tillfälle har resulterat i en trasig tådel. Detta av mycket lite snö.

Beast+snö=inge bra?
Maxen99 sa:
Corin sa:
Vilken modell har du? Jag har den med det det extra "spännet" som ska sätta tån lite extra hårt, jag kan alltid sätta i pjäxan men sen när jag ska spänna "spännet" så går det inte utan mycket våld, vilket vid ett tillfälle har resulterat i en trasig tådel. Detta av mycket lite snö.
Jag har också den med "toe box adjust" och enda gången jag haft problem av den typen du beskriver var när det kommit in snö/is hårt packat inuti bindningen mitt under "toe box adjust spännet".

"toe box adjust" är väl, om jag förstått saken rätt, ett sätt att kompensera för olika pjäxtillverkares varierande bredd mellan tech-tå-hålen.
Kanske just dina pjäxor är "värst" aka långt ifrån dynafit standard?

Det kan vara värt att prova vända skidan upp och ner och slå på belaget under tådelen så du får ut all snö ur mekanismen innan du provar att kliva i.

Jag är å andra sidan dynafit-noob så vad vet jag? :)

-snö
/r

Beast+snö=inge bra?
eriC1 sa:
Min rutin ser ut såhär:
(Radical 2 FT+Mercury)

3. Klicka i tådelen
5. Klicka ur pjäxan
8. Klicka i hälen
9. Lossa låst läge
=> Profit
Herregud!

Köpte just Radical ST:s för fruns Armada TST:s. Men om det tycks vara så hemskt svårt med de där bindningarna, jag tror att frun ska ge upp redan på första dagen med dem.

Beast+snö=inge bra?
Det är inte mer rutin än att dra av snö från pjäxorna på bindningarna och med stavarna!

Är man slö kanske inte dynafit är rätt grejor av en annan anldening :P ;) :cool:

Senast ändrad:
Beast+snö=inge bra?
KaitsuH sa:
eriC1 sa:
Min rutin ser ut såhär:
TEXT
Herregud!

Köpte just Radical ST:s för fruns Armada TST:s. Men om det tycks vara så hemskt svårt med de där bindningarna, jag tror att frun ska ge upp redan på första dagen med dem.
Det går på 30 sekunder att göra dedär, och dedär är rutinen jag gör om jag måste vara 100 % säker att skiten sitter, typ på åk där man inte kan ramla, åk där det gör förbannat ont att ramla eller liknande.
Dessutom är det betydligt mindre krångel att kliva i om du inte redan står i lössnö eller kliver i efter en vurpa i lössnö ;) .

Beast+snö=inge bra?
rabbit sa:
Maxen99 sa:
Corin sa:
Jag har också den med "toe box adjust" och enda gången jag haft problem av den typen du beskriver var när det kommit in snö/is hårt packat inuti bindningen mitt under "toe box adjust spännet".

"toe box adjust" är väl, om jag förstått saken rätt, ett sätt att kompensera för olika pjäxtillverkares varierande bredd mellan tech-tå-hålen.

Det kan vara värt att prova vända skidan upp och ner och slå på belaget under tådelen så du får ut all snö ur mekanismen innan du provar att kliva i.

-snö
/r
Jag har dalbello lupo nån som vet hur de är i bredd?
Om de nu är bredare än standard betyder väll det att jag inte behöver spänna "toe box adjust":ern?

Beast+snö=inge bra?
Maxen99 sa:
rabbit sa:
Maxen99 sa:

-snö
/r
Jag har dalbello lupo nån som vet hur de är i bredd?
Om de nu är bredare än standard betyder väll det att jag inte behöver spänna "toe box adjust":ern?
Jo jag har också den med "toe box adjust", brukar alltid gå i för mig. Jag vänder på staven och trycker ner dom bara. Var fruktansvärt blöt och tung snö igår, det gick då med. Däremot var det lite trögt att trycka av sig skidorna när åket var slut.. Jag har Vulcan förresten, det kanske är det som gör skillnad. Det vänstra adjust-spännet brukar hamna ganska långt upp när jag klickar i, och det högre längre ner.

Tillbaka
Topp