Beginner och vågsurfa på egen hand?

Elviraa

Ny medlem
Tja!

Jag vill lära mej vågsurfa!! :D

Har tittat på olika camps utomlands..men det är sjukt dyrt, så måste hitta andra alternativ!

1. Är det farligt att försöka lära sig surfa på egen hand?
2. Finns det någon spot i Sverige som funkar på sommarhalvåret? (Tex Gotland?)

Hoppas nån vill dela med sej av sina erfarenheter! :)

Ingen som har lärt sig surfa på egen hand? Hur ska man bära sej åt om, som de flesta säger, surfcamps utomlands bara är skit? :O

Skaffa en nybörjar bräda å leta upp ett ställe med dugliga vågor sen är det bara att träna. Jag kan inte surfa så bra bara testat nåra timmar i spanien och då gjorde jag så hade jag haft mer tid och utrustning hade det nog gått fint men lite lärde jag mig iaf så det är bara att försöka:)

Det finns en del nybörjar kurser i varberg =) "sveriges svar på maui!" enligt transition ;) lär vara billigare än att ta en kurs utomlands =)

har aldrig varit på nåt surfcamp, men surfade i 6 månader i centralamerika. på så gott som alla surfställen finns det nybörjarspots. i marocco finns det bra camps, ganska billigt och det går att flyga dit med ryan air tror jag. ett tips kan annars vara att börja med beachbreaks, för att sen gå på mindre point- och reefbreaks. annars trasar man lätt sönder sig. men en vecka räcker inte, det går långsamt framåt i början!

Elviraa sa:
Tja!

Jag vill lära mej vågsurfa!! :D

Har tittat på olika camps utomlands..men det är sjukt dyrt, så måste hitta andra alternativ!

1. Är det farligt att försöka lära sig surfa på egen hand?
2. Finns det någon spot i Sverige som funkar på sommarhalvåret? (Tex Gotland?)

Hoppas nån vill dela med sej av sina erfarenheter! :)
1. Ja det kan vara farligt just på grund av att du inte har lärt dig riskmedvetenhet om hur brytande vågor fungerar i förhållande till surfplatserna. En surfbräda kan vara svår att hantera till en början och kan därför ge upphov till att skada andra surfare. Därför är det bra om du lär dig Surfetiketter och väjningsregler i vattnet. Och innan du kan svänga är det bästa att surfträna i småvågor. Kolla mer på http://www.howtosurf.co.uk/ o lär dig det mest grundläggande.

2. Sverige har en massa spot ja. Landskap som ligger vid kusten kan ha surfspot som funkar t,ex Gotland, Öland, Uppland, Västkusten, Skåne, och landskapen i Norrland har sina ställen som funkar då lämplig vindriktning och vindstyrka är igång. Under sommaren funkar det bra på kustremsor där det blåser mycket och är öppet utåt mot horisonten en längre sträcka eftersom att vinden måste få tid att bygga upp vågorna så att de sen mot land kan bryta o skapa bränningar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp