Behov av utrustning - Turåkning

word1

Ny medlem
Hej,

Ska i februari iväg till Frankrike och tura för första gången. Åkt mycket skidor i livet men aldrig gått uppför tidigare.

Har idag ett par Elan ALU 1010 från -13 och funderar på vad jag behöver rent utrustningsmässigt. Är dessa skidor fortfarande okej att åka på? För tunga att gå med?

Tänken är att köpa en ny bindning till mina befintliga skidor, kollat på Salomon Shift exempelvis, eller om jag gör bäst i att gå all in och köpa helt nytt. Ska nämna att flera såna här resor kommer att göras framöver.

Är turpjäxor ett måste eller går det att genomlida med ett par uppknäppta alpinpjäxor just när man går?

All input uppskattas!

Trevlig fredag på er.

Tottek

Aktiv medlem
Pjäxor med gå läge är ett måste, men du behöver ju inte ha ett par backland pro, men hoji free, hawx ultra xtd 130, lupo air 130 skulle sitta rätt fint tror jag nog
Du kan alltid börja med att köpa en shift till dom och vill du ha nå lättare till nästa säsong kan du köpa nya skidor då o flytta över din shift :)

Hawk100

Aktiv medlem
Nja.......
Beror ju helt o hållet på hur långt/länge du ska tura. Pratar vi några toppturer från de ordinarie liftarna met ”gåtider” på en timma eller två för att få orörd/djupare puder eller annat grymt åk så behövs ju absolut inte pjäxor med gåläge! Bekvämt att ha är det självklart, men nödvändigt, absolut inte....
Bindningar där hälen kan lossas behövs (i värsta fall alpine trekkers om man bara ska testa att gå uppför en gång....) samt stighudar men egentligen inget mer (självklart lavinprylar men det gäller ju alltid i off-pist!).
Ska du tura längre sträckor och köra många heldags- eller flerdagsturer så gör pjäxor med gåläge en stor skillnad.
Då börjar det även bli aktuellt med tech-bindningar och lättare (samt oftast smalare) skidor. Men då är det ju oftast själva turen som är det viktigaste ”målet” inte bara utförsåken!
Låna/hyr gärna första gångerna för att få en känsla för vad du prioriterar, utför eller uppför. Blir ju billigare att köpa rätt prylar för just dig redan första gången......

iSooLi

Aktiv medlem
Tänken är att köpa en ny bindning till mina befintliga skidor, kollat på Salomon Shift exempelvis

Är turpjäxor ett måste eller går det att genomlida med ett par uppknäppta alpinpjäxor just när man går?
För just Shift duger inte dina alpinpjäxor att tura i. Du behöver tech-fästen på pjuxen för det.

Jag instämmer i att köpa pjäxor först, sen om du inte känner att ekonomin räcker till både nya lagg och bindningar, kolla efter beg. här på köp & sälj.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp