Behöver man sickla?

Bajsmatte

Aktiv medlem
Behöver man sickla?
Jag brukar skita i sicklingen eftersom det blir så jäkla mycket skräp i hallen där jag håller till.
Den uppenbara nackdelen är att det glider sämre i cirka två åk, innan den överflödiga vallan slitits bort, men det kan jag stå ut med. Därefter tycker jag glidet är jämförbart med vad det hade varit med sickling. Finns det någon annan poäng med att sickla?

Behöver man sickla?
- Poängen är väl för din del om du vill ha perfekt glid redan från början tex när du åker bana. Då kan du även använda en borste och andra grejer, flourvalla, trycksvärta och gud vet vad.

Valla i flera omgångar och sickla innan du vallar på nytt. För att:
1 Belagen är helt nya eller torra och behöver en extra omgång.
2 Det är vår, snön e skitig och du sicklar och ser att det där skräpet som du inte vill ha i hallen blir grådaskigt. Det är skit som du frigjort från belagen och som du vill ha bort. Valla och sickla igen tills det du sicklar bort är ljust och fint.

Lycka till!
Nicke

Behöver man sickla?
Extrem3 TwinTipS: Mjo, att sickla är när man efter att ha lagt på ett lager valla "skrapar bort" överflödet och man får på så vis en jämn yta med bra glid.
Antar att det var en seriös fråga och till skillnad från vissa andra ser jag inte ner på de som inte kan allt, som mig själv tex...

Behöver man sickla?
Jovisst Matte. Skräpfaktorn vid sickling kan vara rätt besvärande, medhålles (ett antal morsor håller säkert med, fast jag antar att du inte bor hemma längre). Förr i tiden sicklade och borstade jag belagen på parkeringen vid backen. Numera håller jag till i källaren.
Sickling och borstning är ju inte alltid nödvändig, helt rätt. Drt vill gärna glida acceptabelt ändå efter ett tag. Men det KÄNNS alltid bra att ställa sig på noggrannt preppade grejjor.

Borstning, visst ja. Man använder en speciell mjuk borste för att få strukturen i belaget att framträda (avdelning petig preparering, läs tävlingsåkning).

Naturligtvis åker man mycket bättre också plus en enorm fartökning :-).

/A

Behöver man sickla?
Är man inte så seriös kan man naturligtvis låta bli sicklingsmomentet. Är det hårt i backen slits överflödig valla bort hyggligt fort och är inget större problem, om du däremot har förmånen att plöja lössnö slits det inte bort lika fort och du riskerar riktigt taskigt glid inledningsvis... Har du lagt på mycket valla täcks även stålkanten vilket kan ge upphov till dåligt kantgrepp.

Så mitt förslag är att man alltid sicklar av det värsta med en plastsickel (en isskrapa till bilrutan (ny) går i nödfall...) så att glidytan är jämn och stålkanterna blottas! Det går ganska fort och är enkelt att göra även utomhus om skidorna håller rumstemp. Så knepet är att lyfta ut skidan utanför dörren och sickla av direkt. (Lätt om man bor i villa, svårare i lägenhet...)Finliret är i de flesta fall OK att hoppa över.

That´s all kids! / MM

Behöver man sickla?
Det går ju hyfsat snabbt att sickla så det kan man ju göra vid/i liften (om det är ägg eller kabin) eller i väntan på bussen.

Behöver man sickla?
Jag är nyfiken bouic. Har du verkligen sicklat skidor i ett ägg? Vi som kör med vuxenstorlek på laggen brukar få hänga på dem på utsidan...

;-) / MM

Tillbaka
Topp