Behöver råd ang skidtyp

matknu

Medlem
Behöver råd ang skidtyp
Hej. Jag har haft mina Fisher Progressor 900 177 cm i sex år och känner att det är dags för ngt nytt. Väger 85-90. Jag kör blått och rött och föredrar hellre snabbare tajtare svängar än stora carvingsvängar i hög fart. Är lite feg och gillar inte is men kan köra snabbt om jag är säker på underlaget. Skulle vilja ha ett par svängigare skidor helt enkelt. Är det radien jag ska gå efter eller har jag kanske rätt skidor men behöver pina låren mer och trycka hårdare?
Lite sugen att uppdatera till RTM84 men de har ju större radie...

Behöver råd ang skidtyp
Då skall du inte sikta på RTM84 ( förövrigt har den utgått ) den behöver köras.
Men Progressor 900 är ju en riktigt svängig skida med tight radie, men du behöver ju trycka på lite mer med dom skidor du har så lär dom svänga rejält. Så lägg pengarna på en slipning av kanter och belag, dom svänger ju inte om dom inte är vassa, då skall du även slippa oroa dig för nån isfläck. Komplettera med en lektion också kan vara lurt.
Annars får du sikta på ett par lite mjukare mer följsamma skidor. 900 är väl toppmodellen i progressorserien.
Vill du ha en skida som både kan åkas mjukt och följsamt med och även trycka på rejält så testa Stöckli Laser AX.

Snödjup

Tillbaka
Topp