Benhinneinflammation

Kol4n

Medlem
Benhinneinflammation
Hej, la upp en sida efter förra årets skidseason om att jag har åkt/hoppat i ungefär 2år och har då under hela tiden haft ben problemen så jag har inte kunnat utvecklas så mycket....

1 Jag ska köpa nya pjäxor i år och en av frågorna är: Vilka ska man köpa?

2 En annan fråga är om man ska spänna dem hårt eller löst? Alla säger olika, det blir mindre belastning om man spänner dem jättelöst men kan man hoppa med löst spända pjäxor?

3 Många säger att formgjutna sulor gör underverk, men är de bättre än sånna här REH-band sulor som är extra tjocka??

Varit hos naprapaten förra året och ska nu börja göra tåhävningar och strecha baksida vader (typ)..

Tack på förhand för hjälpen!!

PEACE Kolan

Benhinneinflammation
Raka benen har jag gjort o de känns inte som de blir bättre, men jag kanske gör det ändå för att skona hårsäckarna!
Vissa säger att man ska spänna hårt men då blir de ju mer belastning på benhinnorna, inte sant?
Hård gegga? Jag är ledsen men du måste nästan utveckla de för att jag ska förstå...
Thanks

Benhinneinflammation
det finns ett skydd som heter chin-pad man kan använda för att avbelasta, det hjälper till en viss del om man inte har jätte problem med benhinnorna(problemet med dessa är att det verkar omöjligt att få tag på desa i Sverige). vad det gäller pjäxor så skall du försöka skaffa ett par med ett högre skaft(t ex Lange Freeride m fl). För att avbelasta benhinnorna än mer kan det vara tid för att fundera på att spruta en innersko. Ett till tips som du kan pröva är att skaffa ett par gamla fotbollsbenskydd som du lägger in i pjäxan bakom vaden, dvs skall benskyddet sticka upp några centimeter för att belastningen inte skall ligga på en och samma punkt (benhinneinflammation kommer från vaderna).

lycka till och måtte jävulen ta allt vad benhinneinflammation heter!

Senast ändrad:
Benhinneinflammation
Jag hade benhinneinflamtion för nåt år sen, men jag åkte inte så mycket skidor då utan lirade mestadels handboll och det som hjälpte mig mest var ett värmeskydd på benet som värmer upp.

Men det kanske funkar för skidor med ? ingen aning faktiskt.

Benhinneinflammation
Jag har själv endel problem med onda benhinnor, speciellt i landningar med bakåtvikt. Jag har gjort mig ett par egna skydd för detta. Tidigare skrev Andee om forbollsbenskydd som man la på bakom vaden. Mitt skydd fungerar på samma sätt men är inte lika klumpigt. Har tagit och skurit upp 4 st vattenflaskor och använt den plasten på samma sätt som benskydden fast jag tejpar fast dom och spänner pjäxan, lagom hårt, alltså inte löst. Om du inte har vattenflaskor kan du ta typ nån t-röd flaska, det är ungefär samma plast. Nu undrar du säkert hur en t-röd flaska fungerar som skydd. Jo, ta en flaska, skär av toppen och botten så bara har ett "rör" av plast. Sedan klipper/skär du isär röret så du får en plastbit i storlek av ett A4 ungefär. En flaska=ett ben. Sätt palsten bakom vaden och tejpa. Nu när plasten sitter på benet kan du sätta på dig pjäxan. För att det sak funka nu så måste plasten sticka up en bit över pjäxkanten. Plasten fördelar trycket över hela benet istället för att allting ska koncentreras på pjäxkanten. Det kanske räcker med ett skydd på varje ben men jag kör med dubbla. Man får testa sig fram. Detta fungerar riktigt bra för mig, och det bör det göra för alla andra också... det gäller bara att man gör rätt :)

Annars tror jag på att träna just vader, genom styrketräning och löpning.

hoppas de va till nån hjälp!

Benhinneinflammation
Lösa pjäxor hjälper INTE! När man landar i ett hopp med bakåtvikt så halkar hälen fram i pjäxan och behinnorna sträcks ut = dom skadas och blir inflammerade. Det bästa är att löpträna/styrketräna

Benhinneinflammation
Så igentligen skulle man kunna säga att man ska åka med löst knäppta pjäxor (för att minska belastning eler tiden och träna balans) och åka med hårt knäppta pjäxor när man hoppar!

Funkar inte de tror jag att "flaskeskydden" kommer att tillverkas!!
Tack för alla tips:
Vore tacksam för ännu fler, såsom vilka pjäxor man ska ha.
Funderar på salomons "hoppjäxa"?

Benhinneinflammation
jag har alltid benhinneinflamation. de är värst på vintren men de går aldrig över. på sommrarna är ja öm som fan. men när de är som värst på vintern kan ja inte gå ens. d suger! men ja brukar ha skumgummi i pjäxerna blir lite bättre

Benhinneinflammation
jhei sa:
raka benen o spänn pjäxorna hårt som fan, lägg nån varm gegga imellan. de gör jag =)
Snälla, utveckla.

I övrigt får jag instämma med de som föreslog stretchning och träning.
Kan lägga till att benhinnemassage hjälper oerhört. Du kan i princip be vemsomhelst att hjälpa dig, det handlar mest om att sätta handflatorna på varsin sida om benet (det där ut stickande benet som man känner smärtan strömma från) och bara trycka (kan också trycka med tummarna längs hela smalbenet). Kan variera lite beroende på var smärtan sitter. Och ja, det skall göra jävligt ont.

Det fungerar för min del iaf, kan hända att det gör mer skada än nytta (det var en tränare för löpare som visade mig hur man gjorde). Men jag garanterar ingenting, fråga löpare, de brukar också ha problem med benhinnor.

Benhinneinflammation
noa_julin sa:
Lösa pjäxor hjälper INTE! När man landar i ett hopp med bakåtvikt så halkar hälen fram i pjäxan och behinnorna sträcks ut = dom skadas och blir inflammerade. Det bästa är att löpträna/styrketräna
Kunde inte säga det bättre själv.
Förebygg och motverka problemet så att du undviker det istället för att försöka lindra det när det väl är där.
Träna nu under försäsongen så slipper du det under säsongen.

Benhinneinflammation
KolanSki sa:
2 En annan fråga är om man ska spänna dem hårt eller löst? Alla säger olika, det blir mindre belastning om man spänner dem jättelöst men kan man hoppa med löst spända pjäxor?

Tack på förhand för hjälpen!!

PEACE Kolan
Fel.

Jag märkte stor skillnad på mina benhinnor efter att jag slutat köra med halvspända pjäxor till helspända...

Grejen med lössittande pjäxor är att när man landar så dämpas benet mot pjäxan och sen pjäxan resten. Medans om man har pjäxor som sitter som dom ska så ligger redan benet mot pjäxan vilket gör att pjäxan flexar allt.

Och det är just det där när allt rör sig i pjäxorna som gör att man får ont.

obs,obs,obs.. jag är inget proffs men har läst mig till detta på freeride och provat själv och det va stor skillnad för mig! jag slapp o bli av med manligheten för detta i.o.m. att jag slapp raka benen som många andra säger :P

ha de gött / linder

Benhinneinflammation
Så Alltid hårt spända pjäxor, med högt skaft. Exempelvis en hopppjäxa från något märke?!
Strecha o träna benhinnor o ben.

massera tror ja inte man ska göra, då cirkulerar blodet bättre, vilket är dåligt?!

tack för hjälpen so far!

Benhinneinflammation
Den ortoped som jag har uppsökt för andra besvär, ledband osv, har sagt till mig när jag frågat honom om ovanstående att det INTE beror på att man, som många tror "sträcker ut" benhinnan när man landar med bakåtvikt.
Han påstår att det är när foten inte står 'bekvämt' alternativt korrekt som foten spänner sig, och detta leder till att hela vaden, dvs även framsidan av underbenet spänns och därför blir det inflammerat.

Benhinnan är konstruerad på ett sådant sätt så att den inte går att töja för mycket, tänk ungefär på ett gummiband. Benhinnan, enligt min ortoped, är heller inte möjlig att sträcka ut så pass mycket så att den går sönder.

Detta som han har sagt innebär ju då att det är när foten är i ett spänt läge, när den inte står bekvämt i pjäxskon som hela underbenet spänns och därför får man smärta i benhinnan.

Ang. att raka benen för att lindra smärta är det inte heller så vanligt förekommande. Vad många troligen inte vet är att det ges tydliga tecken på när hårsäcken är inflammerad - huden runt om de inflammerade hudsäckarna blir vid inflammation helt röd...

Personligen har jag haft mycket problem med detta och jag tänker åtgärda det i år med följande saker:

1. Formgjuta pjäxan - framförallt sulan
2. Använda ett skumgummiskydd fram - mellan smalben och pjäxkant då detta lindrar den punktsmärta som man får ibland.
3. Träna vader och benhinner genom träning och strectching.
4. Förebyggande användning av Zon/Ibuprofen och andra GELER som man använder i förebyggande syfte, dvs innan man har ont. Detta ska såklart bara göras under tiden man åker skidor, inte varje dag.
5. Köpa pjäxor med mer flex
6. Spänna pjäxan hårdare.

Detta var alla mina tips, kommer med edit om jag kommer på fler :)

Benhinneinflammation
tack Tack, det där ser jätte bra ut!!

men då måste jag fråga, tror ni att det är bättre emd stroltz pjäxor(formsydda enligt foten) en ett par hopppjäxor som redan har gele i fram och bak plös????

tack

Benhinneinflammation
Har haft problem med det här länge. Några tips:

Gå till läkaren och klaga på skiten, och säg att du vill gjuta skydd på vaden. Det finns plast som man värmer upp, och sen lägger på vaden så att den formar sig (som killen som var inne på t-röd-flaskorna, fast mycket bättre), ortopedplast brukar den kallas. Skydden ska gå fem-tio centimeter ovanför skaftet och typ 15 ner, skulle jag tro. Men gör hellre för stora, det är bara att klippa av dom. Dom behöver inte vara superbreda. Dom är lite triangelformade, smalast längst ner, och täcker typ en tredjedel av benet vid pjäxkanten.
Dom här skydden gör att bakkappan på pjäxan inte "skär in" i vaden vid bakviktslandningar, något som man får ont på framsidan och baksidan av. Trycket fördelas ut på en större yta.

Stretcha och träna.

Formgjut, viktigt med sulorna.

Booster Straps! Det är pjäxremmar med gummi i som flexar, och gör att du kan dra åt jäkigt hårt, men pjäxan blir ändå inte stum. Det går att köpa till pjäxorna, fast Nordica har börjat ha det på många modeller. Jag bytte till Nordica i år, och det hjälpte som fan.

Voltaren gel.

Landa mitt på skidorna.

Benhinneinflammation
Nålbehandling, alltså akupunktur, de flesta privatnapprapater kan utför de. Alltså inte landstinget. Kostar mellan 400 och 500 per behandling men fanihelvete va effektivt det är. 4 behandlingar sen var jag botad!

Benhinneinflammation
raka INTE benen
åk inte med jättelöst spända pjucks eller tvärtom.
gå till en läkare o fråga om denna kan skicka dig vidare, jag har t.ex fått ultraljud på mina benhinnor, (det var värmen som vi ville åt där)
formgjut sulorna till pjäxorna.
Gå även till Löplappet eller liknande, där dom gör fortgjutna sulor till dina vanliga skor, löpskor et.c Dessa ska ALLTID användas.
Sen kan du även gå till Alpingaraget där dom kan lägga in stöd i dina pjäxor så trycket mot smalbenet minskar och fördelas på sidorna istället.
Använd linnement 2grr om dagen.

Allt detta har hjälpt mig på vägen mot benhinneinflammation.

förövrigt tycker jag att Freeride.se ska göra en guide av nåt slag om benhinneinflammation där de tar upp problemet och vad man kan göra åt det, allmän info om benhinneinflammation alltså. Eftersom att det är många skidåkare som lider av detta och nya trådar startas om det hela tiden, så skulle det nog vara en bra idé.

/P

Senast ändrad:
Benhinneinflammation
Någon nämde boster strap, och jag känner att den behövs nämnas igen.
Googla på "booster strap". tror man kan köpa den från snowandrock.com, annars har alpingaraget dem. Fantastiskt bra pryl som hjälper jättemycket. Bara att löpa och köpa! (Elastisk strap som ersätter din fasta strap på pjäxan. Ökar prestandan i pjäxan samt skonar smalben)

Har tidigare haft problem med benhinnor och detta är vad jag har gjort för att fixa det:
-Formgjutna sulor
-Högre pjäxor med tightare passform mot smalbenet
-Spännt pjäxorna hårdare
-Köpt Booster Straps
-Styrketränat vad och gjort "tålyft" med hjälp av gummiband och ribbstol (Sjukt effektivt)
-Spola kallvatten/varmvatten/kallvatten/varmvatten... på smalbenen i duschen efter skiddagen, sen en klick antiinflammatorisk salva efter det. O.B.S. En salva som bara är antiinflammatorisk och inte smärtstillande är att föredra, vet dock inte om det finns... Men jag anser att det är bara de antiinflammatoriska egenskaperna man vill åt.

peteer här ovan nämnde formgjutna sulor från löplabbet (samma sak som ortopedinlägg) De är bra, men ofta för tjocka för pjäxor om du vill ha en riktigt bra passform. Conform'able är ett varumärke som gör riktigt bra skidsulor och finns hos de flesta duktiga bootfitters. De är tunna och ger dig allt det stöd du behöver.
Värt att veta om ortopedinlägg är att de ofta höjer upp området på "mellantårnas trampdyna" (vet inte hur jag ska beskriva området på annat sätt) för att avlasta foten. Detta sprider ut foten och är jättebra i en löpsko, men blir helt fel i en pjäxa där foten trycks ihop.

Sen är ju VILA en ganska viktig punkt också som man inte får glömma...

Senast ändrad:
Benhinneinflammation
peteer sa:
raka INTE benen
åk inte med jättelöst spända pjucks eller tvärtom.
gå till en läkare o fråga om denna kan skicka dig vidare, jag har t.ex fått ultraljud på mina benhinnor, (det var värmen som vi ville åt där)
formgjut sulorna till pjäxorna.
Gå även till Löplappet eller liknande, där dom gör fortgjutna sulor till dina vanliga skor, löpskor et.c Dessa ska ALLTID användas.
Sen kan du även gå till Alpingaraget där dom kan lägga in stöd i dina pjäxor så trycket mot smalbenet minskar och fördelas på sidorna istället.
Använd linnement 2grr om dagen.

Allt detta har hjälpt mig på vägen mot benhinneinflammation.

förövrigt tycker jag att Freeride.se ska göra en guide av nåt slag om benhinneinflammation där de tar upp problemet och vad man kan göra åt det, allmän info om benhinneinflammation alltså. Eftersom att det är många skidåkare som lider av detta och nya trådar startas om det hela tiden, så skulle det nog vara en bra idé.

/P
En liten "guide" eller ngt vore bra. Dock bör den skrivas av en läkare/sjukgymnast, som gärna jobbat inom området :)

Jo som Nojlas sa så tror jag många gör det misstaget att dom åker även fast dom har ont. Men vem kan man klandra; vem vill inte åka?

Senast ändrad:
Benhinneinflammation
Sluta upp med att ha "bakvikt". Det brukar hjälpa.

Testa Dalbellos pjäxa Il Moro. Men viktigast , Stå mitt på skidan.

Benhinneinflammation
jag spääner hårt men använder en tvättsvamp inne i pjäxan på smalbenet så det blir mjukare dämpning, funkar skit bra =)

Benhinneinflammation
Ah... jag glömde att skriva att hade mycket problem med mina förra skit pjäxor (noname o 2 spännen där uppe o inga där nere...)

Sen när jag köpte nya så fick man enormt bra hjälp av killarna på teamsportia i habo, dom visade lite olika modeller...

Köpte Nordica Beast 10 som har en helt formgjuten innersko samt en flex på 85 :)

Benhinneinflammation
bra tips de har kommits med här. En bra ide´e ox att fråga någon konståkare vad de tycker,har ju samma princip i sina skrinnor o jag vet attde ofta lider av benhinneinflamation.

Benhinneinflammation
En sak som ni bör kräva att få kolla upp är även ryggen.
Har själv haft problem med mina benhinnor i över fem år nu och för två månder sedan fick ja göra en magnetröntgen på min rygg och det visade sig att tre diskar i ryggen var trasiga och att en av dem påverkade bla. benhinnorna. Detta hade de missat första gången de gjorde magnetröntgen. Så kräv det också!! Och att de ska vara noga!!!

Tillbaka
Topp