Benhinnorna

Renqvist

Ny medlem
Benhinnorna
Tja Tja!

Ja för er som inte vet så sitter benhinnorna vid smalbenet.

Men saken är att jag får sjukt ont där och jag har testat en hel del saket....

- Tagit voltaren plus Tigerbalsam innan varje åk.
- Musmatta mellan benet och plösen.
- Skummgummi mellan plösen och benet.
- Till och med allt detta på samma gång..

Nu vädjar jag till er här på freeride och ber om hjälp med mitt problem!
Ska snart till Åre så är i ett stort behov av snabba tips!

/ Undentified

Benhinnorna
undentified sa:
Tja Tja!

/ Undentified
När du är i åre gå till verkstan och gör formgutna sulor.

Benhinnorna
Vi är i ungefär samma situation. För mig funkar det med skumgummi bakom vaderna som tryckutjämning, men det gör ont likt förbannat när jag lutar mig framåt. Går ju inte att proppa i för mycket skit i pjäxorna heller... Svårt det där, men nya pjäxor borde ju stå högt upp på dagordningen.

Boosterstraps ska ju funka, men det kan inte jag uttala mig om.

Benhinnorna
1. Du kan ta innebandy eller fotbolls benskydd och sätta bak på vaden och upp så får du extra stöd.
2. Skumgummi är skönt att ha men då ska man skära ett hål fördet området där man har ont så det inte är någon belastning.
3. På pjäxan så finns det en "strapp" högst upp som man drar åt när du har knäppt. Byt ut den mot en boosterstrap som är flexibel så blir det mjukare! www.skistore.se där kan man köpa de!
4. Sist men inte minst STOMPA så slipper du få benhinneinflamation!

Benhinnorna
1. Du kan ta innebandy eller fotbolls benskydd och sätta bak på vaden och upp så får du extra stöd.
2. Skumgummi är skönt att ha men då ska man skära ett hål fördet området där man har ont så det inte är någon belastning.
3. På pjäxan så finns det en "strapp" högst upp som man drar åt när du har knäppt. Byt ut den mot en boosterstrap som är flexibel så blir det mjukare! www.skistore.se där kan man köpa de!
4. Sist men inte minst STOMPA så slipper du få benhinneinflamation!

Benhinnorna
Jag hade 3 helvetiska säsonger med fruktansvärda besvär med benhinnorna och såhär är min version.

Det funkar absolut inte att stoppa ner diverse saker i pjäxan som skumgummi eller dylikt.
Jag antar att när gör det så stoppar du det på sidorna av smalbenen för att fördela trycket emot benet? Om det inte är så utan att du stoppar det rakt ner så blir det enligt mig bara värre då det kommer ännu mer skit och trycker emot benet.

Boosterstrap är om du frågar mig ingen höjdarlösning heller tyvärr. Känns bättre i början men om du väl har köttat benhinnorna så kommer det ju kännas efter ett tag iallafall.

Många har gått till någon klurig doktor och gjutit benskydd och det sägs vara bra. Jag hade inte pengar till det utan köpte ett par riktigt slimmade fotbollsbenskydd som var riktigt hårda. (det finns aningen mjukare eller vad man ska säga)
Skydden fördelade trycket emot hela benet och funkade faktiskt bra! Det satt också så pass slimmat emot benet att man inte hamnade konstigt i pjäxan :)
En billig lösning som funkade helt okej för mig iaf!

Men efter ett tag fick man ju nog av allt grejande med benskydd också.. Nya pjäxor var det som gällde!
Jag köpte Spk Kreation och det va nog det bästa jag gjort :P Helt sjukt underbara! inte någon smärta på något sätt. VÄRT!

Det finns en massa trådar om detta så testa att söka.
Här är en tråd som ger några tips och sådär, men det finns som sagt massa fler!
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40859

Hoppas det löser sig för dig så du slipper åka runt med sån hemsk smärta!!

Senast ändrad:
Benhinnorna
Skaffa ett par pjäxor med bra passform och utan glapp mellan plös och smalben. Se även till att dessa pjäxor har rätt flex. Hur du ska komma till insikt om vad som är rätt pjäxa för dig kan ingen på freeride hjälpa dig med utan du måste bege dig till en butik med kunnig personal och testa som du aldrig har testat förut.

Benhinnorna
Stepup sa:
undentified sa:
Tja Tja!

/ Undentified
När du är i åre gå till verkstan och gör formgutna sulor.
Och innan du gör sulor så borde Åke på verkstan göra en fotanalys. (mäta foten)
För det här låter som du har alldeles för stora pjäxor.

efter han har gjort den så ser han om det räcker med sulor eller om du måste prova Salomon SPK eller Full Tilt :P

Senast ändrad:
Benhinnorna
Har själv haft sjuka problem. Bra åtgärder är som tidigare nämnts; Fulltilt, stompa, specialskydd (akta knäna, krafterna flyttas upp).
Prova även att stretcha vaderna MYCKET. När du provat allt i den här tråden har jag hört att man kan operera bort den lilla muskeldel (om jag uppfattade det rätt) som orsakar problemet, eftersom det inte är alla som bär på den genetiska komponenten.

Benhinnorna
det finns en sak som ser ungefär ut som ett stort plåster som är mjukt,
det funkar skitbra,

går att köpa på skid sport i Åre precis ovanför max

Benhinnorna
jag har själv stora problem med mina benhinnor, och då snackar vi utanför skidåkningen också.
min lösning är tigetbalsam och vulkan/reband skydd för smalben och benhinnor. anledningen till skyddet är för att dens funktion är att den ska hålla det varmt, vilken du måste om du vill bli av med smärtorna eller smärtan. sitter för övrigt nu med tigerbalsam och bandage för att få det varmt också.

testa, det gjorde jag, och det gjorde susen.

Benhinnorna
jag säger bara: ett par bra pjäxor + linnex (smörj in smalbenen före och efter att du har åkt) = du suger om du får ont

linnex finns att köpa hos din sjuktgymnast, starkaste linimentet som du inte behöver ett recept av doktorn för att få köpa!

Senast ändrad:
Benhinnorna
Lånar tråden, någon som kan hjälpa mig med benhinneproblemen?

Jag har full tilts, epitact, booster straps, formgjutna sulor.

Har gått på iprenkurer i veckor, provat linnex, voltaren, zon och andra salvor men efter att ha landat fel med bakåtvikt några gånger så får jag ont igen. Testat att höja bakdelen med fotbollsbenskydd, lägga skumgummi framtill osv osv men ingenting verkar fungera så bra.. Har även tränat och stretchat muskeln på framsidan av smalbenet och vaderna.

Får dock bara ont i vänstra smalbenen konstigt nog:/ Har haft det här nästan sen jag började åka skidor, så ca 2-3år.

Benhinnorna
v_eklund sa:

Har gått på iprenkurer i veckor, provat linnex, voltaren, zon och andra salvor men efter att ha landat fel med bakåtvikt några gånger så får jag ont igen. Testat att höja bakdelen med fotbollsbenskydd, lägga skumgummi framtill osv osv men ingenting verkar fungera så bra.. Har även tränat och stretchat muskeln på framsidan av smalbenet och vaderna.

Får dock bara ont i vänstra smalbenen konstigt nog:/ Har haft det här nästan sen jag började åka skidor, så ca 2-3år.
Jag tror alla får ont i benhinnorna mer eller mindre... hur mycket du än stoppar i pjäxorna landar du dåligt med vikt åt vänster tar vänsterbenhinnan stryk...

Benhinnorna
Davidson sa:
luta inte bakåt i pjäxorna. stå mot plösen. inte för stora pjäxor.FULLTILT. så ska allt lösa sig =)
Det brukar inte vara meningen att landa med bakåtvikt:P Pjäxorna är kanske lite för stora, 27.5 och har storlek 42 på vanliga skor.

Problemet med för stora pjäxor är det att foten glider fram i pjäxan så att smalbenet sträcks ut?

Benhinnorna
säger bara en sak: Tigerbalsam ! det är typ enda grejen som hjälper.. Jag använder också nån så kallad ormsalva som är luktfritt liniment men jag vet inte hur mycket det hjälper egentligen, det kanske hjälper i längden men när man har asont i smalbenen vill man ju bli av med det fort så då verkar det som tigerbalsam är det enda som hjälper eftersom det typ bedövar när mentholen gör att det blir alldeles kallt på benet.

Benhinnorna
Raka benen!

Ofta så kommer en inflamasjon i benhinnan av at hårsäcken får ett "skavsår". Så det är inte alltid benhinnan som är dårlig...

Sen få dej en formgjuten sula att ha i dina pjäxor!

Det är mitt miljon tips i dag!

Lycka till!

Benhinnorna
v_eklund sa:

om du sitter på knä med bena under rumpan så får du värkligen streckt ut! Se till att tårna sticker ut bak rumpan:)

Benhinnorna
tove-s sa:
Raka benen!

Ofta så kommer en inflamasjon i benhinnan av at hårsäcken får ett "skavsår". Så det är inte alltid benhinnan som är dårlig...

Sen få dej en formgjuten sula att ha i dina pjäxor!

Det är mitt miljon tips i dag!

Lycka till!
har formgjutna sulor, och har testat att raka benen. Blev tyvärr ingen skillnad:/

Benhinnorna
orkar inte läsa igen alla inlägg. hoppas ingen skrivit detta. att man får ont i benhinnorna dyker oftast upp i åren mellan 14-18 år och beror i dom flesta fall på att dina vad muskler växer i sån fart att inte benhinnorna hinner med. allt det där med att göra det mjuk i pjäxkanten osv är skit. Stretcha och massera, eventuellt ta det lite lugnt ett tag(Vilket brukar kunna vara jävligt svårt!!!!!!!). försök att töja dom så mycket som möjligt. går även att operera men jag tror att det är relativt dyrt alternativ.
Hoppas det hjälpte lite.

/ kalle pettersson

Benhinnorna
Shoffa sa:
orkar inte läsa igen alla inlägg. hoppas ingen skrivit detta. att man får ont i benhinnorna dyker oftast upp i åren mellan 14-18 år och beror i dom flesta fall på att dina vad muskler växer i sån fart att inte benhinnorna hinner med. allt det där med att göra det mjuk i pjäxkanten osv är skit. Stretcha och massera, eventuellt ta det lite lugnt ett tag(Vilket brukar kunna vara jävligt svårt!!!!!!!). försök att töja dom så mycket som möjligt. går även att operera men jag tror att det är relativt dyrt alternativ.
Hoppas det hjälpte lite.

/ kalle pettersson
Okej tackar tackar=) Nu mådde jag lite bättre iaf, när du sa att det ofta dyker upp mellan 14-18 år. Är nämligen 16 nu så får hoppas att det blir bättre om några år:)

Går just nu hos en sjukgymnast som har gett en massa bra tips på hur man strechar, så får väll ta och sätta igång med det:)

Benhinnorna
Jag har en teori som säkert inte stämmer, men för mig så får jag ont i benhinnorna när jag landar med bakåtlut och hela framsidan på benen belastas. Kan det bero på att musklerna på framsidan av låret är för svaga vilket gör att benhinnorna belastas för mycket och blir överbelastade? alt att benhinnorna är för svaga, och inte hängt med i övrig muskelutveckling som nån annan skrev.

Benhinnorna
benhinnorna är ju som en påse runt muskeln. och när muskeln växer och benhinnorna inte hinner med så blir det som en överfylld falukorv. tror inte det har nåt med lårmuskeln och göra. när du landar baklänges så spänner du baksida lår mer än vad du spänner framsida lår. Det är bara strecha på:) jag mår fint i mina ben och det har även varit 4 knäoperationer emellan:9

Benhinnorna
v_eklund sa:
Davidson sa:
luta inte bakåt i pjäxorna. stå mot plösen. inte för stora pjäxor.FULLTILT. så ska allt lösa sig =)
Det brukar inte vara meningen att landa med bakåtvikt:P Pjäxorna är kanske lite för stora, 27.5 och har storlek 42 på vanliga skor.

Problemet med för stora pjäxor är det att foten glider fram i pjäxan så att smalbenet sträcks ut?
visst är det inte meningen att landa med bakvikt men jag syfta mer på när man åker. Inte åka runt med bakåtlut. Pjäxan ska ju trots allt hjälpa till att "avlasta" smalbenen när man åker. det gör den inte om man lutar bakåt. En för stor pjäxa glappar vid smalbenet och hjäpler inte lika bra.
jag hade spk kreation förut, fick ont som fan. hjälpte inte ett skit mot benhinnorna.. nu känner jag inget i mina FT

Benhinnorna
jhei sa:
finns bara en grej som funkar: raka benen!!!
det löser ju knappast problemet.

jag har inte orkat läsa igenom tråden så vet inte om nån har skrivit det här men, jag hade sjukt ont i benen, jag kunde inte gå utan att det gjorde ont, det värsta jag har varit med om när jag har åkt skidor. Det var i söndags ifall nån undrar och nu är det nästan helt bra, jag har haft problem i över en månad, fast det var värst i söndags.

1.Jag vilade i TVÅ dagar

2.På dem två dagarna så "stretchade" jag (man böjer upp fötterna så högt det går sen ner igen åsså håller man på så länge man orkar, och så många gånger som möjligt per dag).

3. jag köpte nya pjäxor som måste ha hjälpt riktigt bra (salmon spk kaos)

4. jag tog det lungt första dagen jag åkte igen.

Nu är det nästan helt bra igen, sjukt skönt! :D jag trodde först att det aldrig skulle bli bra, men man måste vila, sen tror jag det är pjäxorna det är fel på.

Salomon kaos jag har nu är några cm högre än mina gamla, och dem sitter sjukt bra och tätt mot benen!

peace

Senast ändrad:
Benhinnorna
Manutten sa:
Jag hade 3 helvetiska säsonger med fruktansvärda besvär med benhinnorna och såhär är min version.

Det funkar absolut inte att stoppa ner diverse saker i pjäxan som skumgummi eller dylikt.
Jag antar att när gör det så stoppar du det på sidorna av smalbenen för att fördela trycket emot benet? Om det inte är så utan att du stoppar det rakt ner så blir det enligt mig bara värre då det kommer ännu mer skit och trycker emot benet.

Boosterstrap är om du frågar mig ingen höjdarlösning heller tyvärr. Känns bättre i början men om du väl har köttat benhinnorna så kommer det ju kännas efter ett tag iallafall.

Många har gått till någon klurig doktor och gjutit benskydd och det sägs vara bra. Jag hade inte pengar till det utan köpte ett par riktigt slimmade fotbollsbenskydd som var riktigt hårda. (det finns aningen mjukare eller vad man ska säga)
Skydden fördelade trycket emot hela benet och funkade faktiskt bra! Det satt också så pass slimmat emot benet att man inte hamnade konstigt i pjäxan :)
En billig lösning som funkade helt okej för mig iaf!

Men efter ett tag fick man ju nog av allt grejande med benskydd också.. Nya pjäxor var det som gällde!
Jag köpte Spk Kreation och det va nog det bästa jag gjort :P Helt sjukt underbara! inte någon smärta på något sätt. VÄRT!

Det finns en massa trådar om detta så testa att söka.
Här är en tråd som ger några tips och sådär, men det finns som sagt massa fler!
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40859

Hoppas det löser sig för dig så du slipper åka runt med sån hemsk smärta!!
har provat benskydd nu 1-2 veckor och det funkar prima, inte alls samma smärta som man hade innan, riktigt bra köp och billigt :)

Benhinnorna
lurifixx sa:
jhei sa:

jag har inte orkat läsa igenom tråden så vet inte om nån har skrivit det här men, jag hade sjukt ont i benen, jag kunde inte gå utan att det gjorde ont, det värsta jag har varit med om när jag har åkt skidor. Det var i söndags ifall nån undrar och nu är det nästan helt bra, jag har haft problem i över en månad, fast det var värst i söndags.

1.Jag vilade i TVÅ dagar

2.På dem två dagarna så "stretchade" jag (man böjer upp fötterna så högt det går sen ner igen åsså håller man på så länge man orkar, och så många gånger som möjligt per dag).

Nu är det nästan helt bra igen, sjukt skönt! :D jag trodde först att det aldrig skulle bli bra, men man måste vila, sen tror jag det är pjäxorna det är fel på.

Salomon kaos jag har nu är några cm högre än mina gamla, och dem sitter sjukt bra och tätt mot benen!

peace
Att vila i 2 dagar är väll inte så mycket:P jag vilade i 3veckor, sen fick jag ont första dagen när jag började åka igen hehe.

Benhinnorna
v_eklund sa:
lurifixx sa:
jhei sa:

1.Jag vilade i TVÅ dagar

peace
Att vila i 2 dagar är väll inte så mycket:P jag vilade i 3veckor, sen fick jag ont första dagen när jag började åka igen hehe.
nae, att vila i två dagar är inte så mycket o; jag antar att jag hade tur lr nå för jag kunde knappt gå i söndags utan att de gjorde ont, men nu kan ja hoppa röda utan att känna nästan nånting :)

men köp nya pjäx! jag testade mina gamla å det gjorde fortfarande ont med dem, för dem var för låga. Mina nya är mkt högre och sitter bra mot benet! ;)

Senast ändrad:
Benhinnorna
lurifixx sa:
v_eklund sa:
lurifixx sa:

1.Jag vilade i TVÅ dagar

peace
nae, att vila i två dagar är inte så mycket o; jag antar att jag hade tur lr nå för jag kunde knappt gå i söndags utan att de gjorde ont, men nu kan ja hoppa röda utan att känna nästan nånting :)

men köp nya pjäx! jag testade mina gamla å det gjorde fortfarande ont med dem, för dem var för låga. Mina nya är mkt högre och sitter bra mot benet! ;)
Vilka pjäxor ska jag testa? Har ju full tilts nu, och tycker inte spk sitter så bra pga bara 2 spännen.

Benhinnorna
v_eklund sa:
lurifixx sa:
v_eklund sa:

Vilka pjäxor ska jag testa? Har ju full tilts nu, och tycker inte spk sitter så bra pga bara 2 spännen.
för mig sitter kaos bra som fan, de har då hjälpt mig iaf . olika för alla.

Benhinnorna
Benhinneinflammation? Min kompis hade det för att han fått cykelpedalen inkörd i smalbenet för många gånger. Han sade att det gjorde skitont (att ha benhineinflammation). Du kanske ska kolla med doktorn, tror ej att det är så bra att gå med det länge.

Benhinnorna
har itne riktigt läst tråden så det här kanske redan har tagits upp men vafan,
Träna upp muskler omkring benhinnorna (Gör tåhävningar m.m) Alltså muskeln brevid skenbenet ska tränas upp.
Strecha(jag vet förmodligen felstavat men du förstår säkert) dina benhinnor.(Du sätter dej som på knä med rumpan på fötterna.)
Vila.
Om inte detta fungerar kan du börja kolla på nya pjäxor såsom dalbello, fulltilt, spk ska vara bra mot benhinnorna. Själv gillar jag inte spk pjäxorna så mycket men andra gör ju det.
Fixa formgjuten sula.
Och stoppa inte ner skummgummi i pjäxorna, det brukar inte funka.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp