Big Daddy vs Thug, nån som provat?

Eric_W

Aktiv medlem
700_051_13.jpg
700_051_14.jpg

Big Daddy
Radie 41 meter, 125 i midja..
Är dom lika underbara som dom låter?
Någon som provat?

Thug
37 i radie och 120 i midja

Vad ska man ha?

Ska användas till djupsnöåkning i Chamonix..

Senast ändrad:
Har hört att dom e jävligt hårda efter att Sverre gett order om det å sen dragit till Nordica hehe:D Dock inte provat men lite inte på mig det är bara rykten hej hej

Dessa skidor är hårda och har mycket spann!
Personligen tycker jag det går stick i stäv med senaste rönen för hur puderlagg skall byggas.

Har kört på BD en säsong och jag tycker det är ett par fina lagg som trots sin storlek funkar i de flesta fören. Vet inte hur hårda de är egentligen, min egen bedömning var att de var aningen hårdare än en genomsnittlig fat-ski men det är ju trots allt en rätt bra uppmjukning jämfört med den tidigare generationens BD. Den här tabellen med flexkurvor placerar BD:n en bit under genomsnittet för feta skidor när det gäller styvhet, men det är väl en hel del variabler som ska räknas in innan man kan klassa en skida som hård eller mjuk:

http://www.rasc.ru/gear/pdf/Flexcurves2007.pdf

Har noterat att 06/07 skidan kostar fickludd på conrad just nu så om du vill ha mycket skida för pengarna så är det ju bara att slå till. Har inte haft förmånen att köra på lagg med litet eller omvänt spann eller med rocker, det är ju som FF säger den senaste trenden för puderlagg, men frågan är om man verkligen vill ha särskilt mjuka skidor egentligen? Hursomhelst, köper du dessa så får ett par kompetenta puderplankor som du säkert blir nöjd med och eftersom de är så billiga så behöver du inte bli så ledsen i ögat när du kör på säsongens första haj.

Hasse sa:
mmm hårda skidor i puder??? Varför??

//H
Om man inte åker puder jämt, ibland är det mjuksnö, kartongsnö eller tung snö. Eller tom lite hårt.
Det vet du ju Hasse, alla vill inte åka runt på överkokta nudlar :)

Big Daddyn är extremt lättåkt för att vara så stor som den är. Den känns definitivt inte hård på snön. Hör med min bror MarkusO i min kompislista. Han har åkt på både den nuvarande och tidigare versioner av BigD.

Enda egentliga nackdelen är spannet. Det håller med om till fullo. Det finns ingen anledning att ha ett så kraftigt spann på ett par puderlagg.

Utter, håller med dig när det gäller nudlarna. Jag har förvisso kompisar som alltid lyckas åka meterdjupt puder när man själv på samma åk kör på kartong, eller så låter det i alla fall på apréskin... Bra positivt tänk åtminstone. Förresten så kanske du har koll på Goodha 114 Utter? Tog en chansning och beställde att par sådana, blir säkert bra i vilket fall men det verkar vara snålt med folk som har kört dem så det skulle vara kul med lite förhandsinfo!

Jakob_Sanne sa:
Har kört på BD en säsong och jag tycker det är ett par fina lagg som trots sin storlek funkar i de flesta fören. Vet inte hur hårda de är egentligen, min egen bedömning var att de var aningen hårdare än en genomsnittlig fat-ski men det är ju trots allt en rätt bra uppmjukning jämfört med den tidigare generationens BD. Den här tabellen med flexkurvor placerar BD:n en bit under genomsnittet för feta skidor när det gäller styvhet, men det är väl en hel del variabler som ska räknas in innan man kan klassa en skida som hård eller mjuk:

http://www.rasc.ru/gear/pdf/Flexcurves2007.pdf
Det ska oxå tilläggas att på denna flexkurva så kan man enkelt läsa ut att BD är mkt mukare än Thug. Vilket de flesta förstår är otroligt fel då Thugen är bland de mjukare plank man kan ha under fötterna. Frågan om dom tom är mjukare än AK Enemy.?!

Jakob_Sanne sa:
Utter, håller med dig när det gäller nudlarna. Jag har förvisso kompisar som alltid lyckas åka meterdjupt puder när man själv på samma åk kör på kartong, eller så låter det i alla fall på apréskin... Bra positivt tänk åtminstone. Förresten så kanske du har koll på Goodha 114 Utter? Tog en chansning och beställde att par sådana, blir säkert bra i vilket fall men det verkar vara snålt med folk som har kört dem så det skulle vara kul med lite förhandsinfo!
Det finns faktiskt inga som åkt på dom än vad jag vet, fick mina i onsdags.
Men den spontana reaktionen är mycket positiv, hyffsat styva med lite mjukare bakända och riktigt schysst finish.
Ska försöka montera dom i veckan för att prova dom lite nu när det öppnar på riktigt på fredag.

Kom nyss ner från skutan, underbar snö från toppen och hela vägen ner.

Grattis till underbar snö, dröjer en månad till för mig tyvärr men jag får väl försöka glädjas med andra. Tror det är fler än jag som är intresserade av att få höra hur Goodhan känns att åka på, det skulle vara väldigt uppskattat om du kunde återkomma när du har kört lite på dem. Hoppas föret håller i sig!

Utter sa:
Men den spontana reaktionen är mycket positiv, hyffsat styva med lite mjukare bakända och riktigt schysst finish.
Ska försöka montera dom i veckan för att prova dom lite nu när det öppnar på riktigt på fredag.

Men.. men.. men.. Vad i hela fridens namn?!? Har de gjort baken mjukare än fronten alá P4???
Förstår inte varför de skulle vilja det? Grattis till åket!

On Topic:
Var själv på väg att köpa ett par i sommras men jag kommer bli i norden och kände inte att jag behöver 125 under mina fossingar då.
Åkt den gamla styva modellen innan och utgår ifrån den då jag säger att den skidan hade smiskat stjärt med en mjukare nos och lite mer under foten, vilket den har nu!

Jarle sa:
Utter sa:

Men.. men.. men.. Vad i hela fridens namn?!? Har de gjort baken mjukare än fronten alá P4???
Förstår inte varför de skulle vilja det? Grattis till åket!
Den är marginellt mjukare på mitt par iaf. Missförstå mig inte, den är inte speciellt mjuk bak, bara mjukare. Jag kommer givetvis återkomma med testresultat så fort dom är monterade.

Kört både med den gamla o nya modellen av B.D. Gillar nya modellen, lättåkt, bra flyt o hyglligt stabil. Dock tar skumkärnan ner kvalitén o gör därför inte skidan lika prisvärd. Bättre med sandwichkonstruktion som håller flexet längre och håller bättre. Knäckte både B.D rackarna. Accepterade utan omsvep läget då förra modellen knäcktes efter att ha stått på dem en hel sässongen. Nya modellen knäcktes efter ca 20 skid dgr utan att jag körde speciellt hårt (vid tillfället). Tyvärr vägra Atomic i Schweiz ge mig nya. En anledning att jag inhandla just B.D. var priset, men det fick jag äta upp!

Har nu ett par Goddha 114 som snart ska upp o rastas på berget istället.
// Per

ja, priset är ju som sagt inte dumt.
har även kollat på Thug.

Jag kör ett par Gotama nu och har dom som allround offpistskida.
Är som sagt ute efter något att åka finsnön med.

Thug kanske är ett bättre val? Mer surfkänsla på dessa?

Eric_W sa:
ja, priset är ju som sagt inte dumt.
har även kollat på Thug.

Jag kör ett par Gotama nu och har dom som allround offpistskida.
Är som sagt ute efter något att åka finsnön med.

Vill du ha surfkänslan tror jag thug är mycket bättre. Mjukare och verkar med lekfull!

Sen är frågan vilka bindningar man ska ha.
Marker 11 är skit eller? Jag är iofs väldigt lätt, runt 70kilo.
Marker 12 och 14 ligger ju rätt bra i pris annars?!
Kan inte mycket om bindningar kan jag lägga till, vad bör man kolla på om man ska kombinera dom med ett par thug tillexempel.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41894 är klart läsvärd.

Marker 14 Free funkar hyggligt för mig, även om jag känner igen beskrivningen från tråden jag länkar till att har de väl fått ett slag så "återhämtar" de sig inte från det. Om jag skulle köpt bindningar idag hade jag tittat på antingen Salomon eller Look/Rossignol (samma tillverkare, olika färger).

Eric_W sa:
Kanske korkat att svara på det här när jag inte har åkt på Big Daddyn, men Thugen har gott om surfkänsla och funkar utmärkt för det den är tänk och är på det stora en riktigt schysst skida, så länge du inte skall slå några sorts hastighetsrekord i ojämnt före...

Du behöver ett par bindningar med minst DIN 14 på ett par så breda skidor anser jag, man måste cranka på lite extra när skidorna är så breda eftersom det blir en hävstångseffekt när du tar upp dom på kant.
Marker 11 är ett riktigt smäck som bara kommer ge dig sju svåra år, men jag tycker marker 14 har funkat rätt bra för brorsan på ett par gotamas trots att en del gnäller på dem. Själv kör jag på salomon och tyrolia freeflex. Båda är robusta bindningar och jag gillar tyrolias utlösning som även går slidleds vid hälen, helt ovetenskapligt känns det som det borde vara bra för knän osv.

Jag har ett par Atomic med DIN 20 som du kan få köpa för en schysst peng om du är intresserad, helt nya.

plunTzky, du har nytt gb

Lutar mest åt Thug med ett par Rossignol Axial2 140TI pro.
Åkte massvis med look bindningar, någon som har något att säga om dessa?

Tillbaka
Topp