Bil Och Däck till Alperna ?

SkiBike

Ny medlem
Tjenare,...
Här hemma i Sth har jag sommardäck, och dubbdäck på vintern, men hur gör man om man skall åka bil till
Alperna, ... ?
Skaffa nya vinterdäck på nya fälgar och byta, + snökedjor ? Verkar dyrt, det kanske bara blir en tripp !!
Köra på sommardäck ner till Alperna från Sth -- ta med snökedjor ? Är det ok ?
Köra med dubbdäck ned till stugan i Sydsverige med sommardäck i baggageluckan, sen byta, och köra vidare ?

/ Take it easy

På motormännens sida kan du läsa om vinterregler i Europa.
Den bästa lösningen är självklart att ha dubbfria vinterdäck och snökedjor när du ska till Alperna.
Att köra på sommardäck är en chansning som kan slå väldigt fel, lyckas du verkligen pricka in rätt väglag hela resan både dit och hem? Hur skulle du må om du orsakad en allvarlig olycka på grund av att du inte vill byta däck?
Snökedjor är alltid bra att ha även i Sverige så det är snarare en långsiktig investering, inget att tveka på där.

Leta upp ett par begangade dubbfria vinterdäck skulle inte rekomendera att använda sommardäck medkedjor som "förstaval", bökigt och ett helvete att köra med. Men självklart ska de med ifall man har riktigt tur med vädret.

Åkte ner med bilen förra säsongen till Österrike. Tror det är krav att däcken ska vara märkta med M/S (mud and snow). jag hittade hur som helst ett par fräscha begagnade odubbade vinterdäck på blocket för 700kr, sålde då mina dubbade vinterdäck (som var betydligt mer slitna) för 1000kr. snökedjorna var oanvända när jag kom hem.

snökedjor kostar ju runt 300-500 nya, några st i bilen och några öl mindre per man så e de ju klart :)

polare har blivit stoppade av polis och förbjudna att köra vidare vid snöfall eftersom dom inte hade snökedjor i bilen.

Förrutom Blocket så kan jag tipsa om Bildelsbasen vid däck-köp! Köpte S+M Nokian därifrån förra vintern, i princip nya o färska däck för ca 1/4 av nypriset. En fråga ang. kedjor: ur regelsynpunkt, är sk snowsocks godkända? Och funkar de bra? De ska ju tydligen va enkla att sätta på däcken.

Snowsocks är godkända, fördelen är att de är lättare att sätta på men de fungerar inte lika bra som riktiga kedjor.
Med riktiga kedjor behöver man träna några gånger hemma först sen blir även de lätta att sätta på så jag ser ingen anledning att köpa snowsocks.

Glöm sedan inte att lägga ut några tior på en reflexväst! Behöver man stanna längs vägen när det är mörkt så ska den på. Förvara den inne i bilen och gärna två så att eventuell passagerare också har en. De kostar som sagt bara några tior om man inte lyckas få tag på reklamvarianter.
Vidare kan jag även tipsa om att ha montagehandskar och galonärmar i bilen, för man blir skitig när man håller på.

Dubbfria vinterdäck och kedjor är som sagt det som gäller. Sedan så finns det ingen anledning att inte ha 4WD. Det blir en enorm skillnad i framkomlighet och spårstabilitet vid omkörning i snömodd. Stäng av antisladden som bromsar och stryper gasen när det sladdar och sedan är det bara att gasa. Med omdöme förstås. 2WD är lika undermåligt som ett par Elan med skruvade stålkanter, Tyrolia tåjärn, kabelbindning med låg fästpunkt samt Kastinger läderpjuck. Dvs totalt passé. Dessutom är det fördel med 4WD vid översnöade parkeringar både för att hitta plats och ta sig därifrån.

Senast ändrad:
Tompan14 sa:
Snowsocks är godkända, fördelen är att de är lättare att sätta på men de fungerar inte lika bra som riktiga kedjor.
Med riktiga kedjor behöver man träna några gånger hemma först sen blir även de lätta att sätta på så jag ser ingen anledning att köpa snowsocks.

Glöm sedan inte att lägga ut några tior på en reflexväst! Behöver man stanna längs vägen när det är mörkt så ska den på. Förvara den inne i bilen och gärna två så att eventuell passagerare också har en. De kostar som sagt bara några tior om man inte lyckas få tag på reklamvarianter.
Vidare kan jag även tipsa om att ha montagehandskar och galonärmar i bilen, för man blir skitig när man håller på.
angående reflexvästen så de väl lag på att de ska finnas i bilen i flertalet länder här nere !

något som många missat säkerligen, är att från 1juni förra året måste du ha en alkomätare i bilen i frankrike !

Jag skulle köpt ett par begagnade dubbfria vinterdäck och packat ner snökedjorna. Begagnade däck som är i bra skick behöver inte vara dyrt.

rasmusta sa:
Funkar. Har själv gjort det för många år sedan innan en alptur. Började med tång men bytte snabbt till en vanlig, ganska smal plattmejsel. Tog några timmar och är inget man vill göra med däcken på bilen vid Tyska gränsen (som en av mina vapendragare den vintern fick testa)!
Självklart är det bäst med riktiga dubbfria vinterdäck, men om valet står mellan Alpresa med sommardäck eller med "dubbdäck" med dubbarna bortplockade så är det enormt mycket bättre med "dubblösa dubbdäcken" .
Kedjor är aldrig fel, men jag har (hittills) bara behövt använda dem när jag hade sommardäcken.

Hawk100 sa:
rasmusta sa:
Funkar. Har själv gjort det för många år sedan innan en alptur. Började med tång men bytte snabbt till en vanlig, ganska smal plattmejsel. Tog några timmar och är inget man vill göra med däcken på bilen vid Tyska gränsen (som en av mina vapendragare den vintern fick testa)!
Självklart är det bäst med riktiga dubbfria vinterdäck, men om valet står mellan Alpresa med sommardäck eller med "dubbdäck" med dubbarna bortplockade så är det enormt mycket bättre med "dubblösa dubbdäcken" .
Kedjor är aldrig fel, men jag har (hittills) bara behövt använda dem när jag hade sommardäcken.
Ursäkta för sent svar men klart det är bättre med riktiga dubbfria däck men tänkte mest på om man redan har däck med dubb så tar det inte länge att plocka ut dom om man är smidig och har således ett billigare alternativ om inte däcken är redan nötta till oanvändbara :)

Tillbaka
Topp