När jag tidigare betalat 100 spänn för en montering förra året i en butik där närmsta konkurrent låg ca 5-10 mil bort känns det väldigt fel att nu i Stockholm behöva betala 100-200 % extra.
Om man som Dr. snow räknar på rena pengar och inte procent kommer man inte klara sig länge i näringslivet
Men om nu folk är villiga att pröjsa 200-300 så är det inte så konstigt att priset ligger där det gör i dagsläget.
Den monteringen jag tog i ramundberget gick på 10 minuter och blev perfekt utförd. Om Alpingaraget nu är så proffsiga och en så respektabel butik borde det väl också klara det dem gjorde i uthyrningen i ramundberget?
200*6 ger en timpenning på 1200: -
Som exempel kan jag säga att en etablerad näringslivskonsult tar ca 1500: -/h vilket oftast kräver år av utbildning och erfarenhet. Dessa räknar dock med en verkningsgrad på ca 50 % (dvs. för 100 timmars arbete kan de ta betalt för 50.) Vilket skulle ge en timpenning på 750: -
En frisör tar ca 250: - för en halvtimme. (Iaf för mig ca 1 mil från Stockholms innerstad)
Alltså skulle frisören få en timpenning på 500: - och jag personligen håller en frisör och butiksanställd på samma "nivå". Det lätt hårt men jag tror ni förstår vad jag menar.
Så ja, jag tycker 200: - är alldeles för mycket för att montera ett par bindningar.
Sorry för OT men jag kände att jag fick väldigt många svar att 200 spänn inte är så mycket att tjafsa om.
MVH
Martin