Billigaste monteringen i stockholm?

Skiersdown

Ny medlem
Vart hittar man den billigaste monteringen av bindningar?
Jag behöver bara få gamla hål pluggade och nya borrade men utsugarna på alpingaraget ska ha 200-300 spänn för det, vilket i mitt tycke är alldeles för mycket.

Jag har tidigare fått bindningar ommonterade för 80-100 spänn upp i fjällen.

MVH

Håller med om att priset är matigt, men det ligger där nu. Dom flesta vettiga butiker höjde för något år när många kunder slutade köpa lagg och bara ville ha sina Internet-fynd monterade.

Köp en borr och montera själv om du vill komma undan billigt. Då kan du mäta och fixa och fundera på monteringspunkt mm i lugn och ro.

Undvik att borra fel bara...

För övrigt både ser man och hör tals om felmonterade bindingar titt som tätt. Så mitt råd är nog att om man inte kan göra det själv så är det bättre att gå till en respektabel butik.

200 pix tycker jag inte var alltför jävligt... Även om man naturligtvis kan komma undan något billigare på skidorter.

Man får ha i åtanke att det innebär alltid en liten risk att montera ett par skidor och de 200 kronorna inkluderar en garanti att om dom skulle råka osta sönder dina skidor så får dom stå för kalaset...

Man kan ju tycka att nån hundring hit och dit inte är så mycket att fundera över om man låter en butik göra det...

När jag tidigare betalat 100 spänn för en montering förra året i en butik där närmsta konkurrent låg ca 5-10 mil bort känns det väldigt fel att nu i Stockholm behöva betala 100-200 % extra.

Om man som Dr. snow räknar på rena pengar och inte procent kommer man inte klara sig länge i näringslivet ;)

Men om nu folk är villiga att pröjsa 200-300 så är det inte så konstigt att priset ligger där det gör i dagsläget.

Den monteringen jag tog i ramundberget gick på 10 minuter och blev perfekt utförd. Om Alpingaraget nu är så proffsiga och en så respektabel butik borde det väl också klara det dem gjorde i uthyrningen i ramundberget?

200*6 ger en timpenning på 1200: -

Som exempel kan jag säga att en etablerad näringslivskonsult tar ca 1500: -/h vilket oftast kräver år av utbildning och erfarenhet. Dessa räknar dock med en verkningsgrad på ca 50 % (dvs. för 100 timmars arbete kan de ta betalt för 50.) Vilket skulle ge en timpenning på 750: -

En frisör tar ca 250: - för en halvtimme. (Iaf för mig ca 1 mil från Stockholms innerstad)

Alltså skulle frisören få en timpenning på 500: - och jag personligen håller en frisör och butiksanställd på samma "nivå". Det lätt hårt men jag tror ni förstår vad jag menar.

Så ja, jag tycker 200: - är alldeles för mycket för att montera ett par bindningar.

Sorry för OT men jag kände att jag fick väldigt många svar att 200 spänn inte är så mycket att tjafsa om.

MVH

Martin

Senast ändrad:
Jag tro inte man betalar för tiden det tar att montera. Snarare betalar man för all tid det går åt att prata monteringspunkter med dudes som hängt för mycket på TGRs forum och köpt skidorna på Conrad och sedan vill ha expertråd och samtalsterapi i Stockholm. Och så får man nog ge några extra kronor för att butikspersonalen skall orka stå ut med farsorna som kommer och klagar när deras söner fått skidorna "felmonterade" efter at ha blandat ihop true center och core center (på sina tillika Conradinköpta skidor).

Sen ska man väl komma ihåg att både frisörer och konulter kan frisera och konsulta året om. Montera bindningar gör man bara ett par månader per år. Och även råbarkade servicemän måste käka i juni.

Men jag tror mest det är för att jämna ut prisskillnaden och göra det mindre attraktivt att beställa lagg från tysken. Verkstäder på skidorter är nog mer beroende av uthyrning än försäljning och då det blir inte en lika het potatis för deras del.

Hm, SkiTotal i Uppsala tar 450 kr så...jag säger att 300 är billigt. Och då flyttade de bara framdelen. ;)

(Egentligen gråter jag...)

Senast ändrad:
eh va, 450 spänn för att flytta framdelen? ja det var jävlarimig svettigt...

Tillbaka
Topp