Billigaste vallan?

lilljulle

Ny medlem
Hej!
Vi är tre som ska säsonga nu i vinter, kommer gå åt mer valla än normalt dvs så undrar vart ni köper valla?
Går det att köpa i större klossar än det som normalt finns på xxl m.m? Pratar nu alltså bara om vanlig gul, röd samt blå valla för diverse temperaturer.

//Elias

Heddious

Aktiv medlem
Bli kompis med någon som jobbar i verkstad på orten ni ska säsonga på och köp valla i storkloss genom dem.

Figge123

Ny medlem
Zerode
Då har du aldrig haft känslan på skidorna om du inte känner skillnaden. Eller också är du inte speciellt rädd om dina skidor. Du kanske gillar skitiga belag?

GoranC

Medlem
600kr för ett kilo violett glidvalla som borde räcka en god stund

LinusDa

Medlem
På afterskin i fjol var det en kille (gubbe) som sa att man kunde gnugga gran/tall-barr på belaget och att det funkade minst lika bra som modern valla. Har dock inte själv testat denna metod men om ni vill komma undan billigt så kan det vara värt ett försök!

GoranC

Medlem
Är man så snål/fattig att man inte har råd att köpa ett paket valla så skall man spela schack i stället. Samma om man inte märker nån skillnad på nypreppade skidor kontra ett par ovallade med gråa belag och slöa kanter.

GoranC

Medlem
Är ju bara att ”hugga upp” enkilosblocket i stavar om man inte klarar av att smälta lagom mycket av den.

termons

Aktiv medlem
Zerode
Då har du aldrig haft känslan på skidorna om du inte känner skillnaden. Eller också är du inte speciellt rädd om dina skidor. Du kanske gillar skitiga belag?
Bara för att reda ut.

Alla som åkt litet mera än med skidlärare kan nog skilja på nyvallade skidor och vassa kanter. Det att valla skyddar skidorna merkvärt är en legend.

Allt för naturen:)

Bud66

Aktiv medlem
Hallå!
Klart det blir roligare med vallade skidor än ovallade.
Och slipade kanter för den delen.
Ska ni åka säsong så räcker det med en valla. Blå valla räcker och funkar hela vintern.
En fördel med blå kallvalla är att den är hårdare och slits långsammare än gul och röd. Glidskillnaden är marginell. Ni kommer inte känna skillnad på blå eller gul valla, det ni kommer känna skillnad på är vallade/ovallade skidor.
Så långt är det enkelt.
Problemet är var någonstans ni ska valla. Det funkar INTE att valla i lägenheten. Blir fördjävla grisigt. Har ni vallabod? Kommer ni ha med vallajärn, sicklar och borste?
Det är nämligen detta som jag ser som det krångliga med att valla själv i alperna.
Mycket att släpa på.
Under mina säsonger i St:Anton så gjorde vi alltid en deal med någon som slipade skidor. Ett 6-pack bira per slipning var priset då. Har ingen aning om det funkar så numera.

En sak till: min son Anton ska sticka ner till St:Anton i vinter och bumma:)) Snacka om att cirkeln blir sluten då:))

Ha en toppenvinter!!!

pd

Aktiv medlem
Problemet är var någonstans ni ska valla. Det funkar INTE att valla i lägenheten. Blir fördjävla grisigt. Har ni vallabod? Kommer ni ha med vallajärn, sicklar och borste?
Det är nämligen detta som jag ser som det krångliga med att valla själv i alperna.
Mycket att släpa på.
Huvudet på spiken!

Vill man inte försöka sig på att valla i en garderob, muta den lokala vallagurun eller om priset för att muta har blivit orimligt högt så varför inte testa flytande valla. Av med korken, stryk på, vänta 15 minuter, borsta, klart! Används av längdåkare men fungerar fint på utförsskidor också. I synnerhet om alternativet är att inte valla alls eller sällan.

termons

Aktiv medlem
Huvudet på spiken!

Vill man inte försöka sig på att valla i en garderob, muta den lokala vallagurun eller om priset för att muta har blivit orimligt högt så varför inte testa flytande valla. Av med korken, stryk på, vänta 15 minuter, borsta, klart! Används av längdåkare men fungerar fint på utförsskidor också. I synnerhet om alternativet är att inte valla alls eller sällan.
Flytande valla är jättebra. Ca. 1 åk.( Beror litet på backens längd) funkar utan att borsta.

Edit. kanske inte så bra för naturen...?

belsam

Ny medlem
Funkar väl utmärkt, sickla o borsta i polarens säng eller utomhus...? Låt en av er ta vallajärnet, en högtalaren och den tredje xboxen så blir det mera jämt. Använd scotch-brite om ni inte har borste, eller skit i att borsta om ni inte jagar hundradelar. ;Op

Tänker mig att största skillnaden kommer till våren eftersom det är då det kan bli jobbigt.

zerode

Medlem
Zerode

Jodå, har haft känslan utav både nyskidor, nyvallade skidor och kassa skidor, så nog vet jag skillnaden alltid.
Har i snart 20år bott på en av de större skidorterna i Sverige, har dessutom jobbat i skidbranchen under i stortsett hela den tiden. Så testa skidor är lite utav mitt jobb.
Har varit rätt nördig när det kommer till skidvård med, så har lagt åtskilliga timmar i vallaboden
Har åkt skidor som är racepreppade utav en serviceman som jobbar/jobbade på världscupen
Har isider koll på vilket vallaföretag som samarbetar med P-tex, som tillverkar de flesta belag som finns på bra skidor.
Har även jobbat i sportaffärer och i skiduthyrningar
Så har inte superkoll på vallning, men betydligt mer koll än de flesta, försöker åka 2-3dagar i veckan under säsong(nov-maj), så åker inte heller mest, men även där, mer än de flesta.
Om jag rädd om mina skidor! Äger nog bara några gamla skidor, men har just nu bara 11 par nya i förrådet, och jodå, tar hand om dem.

Nyslipade skidor däremot, där har man den stora skillnaden, att lämna in eller om man har koll slipa sina skidor själv är det jag kan rekommendera, vallan man lägger på slits bort efter ett par åk, medan strukturen är där det man märker skillnad på glid.

Så mitt förstaårs säsongar tips är att lära känna någon som jobbar i sportshopp/uthyrning, och lägga pengarna som var tänkt till valla på antingen någon god dryck eller nattamat och muta dem med, och därmed få en ingång till billig skidslipning. :D

lilljulle

Ny medlem
Hallå!
Klart det blir roligare med vallade skidor än ovallade.
Och slipade kanter för den delen.
Ska ni åka säsong så räcker det med en valla. Blå valla räcker och funkar hela vintern.
En fördel med blå kallvalla är att den är hårdare och slits långsammare än gul och röd. Glidskillnaden är marginell. Ni kommer inte känna skillnad på blå eller gul valla, det ni kommer känna skillnad på är vallade/ovallade skidor.
Så långt är det enkelt.
Mycket att släpa på.
Under mina säsonger i St:Anton så gjorde vi alltid en deal med någon som slipade skidor. Ett 6-pack bira per slipning var priset då. Har ingen aning om det funkar så numera.

En sak till: min son Anton ska sticka ner till St:Anton i vinter och bumma:)) Snacka om att cirkeln blir sluten då:))

Ha en toppenvinter!!!
Visst blir det mycket kladd när man sicklar av och någon vallabod har vi inte haha, dock balkong. Men får väl ha någon plast på golv är planen. Strykjärn m.m får vi med ner då vi bilar 😉 Hälsa din son att vi gärna söker polare att åka o ha kul med

lilljulle

Ny medlem
Jodå, har haft känslan utav både nyskidor, nyvallade skidor och kassa skidor, så nog vet jag skillnaden alltid.
Har i snart 20år bott på en av de större skidorterna i Sverige, har dessutom jobbat i skidbranchen under i stortsett hela den tiden. Så testa skidor är lite utav mitt jobb.
Har varit rätt nördig när det kommer till skidvård med, så har lagt åtskilliga timmar i vallaboden
Har åkt skidor som är racepreppade utav en serviceman som jobbar/jobbade på världscupen
Har isider koll på vilket vallaföretag som samarbetar med P-tex, som tillverkar de flesta belag som finns på bra skidor.
Har även jobbat i sportaffärer och i skiduthyrningar
Så har inte superkoll på vallning, men betydligt mer koll än de flesta, försöker åka 2-3dagar i veckan under säsong(nov-maj), så åker inte heller mest, men även där, mer än de flesta.
Om jag rädd om mina skidor! Äger nog bara några gamla skidor, men har just nu bara 11 par nya i förrådet, och jodå, tar hand om dem.

Nyslipade skidor däremot, där har man den stora skillnaden, att lämna in eller om man har koll slipa sina skidor själv är det jag kan rekommendera, vallan man lägger på slits bort efter ett par åk, medan strukturen är där det man märker skillnad på glid.

Så mitt förstaårs säsongar tips är att lära känna någon som jobbar i sportshopp/uthyrning, och lägga pengarna som var tänkt till valla på antingen någon god dryck eller nattamat och muta dem med, och därmed få en ingång till billig skidslipning. :D
Så ingen valla alls behövs, torkar inte belaget ut? Hur länge håller strukturen isåfall?

zerode

Medlem
Så ingen valla alls behövs, torkar inte belaget ut? Hur länge håller strukturen isåfall?

Alltså, visst lägger man på valla ibland när man slipar dem, inte alltid dock, väldigt ofta så struntar man i det beroende på väder. Men kör uteslutande med den upphettade vallan som man lägger på efter skidorna gått igenom skidslipen

För många år sedan, kanske 15 om man skall vara ärlig, så körde jag en hel säsong utan att varken valla eller slipa skidorna, höll bara stålkanterna i skick, och de funkade galet bra när det blev vårslask

Har som sagt rätt många skidor, och hinner givetvis inte åka på alla regelbundet, så några kan mest stå i förrådet utan att åkas på utav olika anledningar, och de funkar fint när jag väl tar ut dem, kollar stålkanterna försäkerhetsskull bara.
Andra skidor är ute mest hela tiden, och slipar inte den speciellt ofta heller, kanske 1gång i månaden, max, och då har jag möjlighet att slipa och fixa mina skidor gratis på flera utav verkstäderna i byn

Har några flytande vallor ligger i bilen, som jag har på skidorna när det är riktigt slaskigt på vårarna, men det är nog mest för att man vill försöka få bort ev sug under skidorna, vetetusan om det ens funkar, men försöker iallafall. Så, visst jag vallar lite ibland med

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp