AshtraYmofucku sa:
Har bara haft atomic bindningar tidigare, vet inte vad dom heter, sålde mina gamla skidor idag så.
"PNyberg" vad menar du med 16/14/12? Kan som sagt ingenting om bindningar förstått först nu att det är viktigt.
Ja asså om man säger så, jag kör inte nått NM i riksgränsen men kör tills jag stupar, som en normal puder-åkare som lever för sporten antar jag. Svårt att definiera hur man kör
Att "leva för sporten" as in skidåkning utan att förstå begreppet 16/14/12 i sammanhanget bindningar är inte annat än imponerande

Men, men, det är ju därför du ställer frågan så då ska jag leda dig rätt. Du behöver en riktig grundkurs
Vad som avses är DIN-värdet, vilket är ett mått på hur hård fjädern är och inom vilket intervall den kan justeras. När man pratar bindningar så klassar man dom efter det maxvärde på DIN som kan ställas in. En Griffon 12 är en 12-bindning tex och en Jester 16 är en 16-bindning. En grundinställning för DIN-värdet för en medelgod semesteråkare som gillar varm choklad i värmestugan är (din vikt)/10. För en åkare som åker blandad terräng och som är någon form av medelåkare på den här sidan, dvs säkert oftast bland de bästa 20% eller nåt i backen är snarare (din vikt)/10+2 ett bättre grundval. En bindning fungerar bäst nära mitten på sitt intervall. Framförallt bör man undvika att skruva bindningarna i botten, eftersom fjädern då blir hårt belastad och "nyper" i ytterläget, plus att man ofta närmar sig gränsen för konstruktionernas hållfasthet. Inte så svårt...
Ska du köpa skidor för 5-6 tusen spänn så är det MYCKET dumt att snåla in på ett par hundra och ta en dålig eller klen bindning. Av de bindningar du nämner är Head-varianterna och Squire HELT otänkbara för dig. Dom är för klena helt enkelt, och Head:en är dessutom uttryckligen dålig. Det är konstigt att det ens går att köpa dom till en så stor skida som Rocker2 i 192cm, men det hör iofs inte till ovanligheterna att den bedömningen lämnas till konsumenten.
Griffon 12 är en skaplig bindning, både i original och i Schizovariant (samma bindning, men justerbar i position på skidan) för DIN upp till ca 10. Hade du varit lite mindre och gillat lätta skidor så hade den fungerat ypperligt. Med din vikt är det på gränsen. Det kommer inte att med full säkerhet gå att ladda på och åka aggressivt i den mening som man här normalt anser vara aggressivt med en 192cm feting med den bindningen om man är i din storlek. I puder är det inga problem, men blir det lite slagigt, hårt och svårt så kommer det att tjuvsläppa om du inte typ bottnar en Griffon. Det är aldrig bra att ligga överst på din-skalan som sagt. Jester är ett klart bättre val och skillnaden i pris är inte så stor. Schizo är för övrigt mycket lämpligt på just Rocker2, iom den debatt som har förts rörande monteringspunkten på den skidan. Med en Schizo monterar du lämpligen med mitten på intervallet på -3, och sen kan du testa vad du gillar mellan core center/0 och -6 som är Salomon Reference numera efter vad jag vet (var väl -8 på de första?)
Salomon STH14 Driver är en mycket bra bindning, men finns inte att välja i nämnd butik. Så kör på Griffon om du vågar chansa på något som egentligen är aningen klent och kör lite lugnare i realiteten än vad attityden anger. Då menar jag inte att du "inte kör NM", utan att du är lite smått grön och tar det varligt med vanliga freeride-mått. Ta Jester i alla andra fall, och i synnerhet om du verkligen gör som du säger att du kör aggressivt. Vill du laborera med monteringspunkt, lägg till Schizo till ovanstående.