Bindning till Salomon Rocker 2, kan ingenting!

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Hej, ska köpa ett par Salomon rocker 2 från sport-bttl.de, kan ingenting om bindningar så skulle va fint om man får lite hjälp av er experter.

Är 189 lång och väger 83kg, ska köra på 192cm skidorna. Åker ganska aggressivt och vårdslöst, åker bara puder och berg ibland, vid dåligt väder=jibba i skogen.

Vill inte lägga ut för mkt pengar på skidor så de bindningar jag har att välja mellan är:

Marker - Griffon, Griffon schizo, Squire 11, Squire 11.0 Schizo
HEAD - Mojo 12, Mojo 11

Vill ju inte att bindningen börjar glappa mycket och lossnar lätt direkt
Så vilken bindning tycker ni är bästa valet?

//Johan

vad har du för bindningar på dina gamla skidor, och hur har dom fungerat? vad brukar du köra på för DIN?

Well. STH 16/14 Driver beroende på hur aggressiv du klassar dig som. Kör du normalt dina fetlagg på DIN kring 12 och uppåt så ta en 16. om du åker med lägre =14

Om du ändå lägger ut såna pengar på en fin skida så känns det lite bakvänt att snåla in på bindningarna. Lägg ngn extra femhundring och köp ngt vettigt typ pnybergs idéer..

Har bara haft atomic bindningar tidigare, vet inte vad dom heter, sålde mina gamla skidor idag så.

"PNyberg" vad menar du med 16/14/12? Kan som sagt ingenting om bindningar förstått först nu att det är viktigt.
Ja asså om man säger så, jag kör inte nått NM i riksgränsen men kör tills jag stupar, som en normal puder-åkare som lever för sporten antar jag. Svårt att definiera hur man kör

AshtraYmofucku sa:
Har bara haft atomic bindningar tidigare, vet inte vad dom heter, sålde mina gamla skidor idag så.

"PNyberg" vad menar du med 16/14/12? Kan som sagt ingenting om bindningar förstått först nu att det är viktigt.
Ja asså om man säger så, jag kör inte nått NM i riksgränsen men kör tills jag stupar, som en normal puder-åkare som lever för sporten antar jag. Svårt att definiera hur man kör
DIN-skalan på bindningarna slutar på 16/14/12. Är man i din viktklass och kör på så pass breda och stora skidor är det en idé att kolla på bindningar med DIN högre än 12. Håll dig undan billigare marker. Marker Jester funkar däremot fint och är en lätt och populär bindning.

Atomic och Salomon är samma bindningar med olika märke på. Jag skulle tipsa dig om att köpa "Salomon STH14 Driver" alternativt "Atomic FFG14 Team" till dina rocker2, känns som en bra setup. Ska nämligen köra på den setupen jag med.

Senast ändrad:
AshtraYmofucku sa:

Att "leva för sporten" as in skidåkning utan att förstå begreppet 16/14/12 i sammanhanget bindningar är inte annat än imponerande :) Men, men, det är ju därför du ställer frågan så då ska jag leda dig rätt. Du behöver en riktig grundkurs :)

Vad som avses är DIN-värdet, vilket är ett mått på hur hård fjädern är och inom vilket intervall den kan justeras. När man pratar bindningar så klassar man dom efter det maxvärde på DIN som kan ställas in. En Griffon 12 är en 12-bindning tex och en Jester 16 är en 16-bindning. En grundinställning för DIN-värdet för en medelgod semesteråkare som gillar varm choklad i värmestugan är (din vikt)/10. För en åkare som åker blandad terräng och som är någon form av medelåkare på den här sidan, dvs säkert oftast bland de bästa 20% eller nåt i backen är snarare (din vikt)/10+2 ett bättre grundval. En bindning fungerar bäst nära mitten på sitt intervall. Framförallt bör man undvika att skruva bindningarna i botten, eftersom fjädern då blir hårt belastad och "nyper" i ytterläget, plus att man ofta närmar sig gränsen för konstruktionernas hållfasthet. Inte så svårt...

Ska du köpa skidor för 5-6 tusen spänn så är det MYCKET dumt att snåla in på ett par hundra och ta en dålig eller klen bindning. Av de bindningar du nämner är Head-varianterna och Squire HELT otänkbara för dig. Dom är för klena helt enkelt, och Head:en är dessutom uttryckligen dålig. Det är konstigt att det ens går att köpa dom till en så stor skida som Rocker2 i 192cm, men det hör iofs inte till ovanligheterna att den bedömningen lämnas till konsumenten.

Griffon 12 är en skaplig bindning, både i original och i Schizovariant (samma bindning, men justerbar i position på skidan) för DIN upp till ca 10. Hade du varit lite mindre och gillat lätta skidor så hade den fungerat ypperligt. Med din vikt är det på gränsen. Det kommer inte att med full säkerhet gå att ladda på och åka aggressivt i den mening som man här normalt anser vara aggressivt med en 192cm feting med den bindningen om man är i din storlek. I puder är det inga problem, men blir det lite slagigt, hårt och svårt så kommer det att tjuvsläppa om du inte typ bottnar en Griffon. Det är aldrig bra att ligga överst på din-skalan som sagt. Jester är ett klart bättre val och skillnaden i pris är inte så stor. Schizo är för övrigt mycket lämpligt på just Rocker2, iom den debatt som har förts rörande monteringspunkten på den skidan. Med en Schizo monterar du lämpligen med mitten på intervallet på -3, och sen kan du testa vad du gillar mellan core center/0 och -6 som är Salomon Reference numera efter vad jag vet (var väl -8 på de första?)

Salomon STH14 Driver är en mycket bra bindning, men finns inte att välja i nämnd butik. Så kör på Griffon om du vågar chansa på något som egentligen är aningen klent och kör lite lugnare i realiteten än vad attityden anger. Då menar jag inte att du "inte kör NM", utan att du är lite smått grön och tar det varligt med vanliga freeride-mått. Ta Jester i alla andra fall, och i synnerhet om du verkligen gör som du säger att du kör aggressivt. Vill du laborera med monteringspunkt, lägg till Schizo till ovanstående.

Senast ändrad:
Sjukt bra skida om du kör puder ibland! Per har alltid rätt!

Senast ändrad:
Skulle kunna rekomendera ett par marker jester bindningar eller ett par salomon STH 14 eller STH 16. STH 14 räcker nog gott och väl så länge du inte planerar att lägga på dig 20 kilo och kötta som en tjur i parken.

Du kan nog få tag på STH 14 eller ett par marker jester med ett pris någonstans runt 2500kr om du kollar runt på lite hemsidor från utlandet. Du lär nog inte kunna få tag på en duglig DIN+12 bindning under 2500 i sverige.

Låter som om att du kör mest puder och leker i lös-snön så montera skidorna 4cm bakom "true center" skulle nog passa dig bra. Du kan montera den 5-6 cm bakom "true center" om du finner dig mer ofta i djup puder (+6 decimeter) än i pisten eller 2 decimeter lös-snö.

Börja med att ställa in din nya bindning på DIN 8 för att vara säker på att du inte skadar dig i onödan, lär dig känna din bindning innan du maxar ut den för din körstil. Gradvis skruva upp den efter varje gång den löser ut "i onödan" dvs. varje gång du känner att du kunde ha åkt vidare utan att ramla även fast bindningen utsattes för den kraft som den normalt ska lösas ur vid.

Kolla in "sport-conrad.com" de har _salomon rocker 2_ för samma pris som "sport-bittl.de" där du planerar att beställa från. Pluset med "sport-conrad" är att de har ett större utval av bindningar.

Senast ändrad:
fnacke sa:
Börja med att ställa in din nya bindning på DIN 8 för att vara säker på att du inte skadar dig i onödan, lär dig känna din bindning innan du maxar ut den för din körstil. Gradvis skruva upp den efter varje gång den löser ut "i onödan"
Det är en metod som innebär något av en chansning skulle jag säga. Själv har jag skadat mig rejält några gånger vid tjuvsläpp och har faktiskt en bror som låg i koma i en vecka efter just ett sådant. Så börja inte för lågt... (inte för högt heller iofs, för knäskador är inte roliga dom heller)...

Hej, tänkte precis som du shoppa 192 cm R2 från Tyskland - nu är problemet att 192:orna verkar vara slutsålda hos såväl Sport Conrad som Sport Bittl....finns det fler tyska budgetbutiker?

MnO sa:
Det är en metod som innebär något av en chansning skulle jag säga. Själv har jag skadat mig rejält några gånger vid tjuvsläpp och har faktiskt en bror som låg i koma i en vecka efter just ett sådant. Så börja inte för lågt... (inte för högt heller iofs, för knäskador är inte roliga dom heller)...
Delvis sant, nya skidor och bindningar och köra den metoden jag nämnde ovan innebär ju också att man får ta det lungt första gångerna man står på nya skidan eftersom han förmodligen kör på ett märke som han inte känner igen DIN skalan på.
DIN 8-9 skulle representera hans kroppsvikt +10kg enligt mina beräkningar, det gäller bara att ta det lungt och lära sig känna skidor och bindning innan man släpper lös och kör all out.

NATIVE sa:
Hej, tänkte precis som du shoppa 192 cm R2 från Tyskland - nu är problemet att 192:orna verkar vara slutsålda hos såväl Sport Conrad som Sport Bittl....finns det fler tyska budgetbutiker?
Jag hade samma problem tidigare nu innan vintern, mitt skidval var också slutsålda. jag kontaktade sport-conrad via telefon och frågade vänligt om de kunde möjligtvis plocka hem ett par till. De gjorde dom, fick skidorna till dörren 2 veckor efter mitt samtal.
andra kanske inte har samma tur, det kanske är så att deras distributör också har sålt slut i lagret på den specifika skidan.
Jag är inte medveten om något fler "budgetföretag" men blue-tomato.com har någolunda likvärdiga priser som sport-conrad men mycket mindre utbud.

fnacke sa:
MnO sa:
Delvis sant, nya skidor och bindningar och köra den metoden jag nämnde ovan innebär ju också att man får ta det lungt första gångerna man står på nya skidan eftersom han förmodligen kör på ett märke som han inte känner igen DIN skalan på.
DIN 8-9 skulle representera hans kroppsvikt +10kg enligt mina beräkningar, det gäller bara att ta det lungt och lära sig känna skidor och bindning innan man släpper lös och kör all out.
Det är ju rent livsfarliga råd! Har du nånsin tappat en skida på fel ställe fnacke? Han väger över 80 pannor och ska köpa ett par riktigt feta skidor, dessutom säger han sig åka aggressivt och vårdslöst, dessutom söker han ett par bindningar som inte \"glappar eller lossnar lätt direkt\". Egentligen är väl ingen av bindningarna som AshtraYmofucku listar särskilt aktuella då, precis som MnO var inne på, men om det nu blir nån av dessa så är gäller det ju att skruva i botten och inte ens dra ett halvt varv tillbaka. Jag kan inte direkt battla med MnO när det gäller utrustning så därför ger jag inte mer konstruktiva råd än såhär; köp en bindning som går minst till DIN 16 och börja för guds skull inte med att ställa dem på DIN 8-9 om du nu hade tänkt att hålla till utanför barnbacken i vinter.

Jag förstår inte alla dessa råd om att man ska ställa bindningen på 150 bara för att man väger över 80 kg. Väger själv 85 kg och åker hårt. Har inte haft några dåliga släpp på mina griffon ställda på 8,5. Tror många av de som ger råd om din 20 bindningar inte har ställt in sin förspänning korrekt. Har testat flera av mina polares skidor som de tycker tjuvlöser hela tiden trots att de är dragna i botten och deras pjäxor har suttit som en badanka i atlanten i bindningarna.

Jakob, jag tappar väldigt sällan mina skidor, använder första 10 åken på ett par nya skidor för att ställa in dem. Mitt råd kanske låter livsfarligt, min förklaring må ha varit för kort för att förstått till 100%, my bad, ber om ursäkt grabbar.
Menar, skruva inte ner bindningen till 8-9 och kör rätt ut i pudret och kötta. Utan jag brukar hålla mig till pisten, åka från offpisten ut i riktiga pisten och guppa lite på kanterna. sitter de för löst när du åker upp för kanten så flyger skidan av och du fortsätter på ena skidan eller ingen.
Håll en säker hastighet som du vet att du klarar av om skidorna flyger i luften.
Jag finner denna "taktik" väldigt säker och användbar så länge du inte åker högst upp och rätt ut i dubbelsvarta backarna.
Utan som jag sa ovan, glid runt lite lek på kanter och ställ in bindningen därefter.
Skulle aldrig ge andra råd om jag själv anser dem att vara farliga.
Min första säsong i puder var en mardröm. Tog nya skidorna ställde in de på DIN 14 eftersom jag kör vårdslöst och tänker inte alls vart eller vad jag kör/gör. Väger själv 80 kilo och drog ut och körde som jag brukar. Skadade mitt knä när jag ramlade då bindningen inte släppte. Därav ger jag han detta tips, jag får hellre ett blåmärke på skinkan i pisten hoppandes ner och utför kanter än fastna i puder utan att bindningen löser ut för att bli borta resten av säsongen.
Jag har mina skidor på DIN 11, är 181 lång, väger 79kg och 44 på pjäxan, någolunda likvärdiga värden som trådskaparen men höjd och åkstil kan ändra vad du har för DIN med +/- 1-3 DIN.
Mina vänner och jag har använt denna "taktik" för att ställa in en handfull bindningar nu och de släpper bara när det absolut behövs, varit skadofri i 3 år nu för att jag försiktigt ställer in min bindning.
Återigen, ber om ursäkt för en dålig förklaring tidigare.

Upp till var och en hur ni ställer in era bindningar men mitt "råd" funkar för mig och en handfull fler (vad jag vet) och du har en hjärna och tänker efter lite, så funkar den nog för alla.
Spenderar hellre 2 timmar och ser ut som en total amatör för att få allt rätt och framför allt säkert på ett nytt bindnings-märke än att spenderar en till vinter framför datorn.

Är så oerhört tacksam för all hjälp allihop, nu vet jag mer om bindningar, vet ju till och med vad DIN är =)
Extra stort tack till MnO för din hjälp!
Jag skippar schizon eftersom den verkar ha för mkt funktioner och delar som kan gå sönder, den lär väga mer också.

Funderar på om jag ska ta Griffon 13 eller om det är värt att lägga på 600kr för att få Jestern, men kommer jag verkligen ha nytta för en så kraftig bindning? Jag är ju inte Henke Windstedt direkt hehe.
Iof så tar jag verkligen inte hand om skidorna, ser jag ett träd ska jag igenom det, eller vill jag testa en dubbel ner för en klippa så gör ja det och landar alltid åt h-vette fel.
Det här med DIN, jag har alltid ställt mina tidigare skidor på 10 efter jag va med om en skidolycka och fick en spricka i smalbenet för att inte skidan löste ut, så jag ställer aldrig DIN över 10 numera. Vill ju samtidigt inte att bindningen ska pajja eller att de lossnar en massa delar om jag landar på ett träd.
Så räcker griffon 13 då tror ni?

Tack återigen för all hjälp

Såg nu att det stämmer som ni säger! 192 rocker 2 finns inte kvar i lager hos varken conrad eller sport-bittl.
Vart kan man annars få tag på dem till bra pris? Eller får dom in skidorna i lager senare på säsongen?

Enda riktiga skillnaden på Jester och Griffon är väl att Griffon har en längre DIN skala. Griffon har en DIN på 13 då Jester har en DIN på 16.

Så det beror helt och hållet på hur hårt du vill skruva bindningen. Om du ställt dina tidigare skidor på DIN 10 och inte haft några problem så är nog Griffon ett självklart val.

Slå en pling till sportconrad eller bittl, kolla om dom kan få in ett par 192 åt dig. Borde inte vara något problem så länge de inte är slutsålda hos deras distrubitör. Tror nog att de mer än gärna hjälper dig att få hem ett par eftersom det är så dom tjänar pengar!

Senast ändrad:
Hej

Tar tråden lite då... Väger 75 kg och åker på Moment Jaguar Shark.

Vad skall ja ha bindningen på då? Jag åker normalt hårt, hoppar lite klippor, gillar att "pressa" på i carving svängarna?

//H

Ps. jag hänger på freeride mycket om det inverkar på rådet... Ds.

Senast ändrad:
havreboll sa:
Jag förstår inte alla dessa råd om att man ska ställa bindningen på 150 bara för att man väger över 80 kg. Väger själv 85 kg och åker hårt. Har inte haft några dåliga släpp på mina griffon ställda på 8,5. Tror många av de som ger råd om din 20 bindningar inte har ställt in sin förspänning korrekt. Har testat flera av mina polares skidor som de tycker tjuvlöser hela tiden trots att de är dragna i botten och deras pjäxor har suttit som en badanka i atlanten i bindningarna.
Visst spelar förspänningen roll men du kan inte åka så hårt som du tror. Skalan har för övrigt inte med min kroppsvikt att göra, det är bara ytterligare en faktor som påverkar kraften/momentet. Skulle antagligen inte kunna åka ett enda åk på DIN 7 med mina 70kg. Brukar få tjuvlös i pist på allt under 9, ofta! Visst har jag korta pjäxor också men åker man på hårt offpist är det inte svårt att kliva ur även på DIN 10 och uppåt.
Därför har jag svårt att se att du åker hårt med 85kg (14kg mer än jag) och med DIN på 8.5 såvida du inte har pjäxor med +331 mm, eller så har du perfekt balans? Håller med om att DIN 20 bindningar är overkill till 99,9% av forumet, men de finns de som behöver över 10 och som vill ha marginaler, att ligga på 11 på en plastbindning med DIN 12 som max funkar inte enligt min erfarenhet.
(Med tjuvlösning menar jag att det löser ut utan att jag kraschat så klart)

AshtraYmofucku: Ifall du landar på ett träd så är det väl inte bindningen du ska oroa dig över?

Är man 189cm/83kg behöver man väl knappast börja högre än ~9 (om man inte har små fötter) och då borde man klara sig på Marker Griffon och uppåt. Köp den som är snyggast.

Som flera redan har skrivit så är det på hårt slagit underlag (i höga hastigheter) som man får vara beredd att ställa bindningarna hårdare, men om man optimerar bindningarna för den typen av åkning så får man vara beredd på att sabba knäna om man strular till det i lägre hastigheter i mjukare snö.

AshtraYmofucku sa:
Är så oerhört tacksam för all hjälp allihop, nu vet jag mer om bindningar, vet ju till och med vad DIN är =)
Extra stort tack till MnO för din hjälp!
Jag skippar schizon eftersom den verkar ha för mkt funktioner och delar som kan gå sönder, den lär väga mer också.

Funderar på om jag ska ta Griffon 13 eller om det är värt att lägga på 600kr för att få Jestern, men kommer jag verkligen ha nytta för en så kraftig bindning? Jag är ju inte Henke Windstedt direkt hehe.
Iof så tar jag verkligen inte hand om skidorna, ser jag ett träd ska jag igenom det, eller vill jag testa en dubbel ner för en klippa så gör ja det och landar alltid åt h-vette fel.
Det här med DIN, jag har alltid ställt mina tidigare skidor på 10 efter jag va med om en skidolycka och fick en spricka i smalbenet för att inte skidan löste ut, så jag ställer aldrig DIN över 10 numera. Vill ju samtidigt inte att bindningen ska pajja eller att de lossnar en massa delar om jag landar på ett träd.
Så räcker griffon 13 då tror ni?

Tack återigen för all hjälp
Jag har svårt för att få en bild av hur du åker egentligen. Frågorna du ställer låter som de kommer från en nybörjare, och samtidigt säger du saker som att du testar "en dubbel ner för en klippa". Du kanske menar dubbeldaffy iofs, men det är annars något som man mest ser från personer som står på rätt bra...

Jag är 181cm lång och väger 75kg och jag kör själv Griffon 12 på ett par skidor och det har fungerat bra än så länge. Jag har den ställd på 10 ca. Lägre än så och jag skulle förmodligen få tjuvsläpp i pisten när det går undan. Utanför pisten skulle jag oftast förmodligen kunna köra på betydligt lägre inställning så länge det är mjukt. Det är på hårt underlag i pisten som man får problem, inte i mjuk snö (förutom i landningar då kanske). Sen är det en enorm skillnad mellan olika bindningsmärken och modeller när det gäller vad en viss DIN innebär i praktiken. Ju högre elasticitetsmått, dvs hur långt ut/upp bindningen kan röra sig utan att pjäxan släpper, desto lägre DIN kan man köra på. De farligaste bindningarna är de som har dålig elasticitet där åkaren måste skruva upp till höga DIN-tal för att undvika tjuvsläpp. När man sen ramlar på fel sätt med en sådan bindning kommer knäskadorna på posten. Marker hade tidigare problem med just detta, men iom introduktionen av Royal-familjen (Duke/Baron/Jester/Griffon mfl) tog de ett stort steg framåt. Elasticiteten är inte riktigt i klass med Look/Ross turntables eller Salomon Driver, men ändå fullt tillräcklig för de flesta.

Griffon 13 kommer att fungera om du kör på DIN 10. Då har du dessutom lite mån att skruva upp mot 11-12 om det skulle behövas och över det kan jag inte tänka mig att du behöver. Jag hade fortfarande föredragit Jester, iom att 10-11 är nära mitten på intervallet på den. Inte för att skruva upp emot 16, utan bara för att känna att jag inte maxar ut bindningen.

fnacke, då förstår jag dig mycket bättre, verkar vara ett vettigt resonemang. Saken är ju den att det här med bindningar är och verkar vara väldigt individuellt och beror på många faktorer, bland annat pjäxstorlek och åkstil men även hur tåliga knän man har. I mitt fall gäller små fötter (292mm), ganska dålig teknik (fast jag kör ändå fort) kombinerat med rejält tåliga knän som aldrig har gått sönder. Väger 69 kg och kör mina 916 nästan i botten i slutet av en säsong även om jag precis som du brukar värma upp lite lägre på skalan, 13-14 nånstans. Skidorna ut ungefär i den utsträckningen jag förväntar mig, varkan förr eller senare. Men allmänna råd verkar vara svåra att ge och detta var ju verkligen off-topic med hänsyn till vad trådskaparen ville veta.. lycka till med skid- och bindingsköp och inställningar...

JL76 sa:
havreboll sa:
Visst spelar förspänningen roll men du kan inte åka så hårt som du tror. Skalan har för övrigt inte med min kroppsvikt att göra, det är bara ytterligare en faktor som påverkar kraften/momentet. Skulle antagligen inte kunna åka ett enda åk på DIN 7 med mina 70kg. Brukar få tjuvlös i pist på allt under 9, ofta! Visst har jag korta pjäxor också men åker man på hårt offpist är det inte svårt att kliva ur även på DIN 10 och uppåt.
Därför har jag svårt att se att du åker hårt med 85kg (14kg mer än jag) och med DIN på 8.5 såvida du inte har pjäxor med +331 mm, eller så har du perfekt balans? Håller med om att DIN 20 bindningar är overkill till 99,9% av forumet, men de finns de som behöver över 10 och som vill ha marginaler, att ligga på 11 på en plastbindning med DIN 12 som max funkar inte enligt min erfarenhet.
(Med tjuvlösning menar jag att det löser ut utan att jag kraschat så klart)
såklart betyder inte förspänningen allt och det är många andra faktorer som spelar in. Dessutom är det inte bra att ligga på marginalen på DIN skalan även om nya bindningar har blivit sjukt mycket bättre på att prestera i ytterlägena.

Mina förra pjäxor var 328 mm, har nu gått ner till 320 så kanske ändras något iom det kortare momentet jag får. Dessutom brukar jag få kommentarer om att jag åker väldigt mjukt och följsamt så kanske har vi även en faktor där. Det där med att åka hårt är ju såklart också relativt. Man hoppar inte klippor som Henke eller bränner linjer som kaj. Dessutom kan det ha med underlaget att göra, offpist åker man enligt mig i puder och pist åker man inte när det har blivit puckelpist på (då äre fasiken bättre med skräpoffpist). Varken puder eller en bra pist utsätter bindningen för några direkta kraftiga och frekventa slag vilket ofta behövs för att gradvis få ut bindningen från centrum tills det sista slaget kommer och det löser.

Kanske åker du typ Jah Love style nerför en riktig skitdag för offpist i alperna, isåfall är det klart att du ska ha DIN-skalan lite högre och/eller en bindning med högre elasticitet.

Kan också inflika att det går att pajja knän ganska enkelt även på lägre DIN tal om man har otur, drog menisken för ett par säsongen sedan på parkskidorna som kördes kring DIN 7.

Nu ska jag inte göra den här tråden till en intern diskussion utan komma till snubbens fråga.

AshtraYmofucku
Jag hade absolut gått upp ett par snäpp till en jester från griffonen om pengarna går att fixa. Skälet till detta är inte att den har högre DIN utan för att den är gjort i större utsträckning i metall. Kan säga att de armar som håller fast bakbindningen på griffonen slits ganska mycket i offpist och enligt Marker-killarna jag pratade med hade flera personer faktiskt nött dem så mycket att de gått av under hög belastning.

Angående monteringen så drog jag mina R2 + 2 från bakre, verkar vara många som gjort detsamma.

Kollade tillgången på 192 med Bittl och Conrad idag, Bittl var 0 tillmötegsående och kunde/ville inte göra ngt. Conrad hade missbedömt efterfrågan och endast tagit in 30 ex som gick på fyra veckor, nu jagar man fler och tror att man kommer att få in några par i mitten av dec, de sa att man kan lägga en "Direkt-order" för att ha tjing. Snackade monteringspunkt med dem och de sa att teamåkarna haft det lite lurigare än vanligt att hitta "ze zweet zpot".....Schizoläge?

Känns som om begreppet fbkuk här på freeride är åktstilen "jag åker hårt".
Själv åker jag inte så hårt utan mer chill, väger 110 kg och har 340mm pjux, drar lätt av en look p18 ställd på 14. ;)))))

Tillbaka
Topp