Bindningar för lössnö

Hans_Lundblom

Ny medlem
Bindningar för lössnö
Är det någon nackdel att ha upphöjda bindningar vid lössnöåkning.
De flesta feta skidor som jag har sett i tidningar har haft bindningar utan någon som helst upphöjning, varför? I pist är det ju en klar fördel att ha upphöjda bindningar så att man lättare får upp skidorna på kant. När underlaget är mjukt så är det ju ganska lätt att förså att det inte behövs, men blir det sämre på något vis.

Hasse

Bindningar för lössnö
Det brukar väll bli mer instabilt. Lättare att skära fast..
Iofs så vet jag inte, har inte åks lagg på lång tid, men det är vad jag har läst iaf.

Bindningar för lössnö
Självklart inte. Åkte idag på mina Diamir bindningar i 20 cm lössnö, där jag stå ca 3 cm ovanför skidan. Nemas problemas, Känner faktiskt ingen skillnad alls mellan bindningar på platta eller utan..

Ski On / Rob

Bindningar för lössnö
Kör man i blötsnö och har gummisulor så tycker jag det är en fördel att stå högre upp, Pjäxan fastnar då mindre i sluchen, Fast bredden på skidan är minst lika viktig!

Bindningar för lössnö
eftersom de flesta skidor man ser i offpisten(seriös offpist) är ganska feta, vilket innebär att man inte behöver komma upp över skidan, så antar jag att de inte är nädvändigt. de är säkert inte någon nackdel, men det kan ju oxå vara en viktfråga, har man feta skidor kanske man tien vill tygna ner dom i onödan med plattor...

Bindningar för lössnö
I pist är det något obehagligt med breda lagg utan platta i början, men så snart man vant sig märker man ingen större skillnad. Plattorna är ju mest till för att kunna få upp skidorna ordentligt på kant och få det snabbt och lätt. Jag ser ingen större anledning till att ha plattor utanför pisten. Jag menar om det funkar relativt bra på hårt underlag ska det väl vara utmärkt på löst? Sen är det säkert en fråga om vikt.
Också en sådan sak som att pjucken vid nedlägg skrapar i backen elimineras ju ändå av att laggen är bredare.

/fickraketerna.

Tillbaka
Topp