Black Crows Ferox Freebird - Turbindning

Om du har Atris med Shift redan i quivern så blir det ju naturligt att gå på en tech bindning med Ferox. Skulle själv ha gått på en ca 95mm midja ca 1500g skida med tech bindning som komplement till Atrisen.

Om du har Atris med Shift redan i quivern så blir det ju naturligt att gå på en tech bindning med Ferox. Skulle själv ha gått på en ca 95mm midja ca 1500g skida med tech bindning som komplement till Atrisen.

Det vore framförallt otroligt mycket mer "motiverbart" med en skida under 100mm, hade varit skönt att ha mer än 2mm åt fel håll när man ska berätta för sambon att man köpt ytterligare en skida.

- Vad är det för skillnad med den nya?
- 2mm...

E0FE2580-0029-4B32-9355-1A937BCD3929.jpeg
8485E4A3-9351-4152-881B-F66AFB0C8AAD.jpeg

Tycker Ferox är oväntat hård på ett bra sätt. Är nog ”jämnhård” med Atris. Ganska mycket mindre rocker framtill men tailen är högre men kortare. Ser ut som att det är betydligt mer kontaktyta med Ferox jämfört med Atris, gick därav ner lite på längden.

Lite kluven om man inte ska flytta över Shiften till Ferox och skaffa en renodlad alpinbindning till Atrisen. Försöker bygga upp ett/flera scenarion på hur jag kommer använda skidorna...

Har ni några tips eller erfarenheter?

Har en åkt på dina Atris? Ser ju helt nya ut. låt gå för att Corona satt käppar i hjulet. Trodde inte du gillade shiften.

jag har både atk freeraider 14 och shift. Båda är grymma på sina saker. Shiften är fantastisk för pistnära offpist och när man vet att det kanske blir en och annan kortare topptur. För allt annat så blir det lättare grejer.

atris/shift och ferox/atk ligger för nära. För tung för rena toppturer. Ferox med shift och Atris med alpin gör att Atrisen kommer ligga hemma o damma. Åka till alperna utan turmöjlighet eller släppa på två lagg. Overkill med en allmountainskid för svenska fjällen.

Skicka över shiften till feroxen. Skär om hudarna, sälj atrisen köp en turskida med atk. Sen är frågan en eller två pjäxor. Hoji free till båda? Kompromiss igen :)

Senast ändrad:
Tycker du dödar hela grejen med Feroxen genom att sätta Shift på den. Om du bara hade den som enda skida hade det varit vettigare. Jag skulle nog sälja Shift, sätta ATK på Ferox och alpinbindning på Atris ;-)

Corona tog död på åkningen i år och ja skaffa Atris precis innan det bröt ut. Efter det har tankarna gått om något lättare och helt tech, därav tråden. Ferox kompletterar inte något vidare bra utan det "bästa" vore nog att sälja av Atris och gå ner på 90-95mm midja på det andra paret.

Vill jag behålla båda vore det mest användbara att behålla Shift på Atris för varjedag-skida pist, liftnära offpist och korta turer. När jag vill tura heldag eller en dag med mycket turande kan jag välja Ferox med ATK.

Alternativet är, sälja Shift och på med alpinbindning. Då blir Atris en skida att åka hårt med, som kan vara i pisten men som gör sig bäst utanför. Kompletterar med lätt tech på Ferox för toppturande.

En skida för allt med runt 100 midja, ett par tunga fetingar för puder (bägge med shift) och ett par lätta turskidor runt 90-95 med tech. Det vore optimala setupen

En skida för allt med runt 100 midja, ett par tunga fetingar för puder (bägge med shift) och ett par lätta turskidor runt 90-95 med tech. Det vore optimala setupen

Så sant så. Sen får man inte glömma allt däremellan som ger tillökning på ytterligare tre par skidor. Svårt det där :unsure:

Så sant så. Sen får man inte glömma allt däremellan som ger tillökning på ytterligare tre par skidor. Svårt det där :unsure:
Jag saknar bara ett par (de lätta turskidorna med tech) men har goda förhoppningar om att frun ska vilja köpa nåt dyrt snart så det löser sig. Då kompletteras quivern med BMT 94

Det blir säkert ett tredje komplement för min del också på sikt men det får vänta minst en säsong till. Min budget är spräckt för längesedan...

Funderat fram och & tillbaka och resonerar som så att jag behåller Atris med Shift på och använder den som "allmountainskida" för liftburen offpist och korta turer.
Till Ferox skaffar jag tech (ATK, G3 mfl...) på runt 300-400g och använder den som topptursskida. Personligen tror jag att jag vill ha mer skida (stabilare) att åka på än att spara in gram där. Det rimmar bäst ihop med min ganska lekfulla åkning.

Ett senare komplement borde va ett smalare alternativ som gör sig bättre i pisten, 90-100mm midja. Om jag blir riktigt biten i topptur, kanske ytterligare ett komplement på en riktigt lätt skida med tech.

Kör idag med ett par Shift på ett par K2 Mindbender 108 (efter att ha skrotat ett par Opinion 108 Charger) , funkar bra i mestadels lift baserad åkning. Rätt inställd AFD på bindningarna och lite hårdare inställt än normalt så sitter de fast.

Till det här har jag kompletterat med ett par Fusion 105 Carbon med ATK Fr14 på. De bindningarna funkar klockrent (efter att jag fick byta båda skistoppers som sprack).
Hudarna tillskurna till Fusion men funkar också till K2, skönt med bara ett par av det och håller ner budgeten lite.
Skillnaden är ca ett kilo per skida.

Kör idag med ett par Shift på ett par K2 Mindbender 108 (efter att ha skrotat ett par Opinion 108 Charger) , funkar bra i mestadels lift baserad åkning. Rätt inställd AFD på bindningarna och lite hårdare inställt än normalt så sitter de fast.

Till det här har jag kompletterat med ett par Fusion 105 Carbon med ATK Fr14 på. De bindningarna funkar klockrent (efter att jag fick byta båda skistoppers som sprack).
Hudarna tillskurna till Fusion men funkar också till K2, skönt med bara ett par av det och håller ner budgeten lite.
Skillnaden är ca ett kilo per skida.

Lite liknande setup som jag tänker mig då med andra ord. Smidigt att huden passar båda skidparen, tror det blir svårt för mig iom att turskidan är aningen kortare. Finns ju viss justermån baktill, kanske kan gå nu när jag tänker efter.

Hur känns den quivern? Upplever du att de är väldigt lika, utöver viktskillnaden då givetvis?

Noll, jag skaffa ju prylarna precis.

Jag hade bokat in mig på Rando Madness i Storulvån med Åre Skidsport men kalaset blev ju inställt.

Då rekommenderar jag att du tar det bara lugnt. Mera skidåkning, lite mindre prylhets. I slutändan är det väldigt många som inte gillar topptur och fina grejer samlar bara damm.

kan bara hålla med. Har heldagsturat med anima 194, kingpin och cochise 130 på fötterna. Fy faaan va segt det var upp och inte tala för ner för berget.

När man går på tur är det inte åkningen ner som är den stora behållningen. Det är helhetsupplevelsen! Du kommer inse att du hellre byter några mm på bredden för en angenämare tur upp, och ner med fräschare ben!

som föregående talarare redan påpekat, ta det lugnt med grejerna om något fokusera på pjäxorna.

Du kommer också upptäcka att du har två par skidor som båda är för breda för längre turer ;)

Lite liknande setup som jag tänker mig då med andra ord. Smidigt att huden passar båda skidparen, tror det blir svårt för mig iom att turskidan är aningen kortare. Finns ju viss justermån baktill, kanske kan gå nu när jag tänker efter.

Hur känns den quivern? Upplever du att de är väldigt lika, utöver viktskillnaden då givetvis?
Mindbender är som pansarvagnar, bara trycka på i alla fören. Medans Fusion Carbon inte gillar hårt före i pisten. Visst som flera säger här så är 105/108mm väl brett att tura på, mycket yta som skapar mycket motstånd samt att det är bra jobbigt att gå på skrå längre sträckor. Men vill man ha stadiga skidor utför får man offra något.
Allt handlar om en kompromiss med skidor...

Lätt med prylhets när man ger sig in i nya saker och man inte riktigt vet vad som är bäst men ändå vill ha det bästa. Tanken var egentligen att ersätta mina Atris med Ferox rakt av men istället för Shift gå på med tech, det var ungefär där mina tankar var när jag startade tråden.

Nu har jag två skidor hemma som jag gillar lite för mycket och ser för och nackdelar vid olika tillfällen och kan liksom inte riktigt ge upp någon av dom. Samtidigt vill jag inte ha två likadana skidor utan göra skillnaderna mellan dom så stora det går.
Då blir Ferox med tech med en totalvikt på lite drygt 2100g och Atris med alpint ca 3100g ganska stor skillnad. Det som inte blir någon skillnad är bredden och att båda paren riktar sig till puderåkning. Och vad kommer hända med de korta liftnära turerna när Shiften försvinner? Kommer Ferox in och täcker där eller kommer det bli ett helvete med tjuvsläpp, onödigt slitage och skador som följd.

Givetvis blir det fokus på pjäxor. Planen var att skaffa matchande sådana på Åre skidsport i och med resan dit men det blev som nämnts tidigare inställt. Dessutom två dagar innan Skistar bestämmer sig för att erbjuda fri ombokning inför nästa säsong, vilket slutar med att vi inte får ett skit tillbaka eftersom vårt ankomstdatum var två dagar innan de nya reglerna trädde i kraft...

Och vad kommer hända med de korta liftnära turerna när Shiften försvinner? Kommer Ferox in och täcker där eller kommer det bli ett helvete med tjuvsläpp, onödigt slitage och skador som följd.

Jag skulle tro så här. De korta liftnära turerna kommer vara på resor där turande inte direkt är i fokus. Då kommer du antagligen bara ha med dig Atris. Tech har även en nackdel i fipplandet när du ska ta på och av vid bootpackande, gondoler osv. Att resa med två par är ju meckigt, om du inte kör insertslösningen.
Sen när du ska tura längre så spelar vikten in. Då tar du med Feroxen men på längre turer kommer det störa dig att de är så breda. Det är en sjukt jobbig vridning i både knä och fotled på skrå. Ska du däremot heldagstura nånstans där det är mycket puder så kommer de ju vara fantastiska.
Sen vad ju inte jag mer om modellerna. Det är ju fullt möjligt att Feroxen passar dig som hand i handske som daily driver. Men då kommer du antagligen sätta dit shiften och får därmed en suverän one quiver-skida som eventuellt kan behöva kompletteras med ren turskida (ca 90mm midja och ännu lättare) ZeroG 95, Camox freebird osv

Jag håller med dina argument. Om man ser till min nuvarande åkning som består till största del av lekfull skogsåkning, både små och stora hopp och strävan att hitta orörda partier borde Ferox passa bäst. Är ute efter en lätt skida som är enkel att manövrera i tajt terräng, som flyter bra när det är djupt och är lekfull. Att skidan dessutom skall prestera bra i pisten är ingenting jag förväntar mig av en skida i den här bredden och inget jag prioriterar. Det är om möjligt något jag vill komplettera med i framtiden och med en renodlad alpin-bindning.

Att på egen fot kunna ta sig till de här orörda platserna en bit bort är ju ett intresse som tillkommit nu på senare tid men också att tura heldag.
Man skulle kunna tänka sig att börja med en one-quiver med möjlighet till kortare turer för att testa på. Jag vill ha bredden för flytet och stabiliteten men får leva med den extra vikten på vägen upp med bred skida och tung bindning (Shift). Flexibilitet är väll ordet.

Sen är det svårt det där. Jag vill och drömmer mig om långa heldagsturer med isyxa
och rep hängandes över en känd couloir men kommer jag någonsin komma dit är frågan.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Min plan inför nästa säsong är en smal skida med tech (camox free 97mm), en bred skida med tech (inthayne 117mm) och en resortskida med alpinbindning (cd2 114mm). Det man skulle kunna komplettera med ytterligare är en ännu lättare turskida och en lite smalare resortskida :) Fast egentligen kan jag ju klara all min åkning med camoxen...

Min plan inför nästa säsong är en smal skida med tech (camox free 97mm), en bred skida med tech (inthayne 117mm) och en resortskida med alpinbindning (cd2 114mm). Det man skulle kunna komplettera med ytterligare är en ännu lättare turskida och en lite smalare resortskida :) Fast egentligen kan jag ju klara all min åkning med camoxen...

Det jag skulle sakna där är en skida för de där dagarna i alperna då det mestadels blir piståkning eller offpist men utan att det har snöat direkt. Vad tar du då när du vill köra orimligt fort i hårda fina pister? Camoxen är nog ok där, även i freebirdversion men tech skulle iaf inte jag kunna köra på där. Om det inte är Vipec/Tecton kanske.

Det jag skulle sakna där är en skida för de där dagarna i alperna då det mestadels blir piståkning eller offpist men utan att det har snöat direkt. Vad tar du då när du vill köra orimligt fort i hårda fina pister? Camoxen är nog ok där, även i freebirdversion men tech skulle iaf inte jag kunna köra på där. Om det inte är Vipec/Tecton kanske.
Mm, det är lite av ett dilemma som håller mig vaken om nätterna (nästan). Camoxen är ok i hyffsat höga farter men blir lite sladdrig och nervös när det går orimligt fort, sen är tech obekvämt på hårt underlag och lite läskigt. Senaste gångerna jag varit i alperna har det vid sånt före varit för kasst i offpisten och för mycket folk i pisten för att man ska kunna bränna på. CD2 funkar helt ok för pistsmisk i hög fart men blir lite långsam kant till kant och den är inte superskön på hårt heller. Har helt klart ett hål i quivret :)

Mm, det är lite av ett dilemma som håller mig vaken om nätterna (nästan). Camoxen är ok i hyffsat höga farter men blir lite sladdrig och nervös när det går orimligt fort, sen är tech obekvämt på hårt underlag och lite läskigt. Senaste gångerna jag varit i alperna har det vid sånt före varit för kasst i offpisten och för mycket folk i pisten för att man ska kunna bränna på. CD2 funkar helt ok för pistsmisk i hög fart men blir lite långsam kant till kant och den är inte superskön på hårt heller. Har helt klart ett hål i quivret :)
Jag brukar använda Casse de Boeuf i Serre som min referens. Jag behöver en skida som gör sig bra där. Stenhård svart böljande pist med 900fhm. Mina 118mm Bibbys har körts nerför den med snittfart över 70 men det är inte en optimal skida direkt. Det kändes onekligen betydligt lättare på Enforcer 93. En förhoppning (som den här tråden ändå inspirerat till att kanske förverkliga) är att ett byte från E93 till BMT 94 skulle kunna behålla den funktionen i quivern och samtidigt bli lite bättre på lättviktssidan. Ett sånt byte skulle ju kapa minst ett halvkilo per fot.

Var försiktig bara så du inte blandar ihop lätt i vikt och lätt att manövrera i tight terräng. Oftast är det två helt olika saker, som förstås kan sammanfalla också.

För det där du drömmer om borde denna vara nåt https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2016/10/program-haute-route-2018.pdf

Det är klart att det finns många andra parametrar som avgör om en skida är lätt att
dra runt men om två skidor i princip har samma rockerprofil, snarlik längd, ungefär lika hårda men den ena är ett par 100 gram lättare borde den lättare underlätta arbetet och på sikt minska trötthet i ben och fötter. Ens teknik är säkert jätteviktig också.

Tack för länken, det där vore ju något :)

Ni som varit i Serre, hur är offpiståkningen där? Kan mycket väl bli en resa dit i vinter.
Varit i Chamonix i slutet på januari och vart nöjd då. Serre ligger lite mer söderut
och lite osäker kring när bästa möjligheterna för offpist finns där?

Hört att skogsåkningen är grym och det är främst den jag vill åt.

Ni som varit i Serre, hur är offpiståkningen där? Kan mycket väl bli en resa dit i vinter.
Varit i Chamonix i slutet på januari och vart nöjd då. Serre ligger lite mer söderut
och lite osäker kring när bästa möjligheterna för offpist finns där?

Hört att skogsåkningen är grym och det är främst den jag vill åt.
Serre och omgivningarna är grymt trevliga. Jag skulle inte åka senare än mitten på februari dock. Skogsåkningen är av en helt egen sort. Testa även Montgenevre isf. En halvtimme bort med bil typ och ännu mer bra skog. Glest och fint mellan träden

Serre och omgivningarna är grymt trevliga. Jag skulle inte åka senare än mitten på februari dock. Skogsåkningen är av en helt egen sort. Testa även Montgenevre isf. En halvtimme bort med bil typ och ännu mer bra skog. Glest och fint mellan träden

Låter grymt. Tack för tipset!

Behöver er hjälp, kommer ingen vart på egen hand. Har skrivits några argument tidigare i tråden men inte övertygad än om vilket.

Jag tänker mig som tidigare att jag behåller båda skidorna men vet inte hur jag ska göra med bindningarna. På Atrisen sitter det en Shift monterad & på Ferox är det bara skida.

Mina tankar går att jag tänker mig Atris som den dagliga skidan som kan användas över hela berget. Ferox tänker jag mig som en renodlad turskida med lätt tech de dagar man bestämt sig för att gå på tur eller använda lift på vägen upp men all åkning utanför pisten. Shiften skulle då tappa poängen och innebära att jag åker runt med en onödigt dyr och komplicerad bindning (inbounds) än en renodlad alpin tex. Nackdelen är att de korta spontana turerna skulle försvinna om Atris fick dit en alpin-bindning istället eftersom jag då skulle behöva åka tillbaka till boendet, byta skidor och ge mig ut igen om suget eller tex vädret skulle ändras plötsligt.

Ekonomiska aspekter:

• Atris med Shift & Ferox med tech (Dyrast lösning men praktisk, båda skidor går att tura med.

• Atris med alpin & Ferox med Shift (Flytta över, billigast lösning)

• Atris med alpin & Ferox med tech (Billigare än första men kräver att Shiften blir såld)

Finns många andra faktorer att ta hänsyn till också men de här känns viktigast. Problemet med att alltid resa med två skidor är inget problem direkt, skidväska med plats för dubbla par osv...

Snödjup

Tillbaka
Topp