Black Crows Ferox Freebird - Turbindning

AndreasXPS

Medlem
Ger mig in i topptursvärlden nästa säsong och har i dagsläget ett par Black Crows Ferox Freebird som behöver bindning. Skidan är i det bredare segmentet på sina 110mm och tanken är att använda den som min dagliga kamrat i jakten på orört, både liftburet och till fots.

Har under de senaste veckorna läst in mig i ämnet och känner till både fördelar och nackdelar med tech-bindningar jämfört med varianter som drar mer åt det alpina, till exempel Shift. Någon praktisk erfarenhet har jag inte vilket är anledningen till att jag startar tråden. Renodlade tech-modeller så som ATK FR 14 & R12 har jag kollat närmre på och med Freeride Spacern verkar bindningen ta ett par steg närmre en alpinbindning. Säkerheten är vad jag förstår det som inte riktigt där än.

Kombinationen jag letar efter är en lekfull sådan som det tåls att stå på med, den ska vara lättmanövrerad för skogsåkning, klara korta och många turer men också heldagar till fots när tillfällen ges. Att avsluta dagen med att ta ett par svängar i pisten ser jag gärna som en möjlighet men inget jag prioriterar, då hade jag valt smalare skida.

Skidan väger in sig på 1750g på sina 176cm, så sett till sin bredd relativt lätt skida.
Jag är 171cm kort och väger in på 75kg.

Skulle vara otroligt intressant att höra mer erfarna åkares åsikter och erfarenheter.

Mvh,
Andreas

termons

Aktiv medlem
Du nämner flerdagsturer, då är det lätt tech som du söker. Största nackdelen med tech i liftburet om man inte tänker på säkerheten är användar vänligheten. Tänk kabiner,gondoler och afterski.

Tycker åkandet med 300g marker alpinist 12 är ok. Inga tjuvsläpp, tillräckligt direkt kraftöverföring och inte störande dålig elasticitet.

AndreasXPS

Medlem
Flerdagsturer är att ta i, det kommer nog inte bli boende i tält och grejer. Inte riktigt där än :)

Just kraftöverföringen du nämner är ju intressant, likaså elasticiteten. Vad jag vet har väll inte ATK-varianten jag skrev någon sådan att skryta med men det kanske är någon på forumet som åker på just den som kan dela med sig av erfarenheter?

Pjäxor blev det inga nya detta året pga det rådande läget. Jag tänker mig en stabil pjäxa som presterar på vägen ner så det blir ingen lättviktare där, tech givetvis.

farsan56

Aktiv medlem
Jag skulle gå på Shift med det upplägget. Bred skida med styv pjäxa blir stora krafter när det ska kantas. Sen är ju tyvärr inte offpisten fluffigt puder alltid. Det slår och härjar rätt bra ibland.
Själv har jag tech på skidor under 100mm med lätta randopjäxor.
På fetingarna som åks med stabila pjäxor sitter det Shift. Jag tar den vikten för att kunna åka utan begränsningar ner i offpisten.
Tjuvsläppsfrossan är inte att leka med.
Lycka till i valet.

Pillard

Aktiv medlem
Du nämner flerdagsturer, då är det lätt tech som du söker. Största nackdelen med tech i liftburet om man inte tänker på säkerheten är användar vänligheten. Tänk kabiner,gondoler och afterski.

Tycker åkandet med 300g marker alpinist 12 är ok. Inga tjuvsläpp, tillräckligt direkt kraftöverföring och inte störande dålig elasticitet.
Flerdagsturer som motiverar lätt tech känns som att det vägs upp av 110-midja. Shift är precis rätt för det du söker

AndreasXPS

Medlem
Magkänslan säger Shift för att den känns allround och har lång elasticitet i tådelen. Dess vikt rimmar bra ihop med en bredare lite tyngre turskida. Modellen väger trots allt 1750g och har 110mm midja.

Samtidigt kan jag inte förneka att jag länge suktat efter en nätt och lätt tech-bindning, om än kanske inte med en så pass bred skida som denna. Nu blev det en bred skida
och jag lever kanske kvar i att jag fortfarande vill ha lätt bindning för att det på totalen ska bli en hyfsat lätt kombination. Men utan erfarenheten av att överhuvudtaget åkt på en tech-bindning blir det mycket osäkerheter om det verkligen blir bra.

Estetiken är också väldigt viktigt för mig. Shift är enligt mig riktigt plastig och det känns som att det är just tech uppför och fullt alpin nedför man betalar för. Bindningen i sig
ser högst medioker ut, samtidigt som jag förstår att kombinationen av tech och alpint inte är det lättaste att utforma.

Pillard

Aktiv medlem
Jag hade samma suktande som du. Gick på dynafit radical till mina q115. Gick helt åt skogen så jag blev tvungen att köpa beasts och sen nu shifts för att komma tillbaka. För det jag tolkar att du tänker åka så funkar inte lätt tech. Shift eller Markers nya DukePT är det som gäller. Kanske kingpin men den är sämre på allt. Tecton kanske kan funka men ännu plastigare och inte så mycket viktfördel

AndreasXPS

Medlem
Just denna skidmodell har jag sett med flera lätta tech-bindningar och sist tror jag att jag såg något klipp när Kristoffer Turdell åkte på samma och med ATK FR 14.
Nu var klippet inget extremt jämfört med hur han brukar åka men kombinationen av den skidan med lätt tech "verkar" fungera för en bra mycket mer aggressiv åkare än jag.

AndreasXPS

Medlem
Jag hade samma suktande som du. Gick på dynafit radical till mina q115. Gick helt åt skogen så jag blev tvungen att köpa beasts och sen nu shifts för att komma tillbaka. För det jag tolkar att du tänker åka så funkar inte lätt tech. Shift eller Markers nya DukePT är det som gäller. Kanske kingpin men den är sämre på allt. Tecton kanske kan funka men ännu plastigare och inte så mycket viktfördel
Alright. Vad var det som gick åt skogen? Jo Marker släpper ju nytt till hösten, verkar dock som en klumpigare variant av Shift.

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag tror en lätt tech hade funkat fint. En ATK FR14 hade nog gjort sig toppen på den skidan eller kanske en G3 Zed, kingpin m-works eller Plum pika. Har själv ett par radical 2 på mina Nocta och de har funkat bra. Har dock mestadels åkt puder med dem vilket är rätt förlåtande före. Shiften är ganska bra men den är tung o imo gör den sig inte på en så lätt skida. Sen så har jag personligen haft mer problem med tjuvlösningar på shiften än mina dynafit radical. Har fått skruva upp den med 2 din i hälen för att slippa de onödiga släppen på shiften.

AndreasXPS

Medlem
Kul & höra att det fungerat bra. Jag är ganska öppen för förslag egentligen, jag nämnde ATK eftersom den har högt DIN, lätt vikt och faktiskt prestera bra nedför. G3 Zed presterade väll inte riktigt lika bra nedför enligt Blister när de jämförde med Freeraider 12, borde va ännu mer fördel till FR14 i och med spacern.
Att hamna på 2000g med en 110mm offpistskida låter onekligen intressant.

Var förbi Alpingaraget och kikade på både FR14 och R12. De är ju otroligt fina i sin enkelhet och andas kvalitet.

Senast ändrad:

herrgard

Medlem
Jag kör Raider 12 (frontbroms) på mina Camox och är supernöjd. Det är framförallt på is som man känner att tådelen saknar dämpning och häldelen inte riktigt känns lika fast som en alpinbindning.

Många snackar om att det är jobbigt att lyfta en rambindning varje steg när man turar, men hur mycket lyfter man fötterna egentligen? Med hälhöjare och bra uppförslutning släpar man ju mest skidan och då blir en tung techbindning lika jobbig.

Så ska du mest tura och åka puder med skidan (vilket den känns gjord för 😀) tycker jag du ska gå på ATK 12 eller 14. Ska du mest åka pist, kör på Shift.

AndreasXPS

Medlem
Kan föreställa mig att hård pist och is skapar mycket vibrationer och stötar i en tech-bindning. Det är inte där jag jag vill att skidan ska prestera så klart, utan tanken är att jag vill att skidan ska vara mitt förstahandsval när det åks utanför pist och vid turer.

På sikt tänker jag mig ett smalare komplement eftersom alla dagar på berget inte är utanför pisten i mjuka förhållanden. Tills dess blir det skidhyra på en mer pistorienterad variant.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jag hade ju lovat mig själv att sluta skriva i såna här trådar, men...

Tecton eller vipec landar min röst på som bra kompromiss, 200 gram per fossing är ändå 200 gram per fossing jämfört med shift. Gällande ATK raider är det samma design som de andra av deras techbindningar, så då kan du lika gärna köra på en crest eller haute route eller nåt. Om du inte absolut måste ha kraftigare fjäder då, men konstruktionsmässigt kommer det vara samma och därmed samma (potentiella) problematik med tjusläpp. Fritschis lättviktare skulle också kunna vara en grej, men har inte provat den, så vet inte riktigt.

AndreasXPS

Medlem
Tecton och Vipec har alltså elasticitet i tådelen förstår jag det som? Och en mer alpin bakdel?

Har inte FR14 och R12 bredare hålbild framtill som förbättrar upplevelsen med breda skidor? Annars är det vad jag vet freeride spacern som är skillnad, att man inte längre hänger i pinnarna på så vis utan avlastar det partiet och får ner kraft från pjäxans häl direkt till skidan.

Det där med tjuvsläpp är ju intressant. Om det nu är så mycket problem med tech-bindningar, varför ser man så ofta att det sitter på tyngre skidor som körs relativt hårt på berget? Får man räkna med tjuvsläpp flera gånger på vägen ner eller vad snackar vi om? Eller kommer det krävas ett större hopp inklusive piruett med dålig landning?

Nyfiken.

enriico

Medlem
Hela debatten om tjuvsläpp tror jag mer handlar om dålig teknik. Åker du mjukt och följsamt och inte försöker ”vrida runt” skidan med hälarna kan du känna dig lugn.

I och med att du åker på en relativt bred, och tung, skida tillsammans med stabila pjäxor känns det inte som du tjänar så mycket på att jaga gram. Jag skulle ha kört på Shiften, den är stabilare och har mer dämpning än renodlade techbindningar.

farsan56

Aktiv medlem
Läs Shift-tråden där står allt om den.
Men kom ihåg att Shift är ingen ren alpinbindning och ska inte behandlas som en sådan.
Den är väldigt känslig för rätt inställning men väl där funkar den bra.
Jag har kört två säsonger nu och inte ett problem. Kör på samma Din som mina andra bindningar.

Pillard

Aktiv medlem
Hela debatten om tjuvsläpp tror jag mer handlar om dålig teknik. Åker du mjukt och följsamt och inte försöker ”vrida runt” skidan med hälarna kan du känna dig lugn.

I och med att du åker på en relativt bred, och tung, skida tillsammans med stabila pjäxor känns det inte som du tjänar så mycket på att jaga gram. Jag skulle ha kört på Shiften, den är stabilare och har mer dämpning än renodlade techbindningar.
Dålig och dålig teknik... Det är måhända en dålig teknik för att åka på techbindningar. Men det är viktigt att man förstår att om man satsar på tech så måste man också anpassa sin teknik till just tech.
Vad du aldrig kommer ifrån är avsaknaden av horisontell elasticitet och att utlösningen sitter i hälen, till skillnad från vanliga alpinbindningar där det löser i tån. Vipec och Tecton löser dock i tån. Nya radical och även beast har ju en vridbar tå. Det gör ju att du får en viss horisontell elasticitet ändå. Andra techbindningar har ju egentligen bara av eller på i horisontell ledd. Något jag misstänker är att alla som säger att tjuvlös ej är problem, antingen kör för snällt, anpassar sin teknik eller har skruvat upp för högt DIN (ngt de får betala priset för när de väl ramlar)

jaksu

Medlem
Har inte FR14 och R12 bredare hålbild framtill som förbättrar upplevelsen med breda skidor? Annars är det vad jag vet freeride spacern som är skillnad, att man inte längre hänger i pinnarna på så vis utan avlastar det partiet och får ner kraft från pjäxans häl direkt till skidan.
Du kommer inte att märka nån båttre/annorlunda upplevelse pga bredare hålbild.

AndreasXPS

Medlem
Om man inte vill åka mjukt och följsamt är det maxa DIN som gäller och ha knäleder som insats? För det går ju bevisligen åka på fruktansvärt hårt med en tech-bindning, kolla hur Nikolai Schirmer tex åker med sina G3 ION och Zed 12 nu på senaste, det där är inte mjuk åkning.

Pillard

Aktiv medlem
Det där är skitsvårt. Det finns en del skrivet i forumet av ffa @MnO om hur en bindning som Marker Tour kan upplevas som oåkbar av vissa men funkar utmärkt för andra, även om man utifrån sett verkar åka precis lika hårt. Det svåra är ju att veta det innan.
Sen kan nog sägas att det är mer än en genom åren som klickat upp låset i tån en hel del för att sitta kvar ordentligt

AndreasXPS

Medlem
Jag håller helt med. Det är kanske vettigt att ställa sig kritisk till det många gånger. Som du säger kanske klickat upp låset, svårt & veta vad som görs innan/efter bakom kameran.

Det landar nog i att jag monterar en ATK FR14 / R12 och utvärderar utifrån egna upplevelser. Jag är så insnöad på tech just nu och inser att jag blir svår att övertyga om något annat. Om jag inte säljer mina Atris med Shift innan nästa säsong blir
det åkning på båda skidor och utvärdering sinsemellan.

AndreasXPS

Medlem
Nyfiken på att veta hur mycket en viktskillnad på 525g per fot påverkar åkningen och känslan i skidan?

Uppför kan jag tänka mig att det är jättestor skillnad.

Tja,

hoppas det går bra att flika in en fråga här.
Vill ge mig in på turåkning jag med och sneglar på BC Navis Freebird & Ferox Freebird tillsammans med Shift. Kan det vara en bra kombo eller kan de vara lite mjuka? 193cm/93kg, kör idag på Mantra (riktigt rolig till allt men blir för klumpig i tät skog) & Soul7 (svinrolig trots att den är som en gummisnodd) och söker en roligt skida för lite tur samt skogsåkning primärt i Åre så varierande snö :).

Pillard

Aktiv medlem
Na
Tja,

Vill ge mig in på turåkning jag med och sneglar på BC Navis Freebird & Ferox Freebird tillsammans med Shift. Kan det vara en bra kombo eller kan de vara lite mjuka? 193cm/93kg, kör idag på Mantra (riktigt rolig till allt men blir för klumpig i tät skog) & Soul7 (svinrolig trots att den är som en gummisnodd) och söker en roligt skida för lite tur samt skogsåkning primärt i Åre så varierande snö :).
Navis Freebird är ju en trevlig skida men jag upplevde den som lite väl mjuk. Jag är dock 188cm och väger strax under 80 istället. Så för dig borde det vara en rätt mjuk skida. Völkls BMT-serie kanske?

Na

Navis Freebird är ju en trevlig skida men jag upplevde den som lite väl mjuk. Jag är dock 188cm och väger strax under 80 istället. Så för dig borde det vara en rätt mjuk skida. Völkls BMT-serie kanske?
Ok, känns ju som de kan vara lite flexiga. Vet du någon annan som har lite tightare radie? BMT blir lite väl GS i pisten om man ska ha lite längre skida? :P

xQubeZ

Aktiv medlem
Tja,

Om du ändå ska sätta en shift på dem varför inte välja en tyngre skida (typ 2000g iaf) som presterar bättre nerför. Shiften är ju bra tung i jämförelse med rena tech vilket betyder att vill man ha det lätt när du går uppför så kan du tjäna många 100g på att skippa shiften. Däremot ska man ändå släpa på en shift kan man ju lika gärna släpa på en lite tyngre skida du kan stå på ordentligt med nerför. Har själv en shift på ett par BC atris vilket är nice för turer upp till 1000 höjdmeter typ men har svårt att se att jag hade velat ha en shift på en mycket lättare skida med mer fokus för att gå uppför

AndreasXPS

Medlem
Behåller mina Atris med Shift som liftburen offpist/pist skida och kompletterar med Ferox med lätt tech för en mer renodlad turskida.

Tog upp Atrisen på vågen och vägde in på ganska exakt 2900g. Ferox med tech bör hamna på 2100g, ska bli spännande att jämföra viktskillnaden på 800g per skida. På ganska exakt samma midjebredd dessutom.

1B55E3DE-B56A-4490-A059-049149B8D69B.jpeg
9E9C5A4A-6758-4D3A-B403-D439F44F30A0.jpeg

AndreasXPS

Medlem
Självklart :)

Rekommenderar dock inte denna stighuden till Atris. Nosen är alldeles för fyrkantig och det är inte optimal passform där, får hoppas tip-loopen sitter kvar under turande.

Black Diamond Ascension Nylon STS 140

4F13314F-518A-425F-AC78-34CE3E4D54F8.jpeg
FA0DACBD-7619-408D-B5CD-9EBA3D90CB5A.jpeg

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
800g per fat kommer göra milsvid skillnad. För ett år sen ungefär körde vi flera heldagsturer på ca 1000fhm. Jag körde mina Enforcer93 plus shift. Det var svintungt. Sen fick jag prova back to back med ett par zeroG 95 med dynafit radical 2. Skillnaden var verkligen enorm. Viktsmässigt borde skillnaden varit runt 1200g per fot dock.
Dock vill jag säga emot påståendet ovan om att det är bättre att gå på lättare bindning än lättare skida. På skidorna kan du ju spara 600-700g ganska lätt, ska du spara samma vikt på bindningen från en shift får du ju köra lättaste race-skimo prylarna som existerar.

herrgard

Medlem
Nice! Även längden kommer göra skillnad. Senast jag gick hade jag down cd2 190 med vertical ft12 och lupo ti ena dagen och camox freebird 178 (den tunga) med atk 12 och hoji pro andra dagen. Borde bli strax över ett kg skillnad där per fot och det märks! Mycket trevligare att gå upp och se fram emot åket och inte vara halvt död när man kommer upp. Om man vill gå upp direkt igen när man kommer ner, då har man rätt vikt på sakerna ;)

kurono

Aktiv medlem
Intressant. 350g plus typ!
Självklart :)

Rekommenderar dock inte denna stighuden till Atris. Nosen är alldeles för fyrkantig och det är inte optimal passform där, får hoppas tip-loopen sitter kvar under turande.

Black Diamond Ascension Nylon STS 140

Visa bilaga 3555Visa bilaga 3556
Intressant! 350g extra bara..
Tiploopen är ju justerbar så borde ju gå att till bra passform? Har aldrig haft problem med Tiploopen!

AndreasXPS

Medlem
Jo runt kilot mindre per fot lär märkas på den stigningen. Åkningen borde teoretiskt bli ganska mycket mindre tröttsam iom snabbare och mer lättmanövrerad skida men åt andra sidan har man ju farten med sig.

Ferox och Atris är kanske inte den mest varierade quivern men jag tror fortfarande att jag vill ha bredden på skidan men till lättare vikt & då känns det som en bra kompromiss. Därför skaffade jag Ferox men då känns det dumt att banka dit en Shift som gör att kalaset ändå hamnar väldigt nära Atris + Shift.

Runt 300-400g per bindning på den borde bli bra.

Problemet med tip-loopen är att även i största läget går den inte runt nosen bra. Den är oerhört fyrkantig! Jag slet som ett djur för att få av höljet till att komma åt justeringen i hopp på att öka omkretsen men visade sig att den redan var på max...

Senast ändrad:

kurono

Aktiv medlem
Problemet med tip-loopen är att även i största läget går den inte runt nosen bra. Den är oerhört fyrkantig! Jag slet som ett djur för att få av höljet till att komma åt justeringen i hopp på att öka omkretsen men visade sig att den redan var på max...
Tror det kan finnas en större tiploop att beställa!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp