Black Crows Ferox Freebird - Turbindning

Inte helt klar på var du brukar åka, men låter ju inte som Sälen eller motsvarande fallhöjd direkt...
För mig är turbindning givet vid stora åk i Alperna, även om du inte tänkt tura. Är en del av säkerhetsutrustningen när man åker med andra helt enkelt.
Ska du ha dina Atris endast i, eller precis bredvid pisten kan det väl vara ok att ha alpinbindning. Men låter inte som att det är planen.

Jag är kanske mindre priskänslig än de flesta, och framför allt redo att betala för att det ska bli bra. Så om jag var du hade jag gått på första alternativet.

termons

Aktiv medlem
Klart du skall ha Shift på Atrisen. Det blir en bra allround skida.

Lika klart att du skall ha tech på Feroxen. Inte den optimala tur skidan men ok i litet mjukare förhållanden.

Du får fundera över om du klarar dig med ett par hudar. Vore förstås bra om Feroxen hade kant till kant passform, men du klarar dig med Atris hudar om det är mjukt.. ofta är det ju tyvärr litet varierat om man går längre..

AndreasXPS

Medlem
Förstår det men nej precis, det blir inte Sälen för min del. Var i Whistler för något år sedan och Åre senast, skulle blivit Åre i år men blev aldrig av. Åkt på 108mm Line SFB
tidigare och haft den som min enda skida och varit nöjd, fler fördelar med bredd än tvärtom för min typ av åkning.

Tanken från början var just att Atris skulle agera den dagliga skidan med möjlighet till korta turer, därför valde jag Shift på den. Nu när det blev tillökning med en turskida i quivret med fokus på puder gick tankarna åt att strama åt Atrisens användningsområde
till pist och liftburet, samtidigt känns det dumsnålt att göra det. Prisskillnaden är egentligen inte hela världen men det har liksom blivit en grej jag hakat upp mig på och försökt "optimera" eller vad man ska säga.

Håller med att 110mm puderinriktad turskida inte är det mest allround'a direkt men min intention med turandet är att komma åt orörda partier med mycket nysnö och vill där
ha en skida som flyter riktigt bra, är lekfull och kan ösa på. Kompromissar medvetet på vikten och den större kontaktytan upp för berget.

Ja exakt jag får fundera på hudarna. Har jag tur kan det gå att få till så att den huden även passar den lite kortare Feroxen (y)

AndreasXPS

Medlem
Har jag tänkt rätt att gå ner en aning i längd på turskidan, trots att den är puderinriktad?
Tyckte kontaktytan kändes så mycket längre på Ferox än Atris, men enligt Black Crows är det tvärt om. 50% Ferox, 63% Atris.

Jag är bara 171cm kort men väger in mig på 75kg i en vältränad och stark kropp. Ben finns så det blir över och åker relativt hårt.

Atris valde jag 184.2cm
Ferox valde jag 176.7cm

Man kan ju tänka sig att Atris blir en skida som tål högre farter, blir stabilare och kan åkas på hårdare med helt enkelt. Till den dedikerade turskidan tänkte jag att man ville åt en skida med lägre vikt, kortare längd och som är enklare att manövrera i tajta partier.

Senast ändrad:

herrgard

Medlem
Jag är 172cm kort och hade också gått på 176cm Ferox för tur. Hade varit intressant att jämföra Atris i 184 och 178 :) En fördel med kortare skidor på vägen ner är att de är smidigare och mindre jobbiga. Kan vara bra om dålig sikt drar in på turen och man är trött i kroppen ;)

AndreasXPS

Medlem
Lössnö är det som är prio ja (y)

Då känns längderna rätt, vart mycket velande fram och tillbaka så skönt att höra. Jo det hade det faktiskt. Jag köpte 178 först men när jag skulle plocka upp på Alpingaraget vart jag osäker för att den kändes kort och gick då upp på 184 istället.
Kan tänka mig det. Har erfarenhet av det där från en vecka i Chamonix för ett par år sedan, urusel sikt HELA veckan, stora skidor, trötta ben och trötta fötter 🥴

Pillard

Aktiv medlem
Behöver er hjälp, kommer ingen vart på egen hand. Har skrivits några argument tidigare i tråden men inte övertygad än om vilket.

Jag tänker mig som tidigare att jag behåller båda skidorna men vet inte hur jag ska göra med bindningarna. På Atrisen sitter det en Shift monterad & på Ferox är det bara skida.

Mina tankar går att jag tänker mig Atris som den dagliga skidan som kan användas över hela berget. Ferox tänker jag mig som en renodlad turskida med lätt tech de dagar man bestämt sig för att gå på tur eller använda lift på vägen upp men all åkning utanför pisten. Shiften skulle då tappa poängen och innebära att jag åker runt med en onödigt dyr och komplicerad bindning (inbounds) än en renodlad alpin tex. Nackdelen är att de korta spontana turerna skulle försvinna om Atris fick dit en alpin-bindning istället eftersom jag då skulle behöva åka tillbaka till boendet, byta skidor och ge mig ut igen om suget eller tex vädret skulle ändras plötsligt.

Ekonomiska aspekter:

• Atris med Shift & Ferox med tech (Dyrast lösning men praktisk, båda skidor går att tura med.

• Atris med alpin & Ferox med Shift (Flytta över, billigast lösning)

• Atris med alpin & Ferox med tech (Billigare än första men kräver att Shiften blir såld)

Finns många andra faktorer att ta hänsyn till också men de här känns viktigast. Problemet med att alltid resa med två skidor är inget problem direkt, skidväska med plats för dubbla par osv...
Nu tänker jag jävlas lite och slänger in alternativ 4. Köpa Binding freedom inserts och använda samma Shiftbindningar på båda :)

AndreasXPS

Medlem
Inte ett till alternativ 😅

Vad är inserts? Låter som något som finns monterat på skidan med gängor för att kunna flytta över bindningar relativt enkelt?
Jag som hade tänkt avskriva den här tråden med mitt förra inlägg.

Pillard

Aktiv medlem
Inte ett till alternativ 😅

Vad är inserts? Låter som något som finns monterat på skidan med gängor för att kunna flytta över bindningar relativt enkelt?
Jag som hade tänkt avskriva den här tråden med mitt förra inlägg.
Det är precis vad det är. Helt plötsligt kan du resa med två par och bara ett par bindningar. Du behöver inte köpa flera par bindningar heller. Visst, det kostar antagligen mer att köpa alla prylar du behöver än vad det kostar att köpa ett par gamla STH-bindningar till Atrisen men ändå. Jag kör den lösningen själv mest för att kunna använda Shift på alla mina skidor. Sen är det smidigt för att de gör att vi kan packa med oss fyra par vuxenskidor plus dotterns 90cm i samma Douchebag. Det är sjukt smidigt.

AndreasXPS

Medlem
Låter riktigt smidigt. Kollade upp lite bilder på hur konstruktionen ser ut.
Inga problem med att vatten tränger sig in runt själva gängan och skapar problem? Tänker långsiktigt. Antar att man tätar runt gängan när den fästs i skidan men ändå.

Hur bökigt är det att skruva loss och montera dit mellan skidorna?

Vore otroligt smidigt att få plats med allt i den lilla Douchebag slim jim eller vad den heter, för ett par skidor. Provade och det går, så länge ett par skidor är utan bindning.

Pillard

Aktiv medlem
Låter riktigt smidigt. Kollade upp lite bilder på hur konstruktionen ser ut.
Inga problem med att vatten tränger sig in runt själva gängan och skapar problem? Tänker långsiktigt. Antar att man tätar runt gängan när den fästs i skidan men ändå.

Hur bökigt är det att skruva loss och montera dit mellan skidorna?

Vore otroligt smidigt att få plats med allt i den lilla Douchebag slim jim eller vad den heter, för ett par skidor. Provade och det går, så länge ett par skidor är utan bindning.
Man fyller hålet med epoxi och det är inga problem med fukt vad jag vet. Hur bökigt det är att flytta beror ju helt på hur bökig bindning du har att flytta på. Shiften är en rätt bökig bindning men om man gör som jag och beställer två extra fästplattor för häldelarna och två extra frontskruvar så är det rätt smidigt att flytta emellan. Plattorna och frontskruven bygger inte så mycket på höjden att det spelar nån direkt roll

AndreasXPS

Medlem
Just det ja så den limmas och tätas på samma gång. Jag var med och såg montaget på shiften, det är lite meck med det ja men de extra plattorna var ju bra idé.
Ska faktiskt ta mig en riktig funderare på det där. Verktyg för att göra jobbet finns redan så det är egentligen bara gängor, skruvar och extra plattor till Shiften i så fall.

Bra tips.

jaksu

Medlem
Håller med att 110mm puderinriktad turskida inte är det mest allround'a direkt men min intention med turandet är att komma åt orörda partier med mycket nysnö och vill där
ha en skida som flyter riktigt bra, är lekfull och kan ösa på. Kompromissar medvetet på vikten och den större kontaktytan upp för berget.
Eventuellt kommer du att inse att turandet inte handlar enbart om "orörda partier med mycket nysnö". Men även där kommer jag ihåg en dag på Tokachidake då skarjärn behövdes att komma upp.

Och man ösar inte på BC men tar det en aning lugnare ;)

Frallan92

Ny medlem
Man fyller hålet med epoxi och det är inga problem med fukt vad jag vet. Hur bökigt det är att flytta beror ju helt på hur bökig bindning du har att flytta på. Shiften är en rätt bökig bindning men om man gör som jag och beställer två extra fästplattor för häldelarna och två extra frontskruvar så är det rätt smidigt att flytta emellan. Plattorna och frontskruven bygger inte så mycket på höjden att det spelar nån direkt roll
För att hoppa på tråden här, har själv spanat in binding freedom-spåret. Borar du inläggen själv eller gick du till en shop? Går det att borra för en alpinbindning (säg...STH2 16) och en shift på samma skida?

Pillard

Aktiv medlem
Jag har faktiskt borrat själv. Det är inte så komplicerat faktiskt. Har man redan hålen där är ju svåra jobbet gjort.

Vågar inte svära på hur de överlappar men Shifts tådel iaf har ju rätt säreget hålmönster så det borde funka. Häldelarna går ju också att förskjuta lite i längsled. Printa en pappersmall för varje och lägg på varandra.

herrgard

Medlem
Jag brukar använda Casse de Boeuf i Serre som min referens. Jag behöver en skida som gör sig bra där. Stenhård svart böljande pist med 900fhm. Mina 118mm Bibbys har körts nerför den med snittfart över 70 men det är inte en optimal skida direkt. Det kändes onekligen betydligt lättare på Enforcer 93. En förhoppning (som den här tråden ändå inspirerat till att kanske förverkliga) är att ett byte från E93 till BMT 94 skulle kunna behålla den funktionen i quivern och samtidigt bli lite bättre på lättviktssidan. Ett sånt byte skulle ju kapa minst ett halvkilo per fot.
Hehe, det känns ju inte direkt som något man gör på turskidan :) Å andra sidan tittar man på vad folk har för bindningar i typ Chamonix kör de flesta vanlig tech och köttar på rätt bra ändå, ofta med 90-100mm skidor.

herrgard

Medlem
Just det ja så den limmas och tätas på samma gång. Jag var med och såg montaget på shiften, det är lite meck med det ja men de extra plattorna var ju bra idé.
Ska faktiskt ta mig en riktig funderare på det där. Verktyg för att göra jobbet finns redan så det är egentligen bara gängor, skruvar och extra plattor till Shiften i så fall.

Bra tips.
Det som kan vara jobbigt är om monteringshålen döljs av bindningen när den är korrekt inställd, blir lite meck då varje gång man ska flytta bindningarna och det kanske inte är något man är sugen på varje morgon när man ska välja den optimala skidan för dagens förhållanden. När det gäller smidighet vid resande är det dock överlägset. Monteringen av inserts är inte svår, bara lite pillig och man gör det ju bara en gång per skida.

termons

Aktiv medlem
Hehe, det känns ju inte direkt som något man gör på turskidan :) Å andra sidan tittar man på vad folk har för bindningar i typ Chamonix kör de flesta vanlig tech och köttar på rätt bra ändå, ofta med 90-100mm skidor.
Det är ju underlaget som styr om du kan kötta med lätt skida med tech erfar jag. I mjuk backe går det ju att åka hur hårt som helst men om det är hårt så går det betydligt saktare än med en bra dämpad tyngre skida med rejäl bindning.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp