kurono
Aktiv medlem
Black Crows Ferox Freebird - Turbindning
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det blir ju nästa komplettering i quivret :POm du har Atris med Shift redan i quivern så blir det ju naturligt att gå på en tech bindning med Ferox. Skulle själv ha gått på en ca 95mm midja ca 1500g skida med tech bindning som komplement till Atrisen.
Hmm..Kanske ändå litet mera komplettering än Ferox och Atris. Min erfarenhet är att det inte är så roligt att tura på skidor över 100mm i midjan i varierande förhållanden.Det blir ju nästa komplettering i quivret :P
Om du har Atris med Shift redan i quivern så blir det ju naturligt att gå på en tech bindning med Ferox. Skulle själv ha gått på en ca 95mm midja ca 1500g skida med tech bindning som komplement till Atrisen.
En skida för allt med runt 100 midja, ett par tunga fetingar för puder (bägge med shift) och ett par lätta turskidor runt 90-95 med tech. Det vore optimala setupen
Jag saknar bara ett par (de lätta turskidorna med tech) men har goda förhoppningar om att frun ska vilja köpa nåt dyrt snart så det löser sig. Då kompletteras quivern med BMT 94Så sant så. Sen får man inte glömma allt däremellan som ger tillökning på ytterligare tre par skidor. Svårt det där![]()
Om jag blir riktigt biten i topptur, kanske ytterligare ett komplement på en riktigt lätt skida med tech.
Hur många dagar har du toppturat denna och förra säsong?
Kör idag med ett par Shift på ett par K2 Mindbender 108 (efter att ha skrotat ett par Opinion 108 Charger) , funkar bra i mestadels lift baserad åkning. Rätt inställd AFD på bindningarna och lite hårdare inställt än normalt så sitter de fast.
Till det här har jag kompletterat med ett par Fusion 105 Carbon med ATK Fr14 på. De bindningarna funkar klockrent (efter att jag fick byta båda skistoppers som sprack).
Hudarna tillskurna till Fusion men funkar också till K2, skönt med bara ett par av det och håller ner budgeten lite.
Skillnaden är ca ett kilo per skida.
Noll, jag skaffa ju prylarna precis.
Jag hade bokat in mig på Rando Madness i Storulvån med Åre Skidsport men kalaset blev ju inställt.
Du kommer också upptäcka att du har två par skidor som båda är för breda för längre turerDå rekommenderar jag att du tar det bara lugnt. Mera skidåkning, lite mindre prylhets. I slutändan är det väldigt många som inte gillar topptur och fina grejer samlar bara damm.
Hysh! Bra chans för oss andra att göra klipp på beggat-marknaden ju!Då rekommenderar jag att du tar det bara lugnt. Mera skidåkning, lite mindre prylhets. I slutändan är det väldigt många som inte gillar topptur och fina grejer samlar bara damm.
Du kommer också upptäcka att du har två par skidor som båda är för breda för längre turer![]()
som föregående talarare redan påpekat, ta det lugnt med grejerna om något fokusera på pjäxorna.
Mindbender är som pansarvagnar, bara trycka på i alla fören. Medans Fusion Carbon inte gillar hårt före i pisten. Visst som flera säger här så är 105/108mm väl brett att tura på, mycket yta som skapar mycket motstånd samt att det är bra jobbigt att gå på skrå längre sträckor. Men vill man ha stadiga skidor utför får man offra något.Lite liknande setup som jag tänker mig då med andra ord. Smidigt att huden passar båda skidparen, tror det blir svårt för mig iom att turskidan är aningen kortare. Finns ju viss justermån baktill, kanske kan gå nu när jag tänker efter.
Hur känns den quivern? Upplever du att de är väldigt lika, utöver viktskillnaden då givetvis?
Och vad kommer hända med de korta liftnära turerna när Shiften försvinner? Kommer Ferox in och täcker där eller kommer det bli ett helvete med tjuvsläpp, onödigt slitage och skador som följd.
Är ute efter en lätt skida som är enkel att manövrera i tajt terräng, som flyter bra när det är djupt och är lekfull.
Haha! Lyckades faktiskt hålla mig till det från 2012 och fram till 2017. Nu är det dock 3 par i kogret. Ett par ska säljas dockOne quiver?
Visa bilaga 3584
Min plan inför nästa säsong är en smal skida med tech (camox free 97mm), en bred skida med tech (inthayne 117mm) och en resortskida med alpinbindning (cd2 114mm). Det man skulle kunna komplettera med ytterligare är en ännu lättare turskida och en lite smalare resortskidaFast egentligen kan jag ju klara all min åkning med camoxen...
Mm, det är lite av ett dilemma som håller mig vaken om nätterna (nästan). Camoxen är ok i hyffsat höga farter men blir lite sladdrig och nervös när det går orimligt fort, sen är tech obekvämt på hårt underlag och lite läskigt. Senaste gångerna jag varit i alperna har det vid sånt före varit för kasst i offpisten och för mycket folk i pisten för att man ska kunna bränna på. CD2 funkar helt ok för pistsmisk i hög fart men blir lite långsam kant till kant och den är inte superskön på hårt heller. Har helt klart ett hål i quivretDet jag skulle sakna där är en skida för de där dagarna i alperna då det mestadels blir piståkning eller offpist men utan att det har snöat direkt. Vad tar du då när du vill köra orimligt fort i hårda fina pister? Camoxen är nog ok där, även i freebirdversion men tech skulle iaf inte jag kunna köra på där. Om det inte är Vipec/Tecton kanske.
Jag brukar använda Casse de Boeuf i Serre som min referens. Jag behöver en skida som gör sig bra där. Stenhård svart böljande pist med 900fhm. Mina 118mm Bibbys har körts nerför den med snittfart över 70 men det är inte en optimal skida direkt. Det kändes onekligen betydligt lättare på Enforcer 93. En förhoppning (som den här tråden ändå inspirerat till att kanske förverkliga) är att ett byte från E93 till BMT 94 skulle kunna behålla den funktionen i quivern och samtidigt bli lite bättre på lättviktssidan. Ett sånt byte skulle ju kapa minst ett halvkilo per fot.Mm, det är lite av ett dilemma som håller mig vaken om nätterna (nästan). Camoxen är ok i hyffsat höga farter men blir lite sladdrig och nervös när det går orimligt fort, sen är tech obekvämt på hårt underlag och lite läskigt. Senaste gångerna jag varit i alperna har det vid sånt före varit för kasst i offpisten och för mycket folk i pisten för att man ska kunna bränna på. CD2 funkar helt ok för pistsmisk i hög fart men blir lite långsam kant till kant och den är inte superskön på hårt heller. Har helt klart ett hål i quivret![]()
Var försiktig bara så du inte blandar ihop lätt i vikt och lätt att manövrera i tight terräng. Oftast är det två helt olika saker, som förstås kan sammanfalla också.
För det där du drömmer om borde denna vara nåt https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2016/10/program-haute-route-2018.pdf
Serre och omgivningarna är grymt trevliga. Jag skulle inte åka senare än mitten på februari dock. Skogsåkningen är av en helt egen sort. Testa även Montgenevre isf. En halvtimme bort med bil typ och ännu mer bra skog. Glest och fint mellan trädenNi som varit i Serre, hur är offpiståkningen där? Kan mycket väl bli en resa dit i vinter.
Varit i Chamonix i slutet på januari och vart nöjd då. Serre ligger lite mer söderut
och lite osäker kring när bästa möjligheterna för offpist finns där?
Hört att skogsåkningen är grym och det är främst den jag vill åt.
Serre och omgivningarna är grymt trevliga. Jag skulle inte åka senare än mitten på februari dock. Skogsåkningen är av en helt egen sort. Testa även Montgenevre isf. En halvtimme bort med bil typ och ännu mer bra skog. Glest och fint mellan träden