Bindningar till Fischer Addict

• Trådstartare Trådstartare H-T
  • Start datum Start datum
H

H-T

Guest
Har tänkt att köpa ett par Fischer Addict nu när mina Scratch har gått sönder. Vet däremot inte vilka bindningar jag ska ha till.

På Steepstores hemsida rekommenderar dom Fischers bindningar. Har inga erfarenhter alls av dom så jag tänkte kolla om ngn har ngt att säga om Fischers bindningar? Eller om ngn kör på ett par Addict med en annan bindning och tkr att det funkar bra/dåligt.

Alla svar om Addict och bindningar till dom uppskattas.

peace

Senast ändrad:
Jag vet inget om fischers bindningar, men däremot är ju alltid rossignols bind. väldigt bra. i alla fall vad jag har upplevt det som. Funderar också på att köpa nya skidor, och då lutar det mot addict här med. Men funderar över samma sak som du. Om fischers bindningar är något att ha eller om man ska köpa en rossignol bindning och sätta på istället?

Max_H sa:
Jag vet inget om fischers bindningar, men däremot är ju alltid rossignols bind. väldigt bra. i alla fall vad jag har upplevt det som. Funderar också på att köpa nya skidor, och då lutar det mot addict här med. Men funderar över samma sak som du. Om fischers bindningar är något att ha eller om man ska köpa en rossignol bindning och sätta på istället?
men de flesta bindningar som sitter på ross skidor är väll Look om inte jag har fel.
för dem ser nämnligen exakt lika dana ut det är mest färgen som skiljer dem åt.
men hur som helst sån har mina ross bindningar aldrig krånglat.

Det är samma bindning som tyrolia men med annan plast på.
Har aldrig haft något strul med Fischer/ tyrolia.
Lycka till , det är en grymt bra skida.

Henck sa:
men de flesta bindningar som sitter på ross skidor är väll Look om inte jag har fel. för dem ser nämnligen exakt lika dana ut det är mest färgen som skiljer dem åt.
men hur som helst sån har mina ross bindningar aldrig krånglat.
Quiksilver äger både Dynastar och Rossignol (Har för mig att Rossi ägde Dynastar innan de blev uppköpta av Quiksilver) så det är samma bindning. Om du trivs med rossibindningarna så ser jag ingen anledning att byta, har själv lookbindningar som fungerar alldeles utmärkt. Ett förslag är att du tar rossibindningarna från de trasiga skidorna så slipper du köpa nya=)

vill bara varna er som tror att det inte är ngn skillnad på rossignols och looks bindningar. det ÄR skillnad. kommer inte ihåg exakt vad skillnaden är men det finns två olika modeller, en av dom heter "p" och den andra heter "px". köp INTE px, den ska vara gjord för jibbing men funkar inte alls lika bra som "p" gör. vilken av p och px som är look och vilken som är rossignol minns jag inte, men kolla upp det om ni tänker köpa ngn av dom.

Ojamae: hade tänkt o ha kvar de gamla o raila på så blir svårt att ta bort bindningarna då.

tack för svaren i alla fall, får nog bli ett par look-bindningar, för dom vet jag att dom funkar.

nästa år har jag fått för mig att de inte blir några look bindningar längre för de är ändå samma bindningar rossingnolls o looks

Fischer har riktigt bra bindningar och tar du en sand/vit färgad så är den också riktigt snygg. Är du duktig ska du gå på en X14 (allså en DIN-skala upp till 14) annars kan du gå på en som inte har en lika kraftig fjäder som denna. Är du duktig och hoppar mycket och kraftigt är det bra att ha en hög DIN på bindningen så den inte löser ut i fel läge.

Addict är också grym då jag har kört på den ett tag nu. Den har ju dessutom förstärkta stålkanter så den tål bra med stryk. Är även förstärkt under och har samma mått i tip och tail vilket gör att du får samma känsla oavsett om du åker faki eller regular.

Kör hårt!

Huggybear sa:
vill bara varna er som tror att det inte är ngn skillnad på rossignols och looks bindningar. det ÄR skillnad. kommer inte ihåg exakt vad skillnaden är men det finns två olika modeller, en av dom heter "p" och den andra heter "px". köp INTE px, den ska vara gjord för jibbing men funkar inte alls lika bra som "p" gör. vilken av p och px som är look och vilken som är rossignol minns jag inte, men kolla upp det om ni tänker köpa ngn av dom.
Vad jobbigt då då att alla bindningar kommer heta PX nästa år då P bindningarna kommer att försvinna. Och Look och Rossignol är samma bindningar. Bara annan lack och namn.

//H

Hasse sa:
Huggybear sa:
Vad jobbigt då då att alla bindningar kommer heta PX nästa år då P bindningarna kommer att försvinna. Och Look och Rossignol är samma bindningar. Bara annan lack och namn.

//H
jasså du hasse. då får du gå o snacka med alpingaraget om det där o säga åt dom att dom har fel när dom säger att det är skillnad då.

bara en fråga, tycker du om att verka överlägsen och bättre än alla andra?

Klart det är skillnad. Men det är mest bara namnen som skiljer dom åt. Till ex heter Look PX och Rossignol heter Axial, LOOK NX och Rossignols Axium bindningar. Skiljer ytterst lite åt dessa bindningar då dessa görs i samma fabrik.

Och att jag verkar överlägsen? Bara för att detta är mitt jobb att hålla på med bindgningar och skidor. Och att min chef råkar ha jobbat åt Dynastar och Rossignol.

//H

grejen är den att det är skillnad på rossignol scratch px och look p12 jib. det är det jag försöker säga. min polare kör på scratch px och de funkade skit trots att de var inställda på dryga 90 kilo. nu är dom inställda på typ 120 och då funkar de. jag kör på look p12 och de har aldrig krånglat.

att det skiljer lite är skitsnack, man ser på konstruktionen att det är 2 helt olika bindningar. du kan få komma och kolla om du vill.

Skillnaden är att PX och de vanliga Ross-bindningarna har axial-häl, dvs. "vanlig" häl (ingen vridning, bara släpp uppåt). FKS och P-bindningarna (P12, P14 och P18) har pivotfunktionen som gör att hela bakdelen går att "vrida".

Det finns ju en anledning till varför P12 har Race i namnet och kostar några kulor extra på Sport-Conrad...

Huggybear sa:
grejen är den att det är skillnad på rossignol scratch px och look p12 jib. det är det jag försöker säga. min polare kör på scratch px och de funkade skit trots att de var inställda på dryga 90 kilo. nu är dom inställda på typ 120 och då funkar de. jag kör på look p12 och de har aldrig krånglat.

att det skiljer lite är skitsnack, man ser på konstruktionen att det är 2 helt olika bindningar. du kan få komma och kolla om du vill.
dock sa han "look px och ross axial" vilket är samma bindning .. kan gå ut i garaget och fota om du vill .. har ett par med ross axial2 scratch 140 och ett par med look px 12 jib wide och dessa är exakt samma bindning med väldigt små skillnader. (så som färg och annat samt starkare fjäder i ross'en då den går till din 14)

och anledningen till att din polares bindningar är cp'a är garanterat för att dom är feliställda och då inte enligt din skalan utan förspänningen som det så fint heter.. alltså att dom är förstora i förhållande till pjäxan... <_<

Carled sa:
Skillnaden är att PX och de vanliga Ross-bindningarna har axial-häl, dvs. "vanlig" häl (ingen vridning, bara släpp uppåt). FKS och P-bindningarna (P12, P14 och P18) har pivotfunktionen som gör att hela bakdelen går att "vrida".

Det finns ju en anledning till varför P12 har Race i namnet och kostar några kulor extra på Sport-Conrad...
måste ju bara konstatera att look är väldigt dåliga.. känner mig nästan lite lurad att "jib wide" modellen inte håller bättre.. spräckte mina stoppers idag (iofs ordentlig vurpa innehållande blod både från in och utsida på näsa)

Inte just att den inte höll bättre men att en jibb bindning borde ju vara designad för att landa baklänges och även krasha baklänges då hela denna värd är uppbyggd på att åka/landa baklänges... <_< sämst att döpa något till jibb om det verkligen inte funkar.

edit: dock ska jag inte säga nått om det då jag inte sökte info om bindningen innan jag köpte den ;P

Senast ändrad:
är inte look px ny för i år och pivot är förra årets typ. så sa dom när jag skulle laga mina look p12 när bakdelen paja, dom nya bakdelarna är inte lika så det gick ej att laga eftersom dom inte hade nån gammal kvar.

osst, nej, grabbarna på Intersport har fel. Det säger sig själv att P12-bakdelen är mycket dyrbarare då den har en mycket säkrare konstruktion. Du ska inte behöva byta ner dig, det finns P12:er...

En intressant grej... Var på puckeltävlingen i Hammarbybacken förra helgen och om man tittade på bindningarna hade varenda lirare Rossignol eller Lookbindning med Pivothäl, dvs. inte en enda vanlig butiksbindning. Några sponsoråkare hade 920 eller M20 och de åkte på Salomon eller Markerlicenserade skidor såklart...

iceman sa:
Det är samma bindning som tyrolia men med annan plast på.
Har aldrig haft något strul med Fischer/ tyrolia.
Lycka till , det är en grymt bra skida.
sant sant...
fischer x17 är en grymm bindning. kostar väl 2100:- eller nåt sånt har jag för mig

Tillbaka
Topp