Black Crows Atris eller Rossingol Soul 7 HD

Går i tankarna att jag behöver ett par nya freeride skidor då mina Black Crows Navis 178cm från 2010 har gjort sitt. Har kikat på dessa två skidor ovan men kan inte bestämma mig för vilka jag ska slå till på. Någon som kan komma med tips över vilka jag ska välja, eller finns det någon liknade skida ni rekommenderar? Och vilken längd ska jag gå på?
Lite kort om mig! Tävlat i alpint fram till att jag var 16 år, är idag 30år. åker minst en eller två veckor till alperna per år, men spenderar några veckor per år i stugan i Vemdalen. 179cm lång och 83kg.

Har åkt en vecka hittills på mina Soul 7 HD och bara testat Atris en eftermiddag i Tandådalen i lite uppkörd pist.
Tycker att Soul 7 känns lite lättare och lekfullare och jag kör på 188an
Båda har bra grepp i pisten. Atris känded som en längre skida som jag minns det trots att det var 184an jag testade.
Grymma skidor båda två annars.

Hej,

Jag skulle tippa på att Atris 184 skulle bli bra då dom är, på samma sätt som Soul 7, lekfulla även om Soul 7 HD känns lite lättare på foten, antagligen beroende på en lägre svingvikt eller i vart fall en känsla av lägre svingvikt. Det är ju mest luft i tip och tail på Rossen :) Nåväl, jag hävdar helt enkelt att Atrisen är något bättre när det börjar gå fort och blir hårt och stökigt även om båda skidorna som
@RWD mycket riktigt säger är grymma. Även om Soul 7 HD är styvare och mer dämpade än tidigare Soul så håller jag fast vid att Atrisen är lite mer köttig utan att för den skull tappa lekfullheten. Har du dessutom tävlingsbakgrund gissar jag på att du har bra teknik och möööjligen kan du tycka att Soul 7 blir lite tråkig i långa loppet och mindre allround.. Soulen flyter nog lite bättre i pudret möjligen. Svårt val men det är mina tankar i vart fall.

Jag kör själv Super 7 HD 188 och BC Atris 184 är 185cm lång och väger 83kg. Jag själv skulle nog köpt Atris 189 om det var min enda skida!

Det är nog en smaksak, vad man gillar, jag har också tävlingsbakgrund och gillade mest lite stabilare och köttigare skidor som Völkl och Head men har de senaste åren svängt till att gilla lite lättare skidor med mindre svingvikt. ( Väger runt 80 och är 182cm )
Åkte förra och förrförra säsongen på Line Sick Day 110 som jag tycker liknar både Atris och Soul 7 HD. Hade även ett par BC Corvus 185cm från 2011 utan rocker som inte var så dumma heller men betydligt mer köttig och passade bra som komplement i uppkörd lite mjukare pist om man bara ville bränna på i riktigt stora svängar i hög fart. Vill du ha köttigare skidor så är nog dagens Corvus inte så dum lite kortare svängradie än mina gamla och med tiprocker och aningen bredare.

Om man har bra teknik (som du ju borde ha) och ligger på skär hela tiden så går de flesta skidor betydligt stabilare än vad många som blir lite osäkra och tappar koncentrationen skäret lite i uppkörd och lite brantare pist i hög fart tycker, särskilt i slutet av dan när man börjar bli lite trött i benen.

Både Atris och Soul 7 HD är som sagt bra skidor. Håller med om att Atris är aningen köttigare om man nu kan kalla den det. du bör ju definitivt köra på de längsta oavsett vilken du väljer.
Kan rekommendera att testa SD 110 också om du har möjlighet.

Senast ändrad:
Har kört på både Soul 7 (inte HD) och äger ett par Atris som jag älskar. Det är som sagt två riktigt fina lagg som det är svårt att välja mellan. Men jag valde Atris pga jag upplevde dem som stabilare i stökig snö och att de håller isgreppet lite bättre. Vad gäller flytet i puder så kan jag inte säga något som Soul 7. Men jag är supernöjd med Atris som flyter som en kork och de är lättmanövrerade i de flesta fören.

Jonny_hardcore sa:
Har kört på både Soul 7 (inte HD) och äger ett par Atris som jag älskar. Det är som sagt två riktigt fina lagg som det är svårt att välja mellan. Men jag valde Atris pga jag upplevde dem som stabilare i stökig snö och att de håller isgreppet lite bättre. Vad gäller flytet i puder så kan jag inte säga något som Soul 7. Men jag är supernöjd med Atris som flyter som en kork och de är lättmanövrerade i de flesta fören.
Soul 7 HD är styvare än sin föregångare.

Tillbaka
Topp