Blir det någon skidåkning i vinter?

Några tänkvärda ord om de politiska galenskaper som pågår.

Ok, spiken i kistan för vår Italienresa. Polisen kan genomföra slumpvisa covidtest och om du testar positivt så väntar 10 dagar i karantän som du måste betala själv.

Efter att ha blivit jagad till fots och skooter av Guardia Financas initialt, tills de gav upp, i pisterna i Livigno ifjol är man lite luttrad vad gäller Italien. Men visst, de flesta restriktioner är ju symbolpolitik, mycket få gränskontroller IRL.

Om man är vaccinerad, kanske t.o.m med 3 doser, är sannolikheten att man bär på smitta försvinnande liten. Att man ska bli utvald för stickprovskontroll är också liten. Kombinerat är risken försumbar skulle jag säga. :)

Om man är vaccinerad, kanske t.o.m med 3 doser, är sannolikheten att man bär på smitta försvinnande liten. Att man ska bli utvald för stickprovskontroll är också liten. Kombinerat är risken försumbar skulle jag säga. :)
Jag tror tvärtom att risken att smittas av Omikron är inte alls liten, utan absolut reell, oavsett hur många Covid sprutor man har fått. Man kanske inte blir sjuk eller känner några symtom, men risken att italienska “Corona-Gestapo” skulle sätta dit en, och man blir förd till 10-dagars egenfinansierat Corona-fängelse, är tillräckligt illa för att jag så länge dessa regler gäller, inte sätter min fot i Italien.

Jag tror tvärtom att risken att smittas av Omikron är inte alls liten, utan absolut reell, oavsett hur många Covid sprutor man har fått. Man kanske inte blir sjuk eller känner några symtom, men risken att italienska “Corona-Gestapo” skulle sätta dit en, och man blir förd till 10-dagars egenfinansierat Corona-fängelse, är tillräckligt illa för att jag så länge dessa regler gäller, inte sätter min fot i Italien.
Om du tror det så ska du inte gå utanför dörren :)

Ok, spiken i kistan för vår Italienresa. Polisen kan genomföra slumpvisa covidtest och om du testar positivt så väntar 10 dagar i karantän som du måste betala själv.

Jag kan tyvärr inte italienska, men om du har läst det så är det säkert så, hur galet det än låter.
Jättetråkigt med tanke på er förestående resa.:(
Står det något om hur länge dessa regler ska gälla?
I slutet av feb har jag ju tänkt åka till Österrike alldeles intill italienska gränsen, och tänkt göra dagsutflykter till skidområden på italienska sidan. Kommer jag ju inte att göra med dessa regler, det blir till att stanna i Österrike (och Schweiz).

Du missförstod ju min text helt (läs igen ;)) jag är inte rädd Corona eller Omikron, utan för italienska karantänfängelser.
Vad jag menar är tror vi verkligen att italiensk polis ska jaga enskilda skidåkare på skidorterna och be dem ta covidtester eller att göra "dopingrazzior" på hotellen? Då får man såklart låta bli att åka dit.

Självklart är det helt idiotiska regler men man måste sätta in dem i en kontext. Tror inte det är mot skidåkare de skapat "lagen". Däremot så kan det ju hindra någon med symtom och kanske t.o.m ovaccinerad att vara oförsiktig mot sina medmänniskor.

Jag kan tyvärr inte italienska, men om du har läst det så är det säkert så, hur galet det än låter.
Jättetråkigt med tanke på er förestående resa.:(
Står det något om hur länge dessa regler ska gälla?
I slutet av feb har jag ju tänkt åka till Österrike alldeles intill italienska gränsen, och tänkt göra dagsutflykter till skidområden på italienska sidan. Kommer jag ju inte att göra med dessa regler, det blir till att stanna i Österrike (och Schweiz).

Jag tror det ska gälla under 10 dagar. Men ingen vet ju vad de hittar på sedan.
För oss är det de nya kraven på munskydd utomhus i hela landet, och nu detta, som fått vågskålen att tippa över. Inte för mig enskilt kanske, men för mig och min fru tillsammans.
Jag förstår jämförelsen med italiens idiotiska ”visa-kvitto-lag” etc som ju ”oskyldiga” nästan aldrig råkat ut för i praktiken men nånstans går en gräns.

Jag tror det ska gälla under 10 dagar. Men ingen vet ju vad de hittar på sedan.
För oss är det de nya kraven på munskydd utomhus i hela landet, och nu detta, som fått vågskålen att tippa över. Inte för mig enskilt kanske, men för mig och min fru tillsammans.
Jag förstår jämförelsen med italiens idiotiska ”visa-kvitto-lag” etc som ju ”oskyldiga” få råkat ut för i praktiken men nånstans går en gräns.
Ja, munskydd utomhus är för oss också en 100% deal-breaker, då finns det ingen frihet och glädje kvar på resmålet.

Var i Italien ifjol, med munskydd utomhuskrav i offentliga miljöer. Ungefär 50% hade munskydd på, resten hängande under hakan eller i bufform runt halsen resterande 50 använde den mest som snorbroms, med näsan fram. Gick att leva med vi använde aldrig utomhus annat än på igenknökad shoppinggata.

Senast ändrad:
Visst men det adderar till ett obehag och en osäkerhet som man gärna hade varit utan. Och av 100 snabbtest så är upp till 3-10 st falskt positiva.
Det där måste vi nog googla en vända på till. Om man har 10% false positive på ett test så kan det omöjligen användas till något vettigt. De siffror jag sett är betydligt bättre än så (har ingen källa nu dock) vilket t.ex. norrmännens statistik visar. I Norge har det varit debatt kring huruvida man ska anse snabbtester ha liknande giltighet som PCR-test (eftersom alla positiva snabbtester verifieras med PCR-test, vilket drar resurser). Man kom fram till att skillnaden var obetydlig vid infektion. Så jag hade inte förkastat snabbtest som ej tillförlitliga.

Det där måste vi nog googla en vända på till. Om man har 10% false positive på ett test så kan det omöjligen användas till något vettigt. De siffror jag sett är betydligt bättre än så (har ingen källa nu dock) vilket t.ex. norrmännens statistik visar. I Norge har det varit debatt kring huruvida man ska anse snabbtester ha liknande giltighet som PCR-test (eftersom alla positiva snabbtester verifieras med PCR-test, vilket drar resurser). Man kom fram till att skillnaden var obetydlig vid infektion. Så jag hade inte förkastat snabbtest som ej tillförlitliga.
Det hela verkar något komplicerat. Anta att man har ett test med 98% säkerhet, dvs falska positiva testresultat är 2 av 100 tester. Anta vidare att man testar individer för en sjukdom X i en miljö med 0% smittade av X. Då får man ändå ett antal positiva resultat som alla är falska.
Det visar att andelen smittade påverkar hur stor del av testerna som är falskt positiva för att test med mindre än 100% säkerhet.

Känns tryggare med skidåkning inom Sveriges gränser iår. Blir man snuvig i Åre räcker det ju med att hålla käften, snyta sig och knöka in sig i 6-bäddskupen söderut när veckan är klar. Inga corona-gestapofasoner här inte…

Känns tryggare med skidåkning inom Sveriges gränser iår. Blir man snuvig i Åre räcker det ju med att hålla käften, snyta sig och knöka in sig i 6-bäddskupen söderut när veckan är klar. Inga corona-gestapofasoner här inte…
Inte gestapo kanske, men värsta racismen. Utlänningar måste testa sig före inresa, men inte svenskar! Någon partysvenne direkt från svineri i Ischgl eller Pataya är ok, tysk businessresenär hög risk? Men är ju valår… 🙄
Hyckleri på högsta nivå

Det absolut jobbigaste med covidpandemin? -Måste helt klart vara kön till covidpasskontrollen vid tyska gränsen, och pinne i näsan! Fy fan!… ah, å att farmor dog…

Vadå covidpasskontroll vid gränsen? Aldrig sett 🤪 Farmor känner jag inte till status på men mamma dog i MS vid 57. Själv 61 så varje år räknas.

Senast ändrad:
Visst men det adderar till ett obehag och en osäkerhet som man gärna hade varit utan. Och av 100 snabbtest så är upp till 3-10 st falskt positiva.
Det låter högt, vad jag sett har de en specificitet på över 99%. Dvs mindre än 1 av 100 falska positiva. Vad är det för test du tänker på? Eller blandar du ihop det med sensitiviteten?

Inte gestapo kanske, men värsta racismen. Utlänningar måste testa sig före inresa, men inte svenskar! Någon partysvenne direkt från svineri i Ischgl eller Pataya är ok, tysk businessresenär hög risk? Men är ju valår… 🙄
Hyckleri på högsta nivå
Har väl inget med rasism att göra; att ett land har olika regler för medborgare och ickemedborgare är inget konstigt.

Har väl inget med rasism att göra; att ett land har olika regler för medborgare och ickemedborgare är inget konstigt.
Ja, ursäkta stavfelet… Lever lite för internationellt numera.
Kan hända, men vid inresa från samma länder? Framförallt inom Schengen sticker det ut.
Blev ett jävla liv när Tyskland ville införa autobahnavgift som tyskar skulle kompenseras för via skattesedeln. Stoppades på att NL och BE hotade med europadomstolen.
Men pandemin verkar rättfärdiga vad som helst. Och S strategi så här långt är som i alla andra frågor att till varje pris behålla regeringsmakten. Tom om de måste regera med oppositionens budget.

Hej,

Är det någon som vet vad som kommer gälla i Chamonix framåt? Medveten om att man behöver health pass, men det känns oklart vilka krav som ska vara uppfyllda.

Kan bland annat läsa mig till detta ”For adults aged 18-65, the validity of the “health pass” will be subject to the booster dose from January 15, 2022.”

Hej,

Är det någon som vet vad som kommer gälla i Chamonix framåt? Medveten om att man behöver health pass, men det känns oklart vilka krav som ska vara uppfyllda.

Kan bland annat läsa mig till detta ”For adults aged 18-65, the validity of the “health pass” will be subject to the booster dose from January 15, 2022.”

Efter 15:e januari krävs tre doser för att ett covidpass ska vara giltigt i Frankrike. Om jag inte minns fel så måste man ha covidpass för att få köpa liftkort?

Efter 15:e januari krävs tre doser för att ett covidpass ska vara giltigt i Frankrike. Om jag inte minns fel så måste man ha covidpass för att få köpa liftkort?

Det är så jag tolkar texten också och ja, man behöver health pass för att köpa liftkort. Langley skriver dock

”Från den 15:e januari för dig mellan 18-64 år får det inte ha gått mer 7 månader sedan du tog din andra vaccindos. Då måste du ta en 3:e dos innan din avresa. Har det gått mer än 7 månader inför din avresa och du inte hunnit få din 3:e vaccindos kan du fortfarande åka till Frankrike, men då behöver du ta ett antigen test varje dygn (24h) för att kunna vistas i skidsystemet.”

Känns konstigt att inte Langley skulle vara uppdaterade på vad som gäller. Tänkte om någon här på forumet hade mer information / vet vad som faktiskt gäller :)

Det är så jag tolkar texten också och ja, man behöver health pass för att köpa liftkort. Langley skriver dock

”Från den 15:e januari för dig mellan 18-64 år får det inte ha gått mer 7 månader sedan du tog din andra vaccindos. Då måste du ta en 3:e dos innan din avresa. Har det gått mer än 7 månader inför din avresa och du inte hunnit få din 3:e vaccindos kan du fortfarande åka till Frankrike, men då behöver du ta ett antigen test varje dygn (24h) för att kunna vistas i skidsystemet.”

Känns konstigt att inte Langley skulle vara uppdaterade på vad som gäller. Tänkte om någon här på forumet hade mer information / vet vad som faktiskt gäller :)
Låter som att de är uppdaterade. Men att testa sig varje dag för att kunna åka skidor känns ju jävligt meckigt. Oklart angående ändringen i mitten av januari på den här länken dock.

Hyckleri på högsta nivå
Och svenska skatteflyktingar i Schweiz ska hållas borta!🤓😛;)

Skämt åsido, i stort sett alla länder beter sig lika korkat. Massiv byråkrati tillväxt med förbrukning av skattemedel till ingen nytta, och kostnader och hinder för näringslivet.:(

Skämt åsido, i stort sett alla länder beter sig lika korkat. Massiv byråkrati tillväxt med förbrukning av skattemedel till ingen nytta, och kostnader och hinder för näringslivet.:(
Där håller jag med till 100%. Dags att sluta testa vaccinerade utan symptom.
Diskriminering pga var passet är utställt hjälper iaf definitivt inte om man ska ta åtgärderna på allvar.

Hej,

Macron & co har möte imorgon måndag för att diskutera nya åtgärder.

Då stänger man ute stora grupper. Här kan du inte få din 3'e förrän det har gått 6 mån vilket verkar vara standard lite överallt. Stäng gränserna helt istället är mitt tips.

Edit: Ah fel tänkt. Det står alltså att giltighetstiden är 7 mån på tvåan. Eller? Fasen vad rörigt.

Edit2: Eller är det langleys tolkning? Äh nu skiter jag i det här. Ska ändå inte till Frankrike.

Tillbaka
Topp