Blir det någon skidåkning i vinter?

Anzom

Aktiv medlem
Jag uppfattar det så. ÄR dock inte på det klara med om man därefter är körd tills man fått en spruta till, eller om ett negativt PCR räcker som komplettering.
För skidåkning behövs fortfarande super green pass som innebär spruta inom 6 månader. Hoppas man tar bort det kommande veckor. Ska man bara hänga runt i Italien tolkar jag det som att green pass räcker och då funkar antigen/PCR test 48 alt 72 timmar beroende på sort.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det borde vara förbjudet att åka snowboard innan man har lärt sig att åka ordentligt, alla nybörjarna bara kasar och skrapar pisterna isiga.:unsure:
Någon som har en lösning på det ”dilemmat”?:LOL:;)

JAndersB

Aktiv medlem
Det borde vara förbjudet att åka snowboard innan man har lärt sig att åka ordentligt, alla nybörjarna bara kasar och skrapar pisterna isiga.:unsure:
Ojdå, nu börjar vi komma in på farlig mark. 99% av skidåkarna kasar kan vi ju då börja med som en kontring 😀 Eller kör rätt ner och i ryggen på oss med 7 m radie.

JanN

Aktiv medlem
Alternativt....hur många % av skidåkare kan använda kanterna för carving? Väldigt många som plogar, särskilt turister i Alperna, och skrapar pist som nybörjare på snowboard ;)

jarnebring

Aktiv medlem
Jag uppfattar det så. ÄR dock inte på det klara med om man därefter är körd tills man fått en spruta till, eller om ett negativt PCR räcker som komplettering.

Kan ju bli intressant eftersom jag har ynglingar i sällskapet som tog spruta två i höstas och ligger på gränsen till sex månader, men ännu inte får ta spruta tre här i Stockholm.

JAndersB

Aktiv medlem
Bildbevis. Tagen på Bormio sjukhus. Med dyr android mobil 😀
80697412_10212312694332928_9178773328381345792_n.jpg

JAndersB

Aktiv medlem
@JAndersB och @JanN , no offense intended, ;)
Jag försökte bara mig på att skämta om snowboard-nybörjares åkteknik som påminner om isskrapan mot vindrutan på morgonen.

@JAndersB , hoppas att allt gick bra efter omständigheterna och att ni fortfarande har det bra därnere.
Jodå, ingen fara, ganska van, ganska vanlig uppfattning (edit) bland skidåkare medans de själva kasar ner big time 😀 Men förstås inte en Pistecarver 😀.

Bara bra, sol ännu. Till veckan 100cm i Samnaun 60km bort och till helgen 60 cm här.

JAndersB

Aktiv medlem
I karibien och södra oceanen går man in med solen i ryggen när man skall navigera in i lagunerna mellan korallerna. I alperna väljer man pist så man har solen i ryggen och kan se på skuggan när nästa polska kanonkula närmar sig bakifrån. Jo, faktiskt sant, med en färsk whiplash skada att hantera.

JanN

Aktiv medlem
@JAndersB och @JanN , no offense intended, ;)
Jag försökte bara mig på att skämta om snowboard-nybörjares åkteknik som påminner om isskrapan mot vindrutan på morgonen.

@JAndersB , hoppas att allt gick bra efter omständigheterna och att ni fortfarande har det bra därnere.
Du pratar om min 7-åriga dotter som gjorde 200m utan stopp med 1mm från kanthugg/faceplant förra helgen :ROFLMAO:

Vad gäller skidåkningen denna vinter, tror jag att det går mot bättre tider!

pd

Aktiv medlem
Jodå, ingen fara, ganska van, ganska vanlig uppfattning (edit) bland skidåkare medans de själva kasar ner big time 😀 Men förstås inte en Pistecarver 😀.
Jo, man kan irriteras på brädåkares hasande men skidåkares hasande är värre för de skrapar inte bara backen utan de bygger dessutom upp pucklar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jo, man kan irriteras på brädåkares hasande men skidåkares hasande är värre för de skrapar inte bara backen utan de bygger dessutom upp pucklar.
Ja, förbjud tillträde för alla som inte klarar av att köra snygga fina linjer i 60-70 knyck i en röd backe!🤓
Då blir det svårt med lönsamheten för liftbolaget, för där försvann 90% av alla kunder.
Så länge de pistar efter varje dag så tycker jag inte det är något större problem. Sedan jag började använda allmountain skidor har det blivit mycket lättare att köra i stökiga uppåkta pister.

JAndersB

Aktiv medlem
Men visst, började åka och tävla 1974 i Vörå i Finland. Långt före snökanoner och pistmaskiner. Backen trampades manuellt, pucklar mockades bort, käpparna togs ur skogen och Stenmark började vinna.

Ett år kom något ljushuvud på att köra snö från skolornas parkering till backen. Rena fyrverkeriet när man åkte. Man hade ju grusat innan.....

KaitsuH

Aktiv medlem

Valle vs Trolle och Trolla?
Slagsmål! 50-tal personer inblandade, poliser och allt! Och ingen till sjukhus! Jag ville se video om det där "slagsmålet"! Jag ville säga något och ännu mycket mera om nuförtidens ungdomar, men orkar inte.

Anzom

Aktiv medlem

Ortenmentaliteten fortsätter

KaitsuH

Aktiv medlem

Ortenmentaliteten fortsätter
Dagens läxa: det är mycket farligare att åka pist i Alperna än slåss i Sälen.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ny uppdatering från Bergfex, och det blir bättre och bättre!:)
En meter nytt på många ställen, måtte prognosen hålla!🤞
Visa bilaga 15896
Bra och dåligt det där. Blir minst 4:a på lavinskalan pga vinden, åtminstone på hela Schweiz Nordhang. Ingen sikt ovanför trädgränsen, så får åka med blindkäpp, om de ens kan öppna mån-ons.
Men blir ju bra efteråt för alla ställen som saknar snö just nu! (y) ⛷️

pd

Aktiv medlem
Ja, förbjud tillträde för alla som inte klarar av att köra snygga fina linjer i 60-70 knyck i en röd backe!🤓
Då blir det svårt med lönsamheten för liftbolaget, för där försvann 90% av alla kunder.
Så länge de pistar efter varje dag så tycker jag inte det är något större problem. Sedan jag började använda allmountain skidor har det blivit mycket lättare att köra i stökiga uppåkta pister.
Jaja, numera är det ju mest kul att åka i stöket som de där 90+ procenten bygger upp, sen inte fixar och då skyller på brädåkarna innan de åker hem till stugan.

JAndersB

Aktiv medlem
Det har man väl visst årtionden!
Aah, det är därför man har alla dessa lavin-, sorry fel, pistkurser.

Vi får börja lobba för obligatorikt pistsäkerhetspass när alla fina covidpasschecksystem blir obsoleta. Och varje gång man stiger in i kabinen spelas en ramsa upp med information om bl.a. att åkare nedanför kan tänkas svänga.

KaitsuH

Aktiv medlem

KaitsuH

Aktiv medlem
Och döda, bara i Österrike: https://www.alpinesicherheit.at/de/analyse-berg-Winter-2018-19/

Jag måste nog säga, att ganska ofta vågar jag inte ens åka ner till dalen blåa eller röda pister på eftermiddagen - på sportlovsveckor, mycket hellre åker jag även mycket dålig offpist, eller, om möjligt, nån svart puckelpist (där vågar idioter inte rusa som fan).

I St. Anton är absolut det farligaste åket det från toppstation av Valfagerbahn ner till Anton på eftermiddagen, Steissbachtal åket, eller vi kallar det Via Dolorosa. Många gånger har vi tagit buss från Alpe Rauz till Anton, därefter upp med Galzigbahn, och ner via Maienwasen till Mooserwirth. Så undviker man åka pist ganska väl. Det är mycket viktigt att kunna komma jätte tryggt till Mooserwirth, då där kan ju hända vad som helst, och många gånger händer också!

P.S. Förlåt, där är lavinolyckor, men ännu mycket flera dör i pistolyckor. Jag hittar snart statistiken. Här: https://www.alpenverein.at/portal/news/2021/2021_01_20_unfallstatistik-alpinunfaelle-2020.php
och här. https://www.alpinmesse.info/de/Pistenunfaelle-in-Zahlen/

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Och döda, bara i Österrike: https://www.alpinesicherheit.at/de/analyse-berg-Winter-2018-19/

Jag måste nog säga, att ganska ofta vågar jag inte ens åka ner till dalen blåa eller röda pister på eftermiddagen - på sportlovsveckor, mycket hellre åker jag även mycket dålig offpist, eller, om möjligt, nån svart puckelpist (där vågar idioter inte rusa som fan).

I St. Anton är absolut det farligaste åket det från toppstation av Valfagerbahn ner till Anton på eftermiddagen, Steissbachtal åket, eller vi kallar det Via Dolorosa. Många gånger har vi tagit buss från Alpe Rauz till Anton, därefter upp med Galzigbahn, och ner via Maienwasen till Mooserwirth. Så undviker man åka pist ganska väl. Det är mycket viktigt att kunna komma jätte tryggt till Mooserwirth, då där kan ju hända vad som helst, och många gånger händer också!

P.S. Förlåt, där är lavinolyckor, men ännu mycket flera dör i pistolyckor. Jag hittar snart statistiken. Här: https://www.alpenverein.at/portal/news/2021/2021_01_20_unfallstatistik-alpinunfaelle-2020.php
och här. https://www.alpinmesse.info/de/Pistenunfaelle-in-Zahlen/

"Die Bergsportdisziplin mit den meisten Unfalltoten im Jahr 2020 ist Wandern/Bergsteigen mit 98 Toten, gefolgt von tödlichen Unfällen auf der Piste/Skiroute mit 30 Toten und auf (Ski-)Tour mit 21 Toten."

Var ett tag sedan tyskan studerades men att vandra i berg tycks vara värsta risky extremsporten.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp