kappakomplett
Aktiv medlem
Blir det någon skidåkning i vinter?
Hinner det komma något nytt vaccin, designat för omikronvarianten innan jul?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du borde kunna boka dig för en tredje dos nu beroende på vilken region du är under. Det är nog den vägen som rekommenderas.Hinner det komma något nytt vaccin, designat för omikronvarianten innan jul?
Är det ett omikronanpassat vaccin i den tredje dosen?Du borde kunna boka dig för en tredje dos nu beroende på vilken region du är under. Det är nog den vägen som rekommenderas.
Nej, det är samma som tidigare.Är det ett omikronanpassat vaccin i den tredje dosen?
Exakt! Omicron är så pass nytt att de vet inte ens om Omicron rundar befintligt vaccin. Anledningen till tredje sprutan är mest för de som har nedsatt immunsystem. Som vuxen frisk som redan har två så killgissar jag att du inte behöver en tredje.Nej, det är samma som tidigare.
Däremot kan ju politikerna hitta på att 3 dos krävs för giltigt pass, typ som Frankrike redan kräver. Man har 7 månader på sig från dos 2, om jag kommer ihåg rätt.Exakt! Omicron är så pass nytt att de vet inte ens om Omicron rundar befintligt vaccin. Anledningen till tredje sprutan är mest för de som har nedsatt immunsystem. Som vuxen frisk som redan har två så killgissar jag att du inte behöver en tredje.
Sverige har ju i regel hållit tillbaka på regler och restriktioner under hela pandemin. Just nu gäller vaccinpasset för två doser. Vill Frankrike ha tre doser så får det stå för dem. Ta då en till dos och då kommer det att stå i ditt vaccinpass.Däremot kan ju politikerna hitta på att 3 dos krävs för giltigt pass, typ som Frankrike redan kräver. Man har 7 månader på sig från dos 2, om jag kommer ihåg rätt.
Exakt! Omicron är så pass nytt att de vet inte ens om Omicron rundar befintligt vaccin. Anledningen till tredje sprutan är mest för de som har nedsatt immunsystem. Som vuxen frisk som redan har två så killgissar jag att du inte behöver en tredje.
Däremot kan ju politikerna hitta på att 3 dos krävs för giltigt pass, typ som Frankrike redan kräver. Man har 7 månader på sig från dos 2, om jag kommer ihåg rätt.
Det var nog jag som skrev det. Jag hittar inte heller längre något annat än de 9 månaderna, som ju är EU’s gemensamma linje. Det finns dock en risk att det börjar ”spreta” och enskilda länder inför egna särregler tyvärr, det senaste från Italien med extra krav på test är ett exempel på det.Någon som har koll på senaste status gällande giltighetstid på andra dosen i Österrike? Skrevs lite här i forumet (sida 37) om förslag på giltighetstid 210 dagar från 1 Feb som ställer till det för oss som tog andra dosen runt Juli/tidigare. Hittar ingenting om det längre på varken Saalbachs eller Austria.infos hemsidor som jag läst tidigare. Står 270 dagar nu vad jag kan hitta. Har de insett att många har svårt att få tredje dosen innan sportlov mm?
![]()
Inrese- och tullbestämmelser i Österrike
Här hittar du viktig information om tullbestämmelser, gränsformaliteter och inresa med husdjur till Österrike.www.austria.info
- Giltighetstiden för vaccinationsintyg har förkortats till nio månader efter andra sprutan (tidigare 12 månader). Därefter krävs ytterligare en dos (vanligtvis den tredje) för att få ett giltigt intyg. Den tredje dosen är giltig 360 dagar. Obs! Endosvaccinet från Johnson & Johnson är endast giltigt fram till den 3 januari 2022, därefter krävs en ny dos.
Nu var mitt svar mera angående nyttan av 3dje dos eller ej. Nyttig om den krävs. Sedan kan ju jag eller andra inte kanske kunna få den pga ålders- eller tidsgränser.Sverige har ju i regel hållit tillbaka på regler och restriktioner under hela pandemin. Just nu gäller vaccinpasset för två doser. Vill Frankrike ha tre doser så får det stå för dem. Ta då en till dos och då kommer det att stå i ditt vaccinpass.
Exakt! Omicron är så pass nytt att de vet inte ens om Omicron rundar befintligt vaccin. Anledningen till tredje sprutan är mest för de som har nedsatt immunsystem. Som vuxen frisk som redan har två så killgissar jag att du inte behöver en tredje.
De släpper bara in britter (med ovanstående testning/karantän) som har synnerliga skäl till att åka till Frankrike. Skidåkning räknas inte till detta…Fick precis besked att Frankrike inte släpper in britter fr o m lördag pga Omnicron. Om de ska in i Frankrike behöver de ta ett PCR test som inte får vara äldre än 24H och de måste gå i karantän för 7 dagar alternativet ta ett test till som ska vara negativet efter 2 dagar.
Fick besked från resturangem som vi har bokat till nyår att de har en våg av avbokningar från britterna.
Hoppas inte denna panik sprider sig!
Tydligen har Omikron tagit över helt i Sydafrika?Nu får jag invända!
1. Den nuvarande "smittvågen" utanför Sydafrika är (ännu) främst orsakad av delta-varianten. T o m i Norge. Ännu. Här tycker jag att media ger en helt felaktig bild.
Visa bilaga 14334
2. Ja, det finns stöd för att de vaccin vi redan har "biter" väl även på omikron-varianten.
3. Jo, vi alla behöver en tredje dos, och gärna så fort som möjligt. Mycket talar för att skyddet efter tvådoser har avtagit rejält redan inom ett halvår.
Det var ju en upplyftande och nykter genomgång av läget från en del av världen som redan ligger före oss och har faktiska data.Ny och intressant intervju av Unherd, gällande just Omicron.
Och norrmän och portugiser och ochDet var ju en upplyftande och nykter genomgång av läget från en del av världen som redan ligger före oss och har faktiska data.
Skicka den länken till alla politiker som vill stänga gränser och stänga ner hela världen igen.
Det är över till våren ska ni se, samma tidsram som det tog för spanska sjukan pandemin.
Fast tyskarna och italienarna kommer nog att gå runt med ”munkorg” i tre år till.
Det börjar bli lätt att känna igen en svensk i en folksamling!Och norrmän och portugiser och och
Så resonerade jag också i februari 2020, "oj vad mycket lediga billiga boenden det börjar bli i Italienska alperna"... Några dagar senare stängde de ner. Vi åkte till Vorarlberg istället där det "inte var så mycket smitta"... Sedan hade man rolig afterski i Ischgl och de stängde alla Österrikes liftar samma dag som vi åkte hem. Det hela gick på 10 dagar.Shit, börjar dyka upp en del lediga boenden i Franska alperna nu efter Frankrikes drag mot britterna.
Då får man hoppas att det inte blir en copycat dåSå resonerade jag också i februari 2020, "oj vad mycket lediga billiga boenden det börjar bli i Italienska alperna"... Några dagar senare stängde de ner. Vi åkte till Vorarlberg istället där det "inte var så mycket smitta"... Sedan hade man rolig afterski i Ischgl och de stängde alla Österrikes liftar samma dag som vi åkte hem. Det hela gick på 10 dagar.
Måste bli ett skapligt avbräck för hotell och restauranger i Val Thorens, Val d'Isere och andra franska orter som är lite tillhåll för britter...Shit, börjar dyka upp en del lediga boenden i Franska alperna nu efter Frankrikes drag mot britterna.
Tror du att något liknande är på gång nu?Så resonerade jag också i februari 2020, "oj vad mycket lediga billiga boenden det börjar bli i Italienska alperna"... Några dagar senare stängde de ner. Vi åkte till Vorarlberg istället där det "inte var så mycket smitta"... Sedan hade man rolig afterski i Ischgl och de stängde alla Österrikes liftar samma dag som vi åkte hem. Det hela gick på 10 dagar.
Ja, men om man stänger ner hela samhällen och sätter befolkningen i husarrest, som vissa länder har gjort, så medför det i den andra vågskålen också allvarliga och långvarigt negativa hälsoeffekter, speciellt för barn och unga. Men det verkar ingen utanför Sverige vara intresserad av.Instämmer i förhoppningarna om omikron - det som väger tyngst i andra vågskålen är väl främst osäkerheten kring allt detta. Och då väljer man den restriktiva vägen. Även om omikron kanske kommer att fungera som en slags "vaccinerande virus", med mildare "biverkningar" än tidigare varianter av viruset, så är det osannolikt/osäkert att den vägen är bättre (sett till totala hälsoeffekter) än åtgärder som hindrar smittspridningen. Också eftersom nuvarande våg faktiskt handlar mest om deltavarianten. Ännu.
Fast de som inte velat vaccinera sig lär väl få testa just "vaccination by omicron" vare sig de vill eller inte. Eller mer sannolikt "vaccination by delta" som nu, där risken att avlida på kuppen är runt någon procent.
Vad tror du avbräcket blev förra totalstängda säsongen?Måste bli ett skapligt avbräck för hotell och restauranger i Val Thorens, Val d'Isere och andra franska orter som är lite tillhåll för britter...
Nej. Jag tror att det vi ser nu mycket beror på att ”andra sprutan” har avtagit, och att dos 3 kommer att vända detta. Fast det gäller ju inte de som inte vaccinerar sigTror du att något liknande är på gång nu?
Jag instämmer. Det kan mycket väl bli så att de ekonomiska effekterna av alla restriktioner leder till en global lågkonjunktur som ger en ”knick” i utvecklingen av medellivslängd mm God socioekonomi är viktigast av allt för god hälsa på nationell/global nivå.Ja, men om man stänger ner hela samhällen och sätter befolkningen i husarrest, som vissa länder har gjort, så medför det i den andra vågskålen också allvarliga och långvarigt negativa hälsoeffekter, speciellt för barn och unga. Men det verkar ingen utanför Sverige vara intresserad av.
Jag avundas inte er som måste ta flyget till Alperna, och kunna navigera rätt i den ständiga röran. Med en färjebiljett och en bil är det mycket lättare att styra om kursen i sista stund.Har köpt avbokningsbart flyg och bokat hotell i Italien som betalas på plats, i februari. Så fingrar korsade, men hängslen och livrem.
Så rätt. Och så svårt att nå fram med till så många, speciellt mina släktingar i Finland.Jag instämmer. Det kan mycket väl bli så att de ekonomiska effekterna av alla restriktioner leder till en global lågkonjunktur som ger en ”knick” i utvecklingen av medellivslängd mm God socioekonomi är viktigast av allt för god hälsa på nationell/global nivå.
Allt detta är 100% välkänt och var helt okontroversiellt fram till denna pandemi.
Jaha, men nu ligger det ju liv i andra vågskålen säger någon? OK men det har det alltid gjort. Vi höjer inte skatterna till 70% för att säkra livräddande sjukvård och maximera forskningen. Vi förbjuder inte alkohol och tobak vilket skulle minska våldsbrotten med 75 % och spara typ 100 000 förtida dödsfall i Sverige per 10-årsperiod. Vi sänker inte farten till 40 på alla vägar för att spara 300 liv per år. Etc etc etc
Nja, Trafikverket har nog lite såna tankar o mål tror jag. Man kämpar ju hårt på att sänka hastigheterna och har redan sänkt hastigheterna på många tidigare 100-vägar från nuvarande 90 ner till 80 och dessutom gödslat med fartkameror…. Fortsätter det på samma sätt är vi nog snart nere runt 40!!! Bättre o säkrare bilar och bättre vägar men ändå sänkta hastighetsgränser…. Märkligt!! Men det är klart att när vi är nere kommer dödsfallen i trafikolyckor bli färre. Men innan turisterna hunnit fram till Sälen eller Åre kommer väl 10-15 % ha dött av tristess eller ålder istället!!!Vi sänker inte farten till 40 på alla vägar för att spara 300 liv per år. Etc etc etc
Och tänk på, att ni har kanske den friaste bil körnings kulturen i hela Europa. Kanske med hastigheter nummer 2 efter Tyskland, men annars. Och just därför är det så fint att fira en sommarkväll i Rättvik: mera Chargers och Challengers, Chevelles, GTO:s, Barracudas, än jag kan se under hela sommaren i Finland.Nja, Trafikverket har nog lite såna tankar o mål tror jag. Man kämpar ju hårt på att sänka hastigheterna och har redan sänkt hastigheterna på många tidigare 100-vägar från nuvarande 90 ner till 80 och dessutom gödslat med fartkameror…. Fortsätter det på samma sätt är vi nog snart nere runt 40!!! Bättre o säkrare bilar och bättre vägar men ändå sänkta hastighetsgränser…. Märkligt!! Men det är klart att när vi är nere kommer dödsfallen i trafikolyckor bli färre. Men innan turisterna hunnit fram till Sälen eller Åre kommer väl 10-15 % ha dött av tristess eller ålder istället!!!
”Män ja ä int bitter”
Region Skåne öppnar nu för dos 3 för alla (men minst 6 månader måste gå efter dos 2). Skynda och fynda!
Hoppas att man snart reducerar kravet på 6 månader. I UK räcker det att tre månader gått.
Kommer det även gälla för transit?Schweiz lättar på inresetestningen igen från måndag.Då räcker pcr (72h) eller antigen (24h) för inresa, inget krav på ett andra test 4-7 dagar efter ankomst för vaccinerade och tillfrisknade med certifikat.