Blir det någon skidåkning i vinter?

Summan är att det finns kapital i Tyskland. Tidigare köpte ett visst nordtyskt klientel stuga i Småland för billig peng för att undvika msk. Men alla tyskar är inte lika.. Några vill ha pulsen i skidområden och bor i Hamburg. Det är ju ungefär samma tid till åkning, men i fjällen får man ett stabilt vinterklimat och viss avskildhet.
Stabilt vinterklimat? Vad är regnrisken i fjällen i mellandagarna. Min empiri säger 90%. Även i alperna.

Sedan -25° och mörker. Och detta inte i alperna.

Var det inte +7° ganska nyligen i åre?

När jag för två år sedan bilade till Funäs så stannade vi för äta i Särna, en ganska deprimerande upplevelse jämfört med att stanna till i en bayersk by och gå in på ett Gasthaus.
Då har du inte varit i Lesjöfors, där vill man inte ens stanna...

Särna gäller det att åka förbi vid rätt tillfälle

Bilagor

• FA278464-0A9B-474F-BDBD-72F89ABF5D1B.jpeg
    FA278464-0A9B-474F-BDBD-72F89ABF5D1B.jpeg
    549.4 KB · Besök: 95
  • 9E1F266C-5F16-446B-85A5-2F5B63D64DED.jpeg
    9E1F266C-5F16-446B-85A5-2F5B63D64DED.jpeg
    544.3 KB · Besök: 107
  • DE7D4641-DDE6-4C68-A993-251EEA97F83C.jpeg
    DE7D4641-DDE6-4C68-A993-251EEA97F83C.jpeg
    507 KB · Besök: 86
Det var en optimistisk prognos, Bergfex säger bara 7+8 cm i slutet av veckan.
Jag hoppas att din prognos som stämmer bättre.
Bergfex alltid försiktigare. Tror de går mer på amerikanska modellen medan Wepowder kör mer europeiskt. Hur som helst, svänger friskt i prognoserna denna vinter (också).

Tack 😀 Nej, egentligen inte. Rejält med minus varje natt så det blir inte ens slaskföre. Men börjar bli ganska isigt i pist och mycket folk.
Okej, intressant! Alltid svårt att skapa sig en bild av verkliga läget utifrån snow-forecast, osv. Då kanske jag styr skutan mot Österrike om 2v.

Två Laviner som tom gick över transportvägen? Är det blötsnö på sydslutningar? Eller vad är problemet?

Edit: Vilken hemsk terrängfälla :oops:
😀 Detta är alltså schmugglerrunda från Ischgl till Samnaun och tillbaka med Twinlinern upp i systemet. Körs av X tusen "ein woche schnee" varje dag, rena autobahnen förbi husbilsparkeringen i Samnaun.

Lavinerna är kanonutlösta innan den öppnas även om "vissa" (en hel del) droppar ner i bowlen innan.

Vi kör den i princip 1 gg varje dag hem på em och får ett allt från magiskt till ok 2v efter snöfall - åk.

Så du kan lugnt ta en sväng till Samnaun och köpa en Rolex momsfri. Hela 7,7% besparing.

Här körs den innan lavinen du såg löstes ut på kvällen efter stängning (vid 4:02). Början lite brant men sedan flackar det ut en del. Pistmaskin hade kört transporten vid detta tillfälle:

Senast ändrad:
Bekräftar sonens upplevelse. Han har köpt ultralätt Cardiff Goat Carbon splitboardset för att få någon åkning, trots säsongskort.

Ändlösa köer och toppliftar som inte öppnar före flera dagar efter snöfall m.m.

Min svåger i Aspen benämner Vail &co som "Evil Empire" och blev förvånad över att Skandinaviens skidindustri också har ett "Evil Empire" :devilish:

(om ryktet stämmer och Skistar tar över Hafjell/Kvitfjell så kommer de upp i 50% marknadsandel även i Norge..)

Min svåger i Aspen benämner Vail &co som "Evil Empire" och blev förvånad över att Skandinaviens skidindustri också har ett "Evil Empire" :devilish:

(om ryktet stämmer och Skistar tar över Hafjell/Kvitfjell så kommer de upp i 50% marknadsandel även i Norge..)
Om inte Konkurrensverket sätter stopp så kan det gå hur illa som helst med skidturismen i Skandinavien. Den marknaden är inte större än att det mäktiga fastighetsbolaget kan köpa upp rubbet bara med sina ”fickpengar”.
Monopol är alltid konsumentens fiende.

Bekräftar sonens upplevelse. Han har köpt ultralätt Cardiff Goat Carbon splitboardset för att få någon åkning, trots säsongskort.

Ändlösa köer och toppliftar som inte öppnar före flera dagar efter snöfall m.m.

Kan inte någon organisera en masstämning från tusentals kunder mot företaget?
De levererar ju inte produkten som de sålt och tagit betalt för.

Det är USA, om någon såg någon chans att lyckas med det hade de redan startat. :ROFLMAO:
Ja just det, Whistler ligger i Kanada.:oops:
Hur som helst, de som upplever detta som verkar vara värre än Åres värsta högsäsongsköer, reser väl ändå aldrig dit igen och köper liftkort?

EDIT:
Tittade på deras hemsida och det är hela det tråkiga massturism konceptet där man ska köpa mat, boende, skidhyra och liftkort genom samma portal (och ett 6-dagars liftkort kostar 927 USD, nästan 10.000 kr :ROFLMAO::rolleyes:).
Känns skiten igen från en viss hemsida här hemma i Sverige?
Tack och lov finns det massor av trevliga skidorter i Alperna med ett diversifierat utbud och näringsliv.

Senast ändrad:
ser inte så roligt ut i Åre..

Deppigt.
Men det fick mig att tänka på en tanke jag har haft; på vissa platser brukar man ha uppvärmda trottoarer för att undvika slask på vintern (Vail, delar av Stockholm kommer jag på spontant); kan man göra motsatsen på en skidort; dvs ha underliggande kyla för att få snön att hålla?
Kanske inte ett helt skidspår, men t.ex. vid en sittlifts dalstation eller nägon kort viktig transportsträcka.

Deppigt.
Men det fick mig att tänka på en tanke jag har haft; på vissa platser brukar man ha uppvärmda trottoarer för att undvika slask på vintern (Vail, delar av Stockholm kommer jag på spontant); kan man göra motsatsen på en skidort; dvs ha underliggande kyla för att få snön att hålla?
Kanske inte ett helt skidspår, men t.ex. vid en sittlifts dalstation eller nägon kort viktig transportsträcka.
Klart att det går, man får gräva ur marken lite, lägga isolering och sedan en kylkrets ovanpå. Och sedan en kompressor som står och stånkar och drar en massa ström i närheten.
Görbart ja, finansierbart och lönsamt? Vet ej.

Deppigt.

Det är väl exakt den principen för jordvärme..? Men marken där jordvärmeslangarna finns blir extremt gropig pga tjälen runt jordvärmeslangen. Skulle kanske funka jordvärmeslangen ersattes av ett finmaskigt nät eller element...?

Det är väl exakt den principen för jordvärme..? Men marken där jordvärmeslangarna finns blir extremt gropig pga tjälen runt jordvärmeslangen. Skulle kanske funka jordvärmeslangen ersattes av ett finmaskigt nät eller element...?
Man får gjuta in kylslingorna i betong, samma princip som för en utomhusisbana (eller ishall).
Men det blir inte snyggt på sommaren med stora betongplattor på marken.
Och det är helt andra effekter än en jordvärmepump hemma som det handlar om. En bullrig stor kompressor som byggs in i ett ljudisolerat utrymme och en stor utomhus fläktkondensor i närheten behövs också.

Ja, blev inte ens en tummetott av det de hade i prognosen för bara 2-3 dagar sen. Väcktes av "Urknall" kl. 05.00 igår. Tydligen var 25000 pers inne i stan då, redan packade antagligen. (n)

Tillbaka
Topp