Blir det någon skidåkning i vinter?

Snart dags för lite eftermiddags-carving och sedan Schokolade mit Rum und Schlagobers i lätt bakåtlutande läge vid lämplig Hütte.☕:cool:
1676808990589.jpeg

Andra dagen, Kaiserwetter igen och även ett nytt land och ett nytt skidområde.
Om man sedan dessutom får dela dagen med ett par hängivna Freeride profiler som ständigt sprider snö- och åkglädje med sina härliga videos här på forumet, så blir det ju ännu bättre.
Ett stort tack till herr och fru @JAndersB för en fantastisk dag!🙏
1676915397848.jpeg

1676912956461.jpeg

Senast ändrad:
Andra dagen, Kaiserwetter igen och även ett nytt land och ett nytt skidområde.
Om man sedan dessutom får dela dagen med ett par hängivna Freeride profiler som ständigt sprider snö- och åkglädje med sina härliga videos här på forumet, så blir det ju ännu bättre.
Ett stort tack till herr och fru @JAndersB för en fantastisk dag!🙏
Visa bilaga 23268
Visa bilaga 23267
Detsamma. Och vilken fin dag vi hade, pistecarving 😀

Intressant dag. Svenska Dagbladet skriver en artikel om skidåkning och offpist, delvis som en uppföljare till fjolårets lavinolycka. De flög ner en reporter och fotograf som intervjuade oss i husbilen idag och som vi sedan åkte omkring med och tog åkbilder på eftermiddagen. De skulle även träffa räddningspersonal och alpina guider.

received_948563339644003.jpeg

Sittandes i bilen hemåt efter nästan två sköna veckor i Österrike och lite lätt öm här och var efter åkning och nattbåt i storm så dök tanken upp: "jag vill inte åka skidor igen på ett år" .. det tog väl ungefär 2 dagar att komma över den tanken och åter längta ut till det vita böljande. Över en månad kvar tills jag ska bidra till Skistars balansräkning (jobbresan går till ett sånt ställe i år) men frågan är om man inte ska klämma in något där i mellan också .. det är ju bara ~5h upp till några trevliga orter i Norge.

Första (vinter) besöket i Österrike var mycket trevligt och jag får tacka skribenter i tråden för alla grymma tips, frågan är vart nästa tur bär (gillar brett, hög höjd och lite folk). Hade väl totalt 1 dag med moln under två veckor så det blev en rejäl solresa. Bäst: Hintertux Gletscher, Hochfügen och Zillertal Märzen (öl).

Sittandes i bilen hemåt efter nästan två sköna veckor i Österrike och lite lätt öm här och var efter åkning och nattbåt i storm så dök tanken upp: "jag vill inte åka skidor igen på ett år" .. det tog väl ungefär 2 dagar att komma över den tanken och åter längta ut till det vita böljande. Över en månad kvar tills jag ska bidra till Skistars balansräkning (jobbresan går till ett sånt ställe i år) men frågan är om man inte ska klämma in något där i mellan också .. det är ju bara ~5h upp till några trevliga orter i Norge.

Första (vinter) besöket i Österrike var mycket trevligt och jag får tacka skribenter i tråden för alla grymma tips, frågan är vart nästa tur bär (gillar brett, hög höjd och lite folk). Hade väl totalt 1 dag med moln under två veckor så det blev en rejäl solresa. Bäst: Hintertux Gletscher, Hochfügen och Zillertal Märzen (öl).

Kul att höra! Instämmer i allt inkl Zillertal Märzen!

Nästa resa… Brett, hög höjd och litet folk… Cervinia? Dock ligger Österrike bättre till för oss som kommer i bil.

Får se om Åre Östersund Airport får en direktlinje till Frankfurt nästa vinter. :)
Innan pandemin körde Easyjet Berlin- Östersund varje lördag under vintern (vilket gjorde det enkelt och billigt för oss jämtar att åka till alperna)

Easyjet körde även direktflyg till Köpenhamn och London (2 ggr/v)

undrar när de ska dra igång igen..?

Innan pandemin körde Easyjet Berlin- Östersund varje lördag under vintern (vilket gjorde det enkelt och billigt för oss jämtar att åka till alperna)

Easyjet körde även direktflyg till Köpenhamn och London (2 ggr/v)

undrar när de ska dra igång igen..?
Dags för en sväng till Limone igen @Ivo del Scandi ??
1677140542042.png

1677140694351.png

Se om det slår in då. Tyvärr haft många såna prognoser i vinter där det sen inte kom en enda flinga... 🤬
Jo jag vet - prognosen är tydligen inte alls säker och som Henri skrev igår.

"Some model runs hint at a retour d'Est, others for snow across the southern Alps, but with Nordföhn and/or a slightly different flow, among others, this snowfall could also be stopped. In any case, these are interesting developments with finally some snow chances again, but as it is still far away we will wait and see"

Men i dessa dagar får man väl ta alla hintar om snö som något positivt! :)

Se om det slår in då. Tyvärr haft många såna prognoser i vinter där det sen inte kom en enda flinga... 🤬
men Limone har fått några rejäla dump i vinter - trots modesta sönprognoser..

Typiskt att det ska komma massa snö v9...
@KaitsuH ser ut att pricka in ett rejält snöfall. Om liftarna håller stängt pga kraftigt snöfall så får du väl plocka fram hudarna till din splitbord..?

Själv så ska jag till Riksgränsen v10 - annars hade jag åkt Ryanair för 300kr t&r Arlanda- Turin och hoppat på tåget till Limone...

men Limone har fått några rejäla dump i vinter - trots modesta sönprognoser..

Typiskt att det ska komma massa snö v9...
@KaitsuH ser ut att pricka in ett rejält snöfall. Om liftarna håller stängt pga kraftigt snöfall så får du väl plocka fram hudarna till din splitbord..?

Själv så ska jag till Riksgränsen v10 - annars hade jag åkt Ryanair för 300kr t&r Arlanda- Turin och hoppat på tåget till Limone...
300 kr?
1677144084107.png

Och så tillkommer ju bagage och skidfrakt för dyra pengar.... :unsure:

Edit: Ahaa, mkt billigare veckan därpå.... Men fortfarande påslag på någon tusing per resväg för bagage och skidor.

Senast ändrad:
Kul att höra! Instämmer i allt inkl Zillertal Märzen!

Nästa resa… Brett, hög höjd och litet folk… Cervinia? Dock ligger Österrike bättre till för oss som kommer i bil.

Jasså det kanske är dit man ska åka. Jo, det är lite mer av ett projekt om man ska ta bilen ifrån någon av ankomstdestinationerna för nattfärjor, kommer krävas 2 extra övernattningar så det blir nog knöligt .. eller man kanske får stanna en vecka till för att kompensera.

Jasså det kanske är dit man ska åka. Jo, det är lite mer av ett projekt om man ska ta bilen ifrån någon av ankomstdestinationerna för nattfärjor, kommer krävas 2 extra övernattningar så det blir nog knöligt .. eller man kanske får stanna en vecka till för att kompensera.

En vecka till är en bra idé! ;-) Men du klarar det med en övernattning, det är bara 190 mil från Gbg.... Jag körde via San Bernardinotunneln i Schweiz, kan rekommenderas (men håll fartgränserna i Schweiz... fråga mig inte varför. :poop:).

Vi brukar ta några extra dagar ledigt och titta på litet orter på vägen upp och ner. Nu senast Gruyère i Schweiz mm på vägen upp. Och det blev en bonusdag i Chamonix.

Men när det gäller "Brett, hög höjd och litet folk" i Österrike så har säkert Pistecarver mer tips, fast just nu är han ute och åker skidor själv (eller latar sig med förstärkt kaffe på nån solig alpterass).

En vecka till är en bra idé! ;-) Men du klarar det med en övernattning, det är bara 190 mil från Gbg.... Jag körde via San Bernardinotunneln i Schweiz, kan rekommenderas (men håll fartgränserna i Schweiz... fråga mig inte varför. :poop:).
Ja, de gillar fartkameror här. Kör mycket på farthållare för att inte åka dit var och varannan helg... Å andra sidan är böterna låga jämfört med Sverige, senast betalade jag CHF 20 (2020 var det nog).

Ja, de gillar fartkameror här. Kör mycket på farthållare för att inte åka dit var och varannan helg... Å andra sidan är böterna låga jämfört med Sverige, senast betalade jag CHF 20 (2020 var det nog).
Vet inte om de är mer effektiva än i Frankrike men där fick jag en liknande bot på kamera, tog dock ett halvår för myndigheter och hyrbilsbolag att skicka den till mig. :D

Du kanske inte har kört tillräckligt fort, eller har för låg lön? Rekordet i Schweiz lär en svensk ha, som körde 290 km/h i en Mercedes SLS och fick nästan 6 miljoner kronor i böter. Vilket delvis betalades genom att de beslagtog bilen.

Du kanske inte har kört tillräckligt fort, eller har för låg lön? Rekordet i Schweiz lär en svensk ha, som körde 290 km/h i en Mercedes SLS och fick nästan 6 miljoner kronor i böter. Vilket delvis betalades genom att de beslagtog bilen.
Ja, de har ju "Rasergesetz" här. Fängelse upp till fyra år och dagsböter. Antar att han kanske slapp fängelse för att han var utlänning men väl kompenserat i böterna? ;) Men då ska man köra rejält för fort, mina överträdelse har varit max 10-15 km/h för fort och oftast på 80-sträcka på motorväg (som ger lägst böter, värre att köra för fort på 50-väg).
Tjänar tyvärr inte miljoner CHF om året heller. :(

Va, då skulle ju kärringen (svärmor) betalat böterna då hon hade lånat ut en alldeles för snabb bil till dig.
Förstår att du kvittade dig med henne ;)

Tillbaka
Topp