Blir det någon skidåkning i vinter?

:D

Även i Ukraina så sysslar folk med fritidsintressen där det inte är krig. Nattklubbar och restauranger är öppna, skidorter på vintern, stränder på sommaren. Kan de själva syssla med förströelser så kan vi. :)
Det enda vi vet med säkerhet är att Skistar kommer ha öppet även om Armén gräver skyttegravar vid skicross-banan ;)

:D

Även i Ukraina så sysslar folk med fritidsintressen där det inte är krig. Nattklubbar och restauranger är öppna, skidorter på vintern, stränder på sommaren. Kan de själva syssla med förströelser så kan vi. :)
Så är det. Ryssar har ju varit välkomna till sydeuropa i sommar, pengar man tydligen inte kan vara utan.

Vi får undvika att bli skadade i backen, då jag gissar att Nato ländernas sjukvård kommer belastas med annat.

Det blir säsongsstart i Hafjell helgen v51 så nu får jag se om mina pjäxor luktar gott efter sommarförvaringen, så att man inte gör bort sig helt i gondolen, ifall man mot förmodan får främmande på vägen upp. Traditionsenligt öl-besök på Woody's för att känna på ortens puls och dricka "prisvärd" Hansa (om dom orkar öppna för en handfull besökare den helgen). Om någon behöver sälskap så vet ni vart ni hittar mig (inte i en liftkö iaf, för liftköer existerar inte den helgen).

När man ser denna så blir man lite sugen på att åka till Chamonix.
Vettetusan om jag orkar gå upp ända upp till Mont Blancs topp för att åka ner. :)

Oj det måste varit sent på sommaren?
Och lite oklart vägval både upp å ner?

Någon som har mer info om den turen?
Har varit där på sommaren via normalleden.
Å ta den på skidor ligger med på min lista

Några isfläckar och småsten, men helt ok premiär på Titlis med tanke på hur tidigt det är. Kaiserwetter ovanför dimman. :cool: ⛷️
1760176651798.webp

1760177945074.webp

Senast ändrad:
Några isfläckar och småsten, men helt ok premiär på Titlis med tanke på hur tidigt det är. Kaiserwetter ovanför dimman. :cool: ⛷️
20251011_111543.webp
20251011_102320.webp

Härligt! Själv blev det premiär på Hintertux i dag. Bra underlag vid ankarliftarna, men sista biten mot Tuxer Fernerhaus var rejält isig.

Införskaffade ett Tirol Snow Card (säsongskort för hela Tyrolen), så nu blir det åka av

Senast ändrad:
Hade det här systemet fungerat även i Sverige? Att skapa snö när det är uppåt 20 grader ute låter ju inte illa.

Dom hade ett sånt system på Vallåsen. Nu vet jag inte vart det tog vägen sen Branäsgruppen sålde, inte sett systemet där i sommar när jag varit där och cyklat.

Gammal bild från Vallåsen september 2019:

Bilagor

• IMG_0590.webp
    IMG_0590.webp
    584.3 KB · Besök: 65
Hade det här systemet fungerat även i Sverige? Att skapa snö när det är uppåt 20 grader ute låter ju inte illa.

Väldigt dyrt men fungerar för event i en stad exempelvis eller för att täcka en transportled till en by. En av få anläggningar som faktiskt använder det i större utsträckning är Winterberg i Tyskland, de har en fallhöjd kring 150 meter men stort som Romme Alpin. Där går det nog runt med tanke på deras upptagningsområde, alltid mycket folk trots 10 grader varmt och mulet under vintrarna.

Väldigt dyrt men fungerar för event i en stad exempelvis eller för att täcka en transportled till en by. En av få anläggningar som faktiskt använder det i större utsträckning är Winterberg i Tyskland, de har en fallhöjd kring 150 meter men stort som Romme Alpin. Där går det nog runt med tanke på deras upptagningsområde, alltid mycket folk trots 10 grader varmt och mulet under vintrarna.
Intressant. Undrar om kostnaden kommer gå ner om tekniken utvecklas och sprids till fler ställen.

Kul du nämner Winterberg, jag såg en bra recension av området i vintras. Ser ju trevligt ut och som du säger; riktigt bra upptagningsområde.

Aarrgghh... Hur länge ska man sitta på en plats och önska att man var någon annanstans?!? Och hurtigt och falskt säga "Äntligen måndag!" när man tagit bussen genom morgondimman till sin gråa arbetsplats...

Visa bilaga 41481
Ska dit en vecka i slutet av november! Någon for av freeheel camp, längtar!

Det är kul om dom kan få till det. Hänger mycket på vad Kung Bore tycker om saken.
Det var många dagsresor till dom när man bodde i Götet.
Men det var bättre vintrar då mot idag.
Det är lätt konstaterat!

Det är kul om dom kan få till det. Hänger mycket på vad Kung Bore tycker om saken.
Det var många dagsresor till dom när man bodde i Götet.
Men det var bättre vintrar då mot idag.
Det är lätt konstaterat!
De har bra kapacitet med sin snöläggning nu. De fick till bra åkning och hade öppet största delen av vintern förra vintern. Och då var det inget snö och inget vinter här, typ. Aldrig det såg såpass vintrigt ut där som idag. Dvs även om vintrarna inte är som förr, får de kanske till bättre åkning än förr.

Jo det har hänt en hel del på snöläggningsfronten de sista 40+ åren.
Allt var inte bättre förr även om vintrarna var det.

Ingen som är i närheten av Sölden alt. Cervinia som kan ge en liten uppdatering på hur åkningen är? Börjar fundera på att ta en spontantur i nästa vecka :D Suget börjar bli för stort.

Ingen som är i närheten av Sölden alt. Cervinia som kan ge en liten uppdatering på hur åkningen är? Börjar fundera på att ta en spontantur i nästa vecka :D Suget börjar bli för stort.

Åkbart och öppet i Cervinia ser det ut som, men inte knädjupt kanske. Dalen ner mot Valtournenche verkar stängd ännu.

1763638210914.webp

Eftersom det frågades om Sölden... Denna gubbe, utan racebakgrund, har fått för sig att börja träna portåkning och befann sig av denna anledning på glaciären i Sölden v 45. Kanonförhållanden efter snöfall helgen v 44 och sedan solsken resten av veckan. Hade inte varit missnöjd om jag varit där för att friåka. Trots plusgrader höll sig snön kall och torr på glaciären. Men hur det ser ut på lägre höjd har jag tyvärr ingen koll på.

IMG-20251107-WA0002.webp

Tillbaka
Topp