Blir det någon skidåkning i vinter?

Serre och väldigt få liftar öppna även här. Undergunned med mina Factory 112:or.
1000090376.webp

1000090374.webp

Surt. Men....jag har kört av tre par skidor på knappa 4 veckor nu. Helt otroligt.
En dryg vecka kvar och skidorna är slut... 🫣
Ja de e ju ännu dyrare roligt. Kan ju tipsa om Au Vieux Campeur i Sallanches. Av en händelse var jag dit idag. Massa roliga skidor på rea, kliade lite i fingrarna men borde snarare sälja bort än köpa nytt. Sen var vi vidare till cham o där kände jag mig som en riktig fattilapp…

Äre engångslagg dom där Ogso? Eller har du lyckats knäcka andra också?

Häng ut konsumentinformationen här vetja! 👍
Man börjar ju undra. Var visserligen UltraLite-modeller allihopa, vilka kanske inte är lika robusta, och det andra paret förstår jag att de gick av för det var en ordentlig krasch.
Dagens missöde är jag dock helt oförstående kring då jag varken kraschade/klotade eller utsatte dem för annat våld än riktigt djupt puder. 🤷🤥

Yes, i förrgår tråcklade vi oss hela vägen ner.

Igår gjorde vi samma åk men då körde en kille upp minibussen till Cheneil.
Igår var det dock för djup snö för att åket skulle bli bra (det är ganska flackt)
Är det värt besväret om man bara åker till Cheneil? Knappt någon fallhöjd alls. 400 fhm, runt fem minuters åkning?

Man kan alltid anta att det går skidbussar i Italien.

Ja anta kan man göra, sen om/när de kommer eller inte är en annan sak... :ROFLMAO:Mycket olika på olika ställen. Katastrofalt uselt i Livigno senast, bättre (men inte perfekt) i Colfosco i Alta Badia senast, perfekt i San Cassiano där det nästan var som att ha en privat chaufför.

Tänk vad lite vind och 5 cm kan göra. Allt nyoffpistat och bara att börja om igen - på fredag den 13:de.

Kan Ebba framåtvolta på längdskidor kan väl jag få göra det 3 ggr i off pisten. Men min beställda Burton Alekesam 160 med stance setback -5 cm hämtades upp på kvällen. Och nästa vecka dumpar det rejält

Det kräksnöar den här veckan i Österrike, Schweiz och Frankrike. Här långt söder om Hauptkamm skiner solen, men de tidiga morgontimmarna idag kom det i alla fall 5-10 cm nytt.
På torsdag kommer det in ett snöområde söderifrån och vi är lovade 30cm och sedan sol på fredag.
Visa bilaga 43922
Snöar bra i Val Gardena idag torsdag. ❄️

Vilken vecka. Puder och bluebird, sedan 30 cm +30 cm och så bluebird igen. Bra för OS tävlingarna att kunna klämma in några grenar. Och nu idag torsdag snöar det mer än någonsin,10 cm i timmen sedan tidigt i morse!

Härligt! Fint musikval också! ;) Italienarna är inte bara duktiga på smörsång.

PS. Be careful out there.

Carnivall slutar på Fettisdagen. Nu är det Fastetider.
Nej, Karneval (eller Fasching som det kallas i Bayern/Österrike) börjar alltid en fredag (detta året 13 feb) med Weiberfastnacht , och slutar alltid en onsdag (detta året 18 feb) med Aschermittwoch. Däremellan Rosenmontag och Faschingsdienstag.
Denna stora semesterveckan för de flesta är den med Rosenmontag. En anledning till att vi inte reste till Österrike vecka 8 detta året, vilket visade sig också vara ett tursamt val denna gången med tanke på vädret.

Nej, Karneval (eller Fasching som det kallas i Bayern/Österrike) börjar alltid en fredag (detta året 13 feb) med Weiberfastnacht , och slutar alltid en onsdag (detta året 18 feb) med Aschermittwoch. Däremellan Rosenmontag och Faschingsdienstag.
Man kan sammanfatta, att det beror på. 🤷‍♂️ Enligt mig som bor i Luzern går det från smutsiga torsdagen kl. 05.00 till fettisdagens kväll. Räknar då inte in de flera veckor med små evenemang och uppbyggnad till det hela. Men i Bern t.ex. börjar det en vecka senare och går bara i tre dagar (dvs tor-lör den här helgen). I Basel (näst största Fasnacht i Schweiz) börjar det på måndag morgon veckan efter fettisdagen, dvs i övermorgon.
Ingen koll på traditionen i Aostadalen.

Men i strikt katolsk tradition är väl askonsdagen starten på fastan.

Senast ändrad:
Denna stora semesterveckan för de flesta är den med Rosenmontag. En anledning till att vi inte reste till Österrike vecka 8 detta året, vilket visade sig också vara ett tursamt val denna gången med tanke på vädret.
Oj där ser man. Trodde de följde Kyrkan.

Mea culpa!

Carnevalstiderna (och traditionerna) i Italien har jag uppfattat som litet mer utspädda och varierande. Även i det tysktalande Sydtyrolen.

En till orkar ni väl med? Men vi själva börjar bli ganska slitna och hoppas nästan lite på morgondagens eventuella vilodag. Börjar bli rejält varmt också så lavinerna börjar vina kring öronen på eftermiddagen i nästan farligare takt än (efter lunch) övermodiga turister i pisterna.

Tillbaka
Topp