Blue tomato problem?

Karl

Ny medlem
Blue tomato problem?
Tja!

Jag beställde en bräda i går från blue tomato och i morse fick jag ett mail där det stod:

Hej Karl!

Eftersom ditt kreditkort är från ett annat land än landet varorna skickas ifrån, eller om du är kund för första gången hos Blue Tomato, behöver vi en verifikation av dig.

Vänligen sänd oss en kopia på framsidan av ditt kreditkort samt en kopia av ditt nuvarande ID kort (pass eller körkort). Vänligen sänd dessa kopior via fax!

Fax nr: 0043/3687/24223-55

Detta är bara ett säkerhetsåtgärd vi vidtar för våra kunders och vår egen skull, för att försäkra att ingen kan använda ett stulet kort för att handla på Blue Tomato. Utan denna verifikation kan vi inte belasta kortet och sända din beställning.

Jag tycker att detta låter jätte skumt. Har aldrig varit med om att jag måste ta kort på mitt kort?! innan jag beställer från en sida. Det har aldrig varit problem med att beställa från andra utländska sidor...

Någon som varit med om detta och kan berätta hur jag borde göra? Innan jag gör något dumt...

Tack på förhand. :)

Senast ändrad:
Blue tomato problem?
Har aldrig varit några problem förut, men det kan lätt ändras,
Jag vet att man måste göra exakt samma sak om man vill beställa från eternalsnow.com i Usa.

Blue tomato problem?
Brukar vara likadant när man ska betala olika acc på Blizzard, dvs Wow. Tejpa över dom sista siffrorna på legget och kreditkortet som du handlade med så är det lungt. Dom vill bara veta att du är du.

Senast ändrad:
Blue tomato problem?
beställde därifrån typ i måndags. betalade med kort, men det var inga problem... de har skickat den, men
den är typ fortfarande i tyskland... :(
Men det där lät lite skumt med gör bara som "6blomman7" skrev...

Blue tomato problem?
Har fått samma sak från ett annat företag, de ville ha min legitimation + betalkortet på bild. De vill mest bara kolla att det är du som är ägare av kortet osv, så att du inte har stulit det troligtvis. Gör som Blomman säger så kommer du få din bräda på posten på nolltid!

Blue tomato problem?
prova göra en paypal och försök betala så.. såg att nån hade skrivit att dem gjort samma sak på eternalsnow.com å jag beställde där för nån månad sen genom paypal å behövde inte ta några kort på leg å visa

Blue tomato problem?
Kan du inte ringa din bank och kolla vad om gäller? Det finns väl mer "officiella" verifikationssystem än digitalfoto på kort som ska tillhöra en tilltänkt person bakom ett tangentbord på en annan kontinent? Vissa är knutna till Visa och paypal som några redan sagt.

Blue tomato problem?
Tack för alla svar! Har nu flera olika alternativ men för att vara på den säkra sidan ska jag beställa från Planet-Sports istället. :)

Blue tomato problem?
Helt rätt att alltid ha en skeptisk grundinställning!

Men i detta fall med ett seriöst företag där du dessutom kan jämföra faxnumret med det listat på deras hemsida (så det är BT som har mailat dig och ingen annan "fiskare"), och förhoppningsvis har de seriösa anställda också, så borde det inte vara något problem. För säkerhetsskull kan du ju alltid ringa dem och fråga om det är normalt att de gör så ibland (för att undvika att det är någon anställd som har gått berserk), alternativt säga att du inte har varken fax eller scanner så "hur gör vi nu?", eller fråga din bank hur de ser på saken.

edit: precis, helt enkelt beställa från någon som gör det enklare :D

Senast ändrad:
Blue tomato problem?
delta sa:
Helt rätt att alltid ha en skeptisk grundinställning!

Men i detta fall med ett seriöst företag där du dessutom kan jämföra faxnumret med det listat på deras hemsida (så det är BT som har mailat dig och ingen annan "fiskare"), och förhoppningsvis har de seriösa anställda också, så borde det inte vara något problem. För säkerhetsskull kan du ju alltid ringa dem och fråga om det är normalt att de gör så ibland (för att undvika att det är någon anställd som har gått berserk), alternativt säga att du inte har varken fax eller scanner så "hur gör vi nu?", eller fråga din bank hur de ser på saken.

edit: precis, helt enkelt beställa från någon som gör det enklare :D
Ja, man vill ju inte direkt bli rånad på sitt kort... :/

Jag kollade nu blue-tomatos info mail : info@blue-tomato.com oct jämförde den med mail adressen som skickat brevet jag fick: _info@blue-tomato.com . Som ni ser så är det ett understreck innan info på den adressen jag fick. Kan detta då vara en fejk??

Blue tomato problem?
Risken att nagon anställd skulle vilja stjäla din identitet eller kortdata finns ju alltid.

Men btw om man använder kreditkort lite mer flitigt sa lämnar man i slutändan ett helt papertrail efter sig med kortpapperskopior, ID/pass kopior, blankt underskrivna kreditkortsslippar pa hotel osv... Man far oftast bara hoppas pa turen att de anställda är ok, om inte sa far man fightas med problemet om det kommer.

Du kan inte lita pa avsändaradressen pa epost, den gar att fejka. Viktigast i sana här och liknande sammanhang är alltid att du faxar/ringer/mailar tillbaka till ett nummer/adress som du känner till eller kan kontrollera pa hemsidan osv... jag menar typ om mailet hade kommit from info@BT men du skall skicka kortuppgifter till leffe@telia.com

Blue tomato problem?
Jag tycker det där verkar en smula lattjo. Dels därför att affären blir inte lidande för fem öre om ditt kort är snott. Och inte du heller för den delen (förutsatt att du anmält det stulet). Det är väl kreditkorts -företaget som ligger ut med risken där?

Att man skulle skicka in legimitation känns också rätt skumt. Är inte de flesta korten verifierade och kontrollerade som det är diag?

Om sedan andra personer som har beställt inte råkat ut för samma behandling och den epost-adressen som skickat detta till dej skiljer sig från den listad på deras hemsida? Då skulle jag nog rynka på näsan, förmodligen skulle jag också höja ett eller två långfingrar.

Maila den "riktiga" epost adressen, bifoga och fråga vad det är frågan om till att börja med?

Jag skulle dock ändå vara skeptisk till att maila runt bilder på mitt id och kreditkort. I vilka andra syften skulle någon kunna använda dessa bilder för att utge sej för att vara du? Lite så skulle jag tänka.

Blue tomato problem?
Jibberisch sa:
Dels därför att affären blir inte lidande för fem öre om ditt kort är snott.

Jag skulle dock ändå vara skeptisk till att maila runt bilder på mitt id och kreditkort. I vilka andra syften skulle någon kunna använda dessa bilder för att utge sej för att vara du? Lite så skulle jag tänka.
Beror pa enskilda avtalet mellan handlaren/merchant och inlösaren/aquirer... specificeras vad handlaren maste göra... exempelvis använda sig av CVC2/CVV2 koden (vem gör inte det i dagsläget typ).. och om handlaren inte gjort vad han ska blir han sittande...

Man far väl vara försiktig men jag brukar ibland lägga till en handskriven "watermark" typ "endast för blue tomato" eller whatever.... och samtidigt försöka göra scannen sa dalig det bara gar :D Om vodafone sen gar med pa att öppna ett kontrakt baserat pa ett sadant papper och det rings hela dagarna blir det ju en liten kinkig tvist...

Blue tomato problem?
Karl sa:
Ja, man vill ju inte direkt bli rånad på sitt kort... :/

Jag kollade nu blue-tomatos info mail : info@blue-tomato.com oct jämförde den med mail adressen som skickat brevet jag fick: _info@blue-tomato.com . Som ni ser så är det ett understreck innan info på den adressen jag fick. Kan detta då vara en fejk??
Är ganska säker på att _info@blue-tomato.com inte är fejk. Efter att jag beställt därifrån så fick jag en bekräftelse från den mailadressen där det stod att de skickat paketet och en länk där jag kunde spåra paketet

Blue tomato problem?
det bästa är ju när dom ringer upp en för att bekräfta ens identitet :D

Frågar om saker som hör till staden man bor i och gator / företag nära där man bor :P

Har fått skicka mitt id+kort några ggr, men jag har gjort som 6blomman7

edit: Är det någon som vill sno din identitet så har dom ju redan alla kort uppgifter och hela ditt personnr kan dom få genom tex www.upplysning.se ...

Senast ändrad:
Blue tomato problem?
linder sa:
edit: Är det någon som vill sno din identitet så har dom ju redan alla kort uppgifter och hela ditt personnr kan dom få genom tex www.upplysning.se ...
men shit vad är det med dagens internet... inte ett enda telefonnummer listat..

"Ansvarig utgivare för Upplysning.se är
Patric Örner, VD på Berlock Information AB."
"Upplysning.se ägs och drivs av e-handelsbolaget Berlock Information AB i Enköping"
"Berlock Information AB
Stationshuset
Box 1008
745 27 Enköping"

och berlock.se inga kontaktdata alls....

Blue tomato problem?
6blomman7 sa:
ATTENTION PHISHING!

Nu för tiden hör vi ofta om falska email som blir skickade, där man ber mottagaren lämna ut sin kundinformation och sitt lösenord. Dessa email blir ofta skickade I ett välkänt företags namn t.ex. en bank.

Vi informerar därför om att vi aldrig under några omständigheter kommer att be om information som lösenord eller kreditkortsnummer via email.

Om vi skulle behöva någon form av identitetsbevis (t.ex. för beställningar från nya kunder) för kreditkortsbetalningar, kommer vi bara att efterfråga detta via fax!

Vi använder heller inga gratis emailtjänster som gmx, hotmail, yahoo, gmail eller liknande för att kontakta våra kunder. Om du skulle få email från någon av dessa källor där man uppger att man skickar i Blue Tomatos namn, ber vi dig vänligen att ignorera dessa.

Tack för ditt samarbete och din förståelse
Faxa på du bara : )

Blue tomato problem?
Min jacka kom idag, alltså ska hämta ut den typ ikväll...
Men först kom den från Österrike till Tyskland, men då fick jag tillbaka pengarna...
Alltså först betalade jag med kort när jag köpte den, sen fick jag tillbaka pengarna, fast den var skickad.
Sen drog de pengar igen, fast typ 18 kr mindre. Fattar inte vad de håller på med, men är nöjd när jackan kommit iaf... :) Men annars hade jag inga problem...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp