boka UCPA genom franska bokningssystemet?

jackalen

Ny medlem
Halloj,

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att boka UCPA-resa genom det franska bokningssystemet? Har hört att det ska gå, men vill veta om det är någon risk att det blir strul?

Jag hade tänkt åka 2-3 veckor i sträck, och då blir det betydligt billigare att fixa egen resa om det går att boka i franska systemet. Som exempel kostar v10 i val thorens 5500kr i det franska, och 8000kr i det svenska.

Som jag fattat det: Det enda du riskerar är att du eventuellt inte hamnar i någon av svensk-grupperna och får åka med fransoserna istället.

Japp, och att din ankomst är på söndag istället för på lördagen. Man kan på vissa center (ej alla) komma på lördag kväll efter 18.00 mot extra betalning (varierar också beroende på ort). Annars är det centrets och personalens vilodag.
Och att du får dela rum med de franska gästerna och antagligen bör du kunna lite franska då de "bättre" engelsktalande skidlärarna/guiderna är "avtalade" åt de svenska gästerna som har bokat via Sverige.
Vissa center är fullbokade alltsom oftast och maxantalet är vanligtvis 12 i de vanliga skidgrupperna vilket ibland kan vara mycket nog. Jag lovar dej att det inte är speciellt uppskattat om det kommer en 13:e som har bokat via franska UCPA som vill "glida in och vara med" bara för att få undervisningen på engelska...
Men varför åka till Frankrike med en fransk organisation om man vill ha det som hemma???
Att komma in i det franska är väl en del av resan...
Bonne chance!

Senast ändrad:
Tackar för tipsen, det låter fina fisken.

Franskan är förvisso närmast obefintlig, men jag ska nog klara av att dela rum med fransmännen. Grupperna är jag inte så orolig för, de gånger jag åkt med UCPA tidigare har det bara funnits en snowboard expert-grupp, och dessutom siktar jag på val d'isere där UCPA ändå inte kan garantera engelsktalande guider.

Jag vet vad neige, allez och avalanche betyder så det ska nog gå bra :)

Värt att nämna är att även om man åker med svenska ucpa behöver inte det betyda att man får engelsktalande guide! Så det är ingen anledning varför man ska välja svenska framför franska varianten.

Det som talar för svenska varianten för mig är lördagens åkning. Frågan är om den är värd ~3000:- dock.

Senast ändrad:
Grejen är väl framförallt att man får åka med andra svenskar.

Fransmän gillar rök-pauser, filosofiska diskussioner och låååånga luncher. Som puderhungrig åk-sugen svensk som harvat is-frusen konstsnö hela säsongen på nån soptipps-backe och äntligen kommer till Alperna är det sällan exakt det man är ute efter...

Frågar man de franska guiderna brukar de oftast hellre vilja åka med svenskarna eftersom det brukar vara mer åkning och mindre blaj i de grupperna.

Edit innan jag blir deporterad från Frankrike: Det finns naturligtvis undantag...

Senast ändrad:
Ni som bokat genom franska sidorna; har ni lyckats boka in fler än tre personer i en och samma bokning? Ett alternativ är ju att göra flera mindre bokningar, men då känns det ju rätt osäkert att man hamnar i samma rum där borta..

Tillbaka
Topp