Boot center på Big Daddy?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Jag kollade på ett par nya Big Daddies (nya modellen, utan platta) och pjäxmarkeringen sitter helt sjukt långt fram. Märket (och midjan?) sitter bara några cm bakom mitten av skidan (92 cm från det bakre brättet, 100 cm fram till det främre). Det är i princip på mitten av den effektiva ytan.

Jag hajjar inte! Varför vill man köra Big Daddyn så pass mittmonterad? Den är ju inte direkt pipe-orienterad... Borde man inte tappa en hel massa stabilitet, eller kompenseras det av bredden? Missar jag något?

Lägg skidan på ett plant underlag, typ ett parkettgolv som du inte är alltför rädd om -> be någon ställa sig mitt på skidan -> markera var skidans stålkant lämnar golvet fram och bak -> sätt ut en markering på skidan mitt emellan de två föregående markeringarna. Detta kallar vi glidytans mitt.

En rätt vanlig tumregel för montering av skidor (för (framlänges) åkning, inte för snurrar och hopp) är att man sätter mitten på "fotens tramppdyna bakom stortån" (dvs vid kulan i ledan bakom stortån) mitt över glidytans mitt. För att göra detta får du lura dig fram till var din "kula" sitter i pjäxan. Sedan kan du relatera var pjäxan hamnar med denna metod till fabrikantens placering. Rent spontant låter det som fabrikantens markering är rätt mycket anpassad för baklängesåkning mm. Med tanke på just dylika aktiviteter finns liksom inte längre några givna regler för montering (likt tumregeln ovan). Man kan flytta fram jättemycket eller flytta bak en del (för powåkning). Min gissning är att tumregeln ovan ger en hyfsad kompromiss för offpistbruk, med dragning åt bra prestanda för framåtåkning.

Det vore intressant att höra hur ovan nämnda monteringsförslag relaterar till fabriken rekomandation.

Ett tips är att försöka kolla upp hur åkarna i Atomics team monterar sina lagg, och varför de gör som de gör.

Kör du Atomics bindning kan du väl justera placeringen en del, eller?

HitMe

Efter lite mätande så visar det sig att fabriksmarkeringen ligger ca. 25 mm bakom glidytans mitt. Baserat på regeln med "fotkulan" så får jag det till att markeringen är framflyttad ca. 65 mm.

Utan att veta hur relevant det är så mätte jag även bredden på skidan vid märket resp. 65 mm bakom detta. Bredden är mer eller mindre exakt lika på båda ställena (fick det till 106 mm med en sliten tumstock). Ev. är skidan t.o.m. något, något lite bredare vid fabriksmarkeringen (knappt mätbart med ovan nämnda instrument). Skulle inte det tyda på att Atomic flyttat fram markeringen utan att förändra skidans mått/skärning? Eller är jag ute och cyklar nu igen?

Aldrig har det varit så spännande att mäta ett par skidor... :)

Tillbaka
Topp