Borrdiameter?

Borrdiameter?
Tjena!

Jag är alldeles nybliven medlem. Jag reggade mig först nu. Förr har jag "tjuvläst". Men jag kände att nu fasiken behöver jag fråga en grej som jag inte hittar svar på i sökfunktionen.

Till frågan:

Jag ska montera ett par slalombindningar på ett par skidor. Inga konstigheter så långt.

Vad jag undrar är vilken borrdiameter som är lämpligaste valet!

Ponera att innerdiametern på skruvarna är 4 mm. Ska borrhålet ha _exakt_ den diametern, eller är det lämpligt att ha något mindre borrdiameter, och i så fall hur mycket mindre?

Hälsningar Johan

Borrdiameter?
Brukar vara 3,6 eller 4,1 x 9mm som gäller
Det brukar stå på skidorna vad som ska användas

(naturligtvis är det 3,6 och inte 3,8 som jag först skrev, slant på tg)

Senast ändrad:
Borrdiameter?
Jag tror inte det står något på skidorna faktiskt, men kan kolla lite noggrannare ikväll. Det är ett par tjejpuderplank; K2 Phat Luv 06/07.

Först tänkte jag; märkligt att borrdimateter skulle stå på skidan, det borde ju ha betydelse vilka skruvar som används. Men så tänker jag att det kanske är så välordnat att tillverkarna kanske har bestämt sig att standardisera skruvdimensonen!

På skruvarna som jag mätt upp så är innerdiametern på skruvarna i detta fall 4 mm. Bindningarna är ett par Dynastar (som Look PX12 jib).

Borrdiameter?
Tack alla för snabb och bra hjälp!

Hasse, jag har träffat på dig i Arcteryxbutiken förra hösten, den kvällen då du var där och Henrik hade med sig dina "specialare". Jag tog en bild på dem som sedan hamnade på hans hemsida. Fina plank måste jag säga!

Själv åker jag numera på Purple Haze, och jag gillar dem verkligen. Har ännu bara åkt på dem i Stryn i somras (med duck), och ser fram emot mer lössnö till denna säsong.

Jag lade upp några filmer på min blogg som där jag åker lite på, K2 Phat Luv (07/08), Völkl Gotama (07/08), K2 Hell bent (07/08) (polare åker) också. Får gärna kommenteras! Man kan se lite hur olika de beter sig, även om det är olika åk. Jag är inte känslig om jag blir dissad, bara så ni vet... så skriv vad ni ärligt menar.

http://www.johanlindroos.blogspot.com/

(skidfilmer upplagda 29 okt och 16 nov.)

Dessa 160 cm K2 Phat Luv (06/07) ska min 15-åriga dotter få i julklapp. Med duck stace naturligtvis, det är ett måste! Det är därför jag ska borra dit dem själv. Synd bara att hon inte är så jätteintresserad av skidåkning, men hon kan ju bli... Jag tror att dessa K2 kan passa henne eftersom de är mjuka och barn i den ålderna är mest långa, smala och rangliga, och orkar inte trycka till så hårt.

Borrdiameter?
Johan_Lindroos sa:
Först tänkte jag; märkligt att borrdimateter skulle stå på skidan, det borde ju ha betydelse vilka skruvar som används. Men så tänker jag att det kanske är så välordnat att tillverkarna kanske har bestämt sig att standardisera skruvdimensonen!
Det som styr är skidans uppbyggnad - om det finns metall i skidan så är det nästan alltid 4,1 mm och för skidor utan brukar det vara 3,5 eller 3,6 mm. 3,8 har jag aldrig råkat ut för. Samma skruvar används till båda storlekarna.

Borrdiameter?
Hasse, jag såg att du redigerat, stämmer det? Alltså, det ska vara 3,6 mm diamater och inte 3,8 som du skrev först, tolkar jag det som. Med tanke på vad du "Sockerfarsan" också har tillagt, så låter det rimligt att ha lite mindre borrhålsdiameter för skidor som är mjukare eftersom de kommer att ge med sig en aning, och vice versa.

Dessa Fat Lövv är så mjuka och verkar bestå av fiberamerad epoxy så de räknar jag som att när skruven väl skruvas i, kommer de att ge med sig en aning och bidra till rejält fäste.

3,6 mm får det bli, om ingen protesterar å det grövsta!

Sedan tänkte jag såsom Henrik (hendryx) brukar göra; använda snabblim i skruvhålen för starkast möjliga fäste. Kommentarer på det?

Borrdiameter?
Limmet är bara där för att täta mot fukt och minska friktionen när du skruvar fast bindningen - det har inget med hållfastheten att göra. Själv använder jag alltid vattenfast trälim och det har fungerat bra.

Några kör med epoxy, varför vet jag inte. Känns mest läskigt, specielllt om du har en skida i glasfiber/skum.

Borrdiameter?
Kör med epoxy eller snabblim för bästa resultat.... Gör jag alltid på kunders skidor. Sitter som berg...

Och ja epoxy har med hållfastheten att göra...

//H

Borrdiameter?
varför inte be någon skidaffär där du bor montera men om du inte vill det kan du ju alltid fråga dära vilken diatmeter mm

Borrdiameter?
Jag ska montera dem duck stance och det vet normalt inga skidbutiker vad det är för något, än mindre vilka vinklar som är bäst. Inga borrmallar jag känner till kan läggas snett heller. Då känns det betydligt säkrare att borra och skruva själv än att lämna bort grejorna till någon pelle som inte ved vad han håller på med (avseende duck-stance alltså)

Borrdiameter?
Är inga problem att montera med vanliga mallar.. har gjort det hela tiden... Men du har helt rätt ingen vet vad det är och ingen vet vilka vinklar som är bäst. men som sagt vanliga mallar funkar...

//H

Borrdiameter?
Ok, det är vad jag har hört. Det är ju jättebra om man kan köra med vanliga borrmallar, och bara så att säga lägga den lite snett. Jag har fått höra och trodde mig ha sett, att mallarna brukar ha "klämmor" som ska gripa om skidan för att fästa mallen längs skidan.

Jag tror vi få leva ett tag i ett slags experimentstadie tills "man" hittar en vinkel och fästpunkt får tådelen som kan anses som den bästa kompromissen.

Dessa Phat Luv är endast 95 mm breda och då jag vill sätta dem i en ganska saftig vinkel, kommer jag nog att sätta tådelen en aning off-centerlinjen.

På mina Purple satte Henrik och jag dem så att tådelen sitter centrerat längs mittlinjen av skidan, och häldelen rätt kraftigt invinklad. Jag har dock inte bemödat mig att mäta upp vinkeln, men kan göra det för "dokumentationens skull". Återkommer med det. Åkkänslan är att det knappt märks trots stor invinkling, och jag tolkar det som ett gott tecken. Polaren tyckte att det kanppt märktes, men att "det nog var bra" typ. Och tjejen(som är en normalåkare, ej fena) märkte knappt heller. På bloggfilmerna kan man se hur jag själv åker, särskilt på Gotamorna; att det blir en helt annan åkstil med duck stance. Till det bättre alltså. Det blir mycket lättare att lägga vikt på innerskidan, dessutom utan att ge konstiga vridkrafter på knäna.

Burn out!

Tillbaka
Topp