Bra afterski och enkel skidåkning- vart ska vi åka?

Vi är 4 st (25-30 år) som vill testa skidåkning och afterski en weekend i mars. Två av oss har aldrig stått på ett par skidor förut så blir väl skidskola för oss :) . Men vart ska vi åka, jag har ingen koll på skidorterna. Har försökt läsa på lite men med alla säljande texter på skistar så får jag inget grepp om vilket ställe som passar oss bäst.

Vi vill ha:
Bra afterski
Boende med kök/bastu osv
Max 6-7 h fr Sthlm
Prisvärt

Ni som är experter på detta, hjälp mig! Vart borde vi åka?

Ni borde åka till alperna om Afterski är av intresse, exempelvis St. Anton

Men då det är första gången så ta en vecka/weekend i sverige och satsa 100% på att lära er åka skidor där och ta alperna och afterski nästa år. Var i bra form innan ni åker dit, fysträning börjar absolut senast nu alltså! Åk skridsko innan så ni får koll på stoppen iaf., det underlättar lite för skidåkningen. Anslut inte till för stor skidskolegrupp, då får ni inte ut max. Ni två kan ju ta en privatlärare, men inget trams för att ni känner varandra!!
Var i sverige spelar mindre roll för en vecka, sälen eller åre duger bra. Se till att boendet är nära backen, gärna så ni kan åka till o från dörren.
Min begränsade erfarenhet av afterski i åre är att den är ungefär lika bra som godtyckligt uteställe i någon storstad, ingen riktig afterski alltså! Alkoholintaget denna första vistelse i skidvärlden kommer alltså begränsas till att ni delar på en flaska vi till middagen på kvällen. Festa gör ni när ni kommit hem efter resan, innan är det träning som gäller.

Det var mina tankar, kanske helt fel, men troligtvis inte utan istället den bästa vägen till den underbara världen i skådåkningens tecken som väntar....

Nu har jag inte åkt där omkring på över 10 år men hundfjället(i sälen) kanske. De ska även ha afterski.
Strunta i fysträningen dra ett par järn för att värma upp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp