Bra offpistlagg?

ViktorJ

Ny medlem
Bra offpistlagg?
Nu kommer frågan.

En fråga som har lika många svar som bibelns frågor, vilka lagg är bäst för offpist?
Eftersom jag inte har möjlighet att prova litar jag på er.

Min fråga ställs här på grund av att man märker att det finns en del ljus i mörkret på forumen, vissa har "knowhow".

Hypotes:
Jag är 17 år, åker iväg några veckor och väger skapligt 60-70, är runt 180 cm långt, inte van som Sverre men inte lika dålig som bambi. JAg vill ha ett par lagg som flyter med mig i lössnön så jag slipper jobba mkt, men som samtidigt kan fungera i pisten och då och då försöka mig på ett X-hopp.

Nuvarande objekt: Pcoket Rocket - Om alla pratar om den så borde den vara bra, men är den bra för mig?

Resultat:

En stor reklamman sa en gång: "Knowhow är något man vet men som man inte vet att man vet."

Viktor

Bra offpistlagg?
Den enda som kan svara på vad som är bra för DIG är du själv, tyvärr! Pocket Rocket är en grymt mjuk skida och passar bra för tjejer, och själklart sådana som gillar extremt mjuka skidor.

Vad du behöver göra är att helt sonika testa ett par olika skidor när du befinnmer dig till fjälls nästa gång. Be om flera olika alternatib, olika hårdhet och bredd. En bra offpistskida bör ha MINST 80 mm midja, allt över beror på hur mycket i pist du tänkt befinna dig. Desto bre4dare midja oftast jobbigare till kant i pist.

Sen finns det ingen riktigt bra kombination offpist hoppskida då dessa helst inta skall väga allt för mycket, en bra offpistskida väger mycket. Mer yta större skida mer vikt, simple.

Bra offpistlagg?
Kan bara tala för mig själv. Jag är 180 lång väger typ 75kg. Mina Völkl G4 är de bästa skidor jag åkt på. Man måste åka ganska hårt och ta i, det är inga glidarskidor typ Pocket Rocket. G4 är kanske lite långsamma från kant till kant men det kan man inte göra så mycket åt om man vill att dom skall funka offpist, förutom det så... äh, förresten, kolla in dom på utrustningssidan istället!

Mvh

Bra offpistlagg?
K2 AK Enemy 188, Rossignol Scratch BC 188 eller Völkl V-Ski Pro 190 låter som vettiga val för din del. Absolut inte svampiga Pocket Rocket, även om den faller in under samma avdelning; feta twins. Alla dom skidorna som jag nämnde är gjorda för off-pist kombinerat med hopp, backcountry jibbing som grabbarna i väst säger. Hmm, nu tog det stopp...

Bra offpistlagg?
Helt objektivt så tror jag faktiskt att Pocket är ett jäkligt bra alternativ. Man kan inte, som en del gör, kategoriskt kritisera den skidan. Har man inte åkt så mycket på bredare grejer + väger under 70-75kg, så är den faktiskt en fenomenal väg in i bredlaggsvärlden. Flyter gudomligt och är fantastiskt lättåkt. "Åkglädje" är ett passande adjektiv i sammanhanget. Mjuk - ja, men man kan ju inte få allt. Klart att den fladdrar lite i brättet om man drar på över lite pucklar och skitsnö, men det kan man leva med. G4 och till viss del V-pro är så klart fartstabilare men också bra mycket brytigare när det är mjukt. Inte alls samma surfkänsla i orörd lössnö.

Jag har kört Pocket i två säsonger nu och känner att det är dags att gå vidare till styvare saker. Men hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte vara annat än helnöjd med det som de skidorna gett mig. Antagligen kommer jag under vintern vid otaliga tillfällen sakna denna sorglösa skida. Surfet. Flytet. Känslan.

Bra offpistlagg?
Vill du ha skidor att växa i och inte köpa nya varje säsong då du har utvecklat din åkning så kan du tyvärr glömma Pocket Rocket. Den funkar dessutom inget vidare i pisten.
Om du inte är hoppfantast finns det otaliga varianter att välja mellan och alla märken har i stort sätt en model som funkar bra i offpist och pist. Du måste inta gå på skidor som är över 80mm i midjan om du inte känner att det kommer att vara huvudsakligen offpist som du ska åka. En skida som har en bredd runt 85 mm kräver väldigt mycket av åkaren för att de ska fungera bra i pisten. Kolla in segmentet mellan dryga 70mm - dryga 80 mm så kommer du säkert att hitta en skida som passar dig. Om du vill att det ska vara TT så minskar tyvärr utbudet något.

Tips
Völkl V-Ski Pro
Ross Scratch BC
Head Monster iM75
Volant Machete
Scott Santiago

Gå till en BRA skidbutik och tala om för personalen vad du är för typ av åkare. Var ärlig mot både dig själv och dem så kommer ni nog fram till ett bra alternativ till dig. Det finns i dag så otroligt mycket olika skidor att välja mellan och alla kan hitta något som passar deras specifika behov.

Vet inte om jag har rätt KNOWHOW men "thats all folks"

Bra offpistlagg?
Atomic 10ex är grymma om du vill åka fort som fan. puder som pist. jag har dem. De är inte så särskillt snygga, jävligt fula när jag tänker efter, och jag saknar twintip på dem men annars går de som ånglok på räls.
De fungerar hur bra som helst i pisten oxå. de är 84mm i midjan, Det helsvenska ordet lagom passar utmärkt för att beskriva fetheten.

Bra offpistlagg?
Underbara ord, men jag söker et svar, om jag nu är 180 cm och väger 70 då klassas man väl ändå som en "tjej", för den kategorin är väl relativt kort och väger inte så mkt, att väga man är väl ca 85?

Så om jag ska ta min första pudersväng är vä pcoket rocket ett bra alternativ, eftersom dom är mjuka och har mkt åkglädje, samtidigt mkt populä`ra så man kan hyra dom lite överallt?

MEn dom måste ju funka i pist, en vän har Völk G4 och han säger att det är hårt i pisten, man måste ligga i som fan, det vill jag inte, man ska helst kunna glida lätt där också.

?

MvH
¨Viktor

Bra offpistlagg?
Inte särskilt svåra vågar jag nog påstå.

Deras utbud vad gäller puderlagg är dessutom inte särskilt dåligt med tanke på att det faktiskt är betydligt bättre förutsättningar för sådan åkning i alperna än i de flesta svenska fjäll.

Bra offpistlagg?
3 riktigt bra som det inte talas om så mycket.
Head Monster. Fischer big 85. K2 Launcher. som är den mest lättåkta av dom alla och dessutom lättast. Perfekt om du vill lattja litet. Dessutom är årets modell litit styvare. Ingen av dom här behöver åkas i längre än 180 med din vikt. Vill du kämpa hårdare och åka fortare köp styvare och längre lagg.
Vill du ha smalare kolla k2 s nya Axis 78 mm midja.
Lycka till

Tillbaka
Topp