Branäs, bra eller dåligt?

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Tjenare!

Vecka 4-5 ska vi till branäs med idrott C-klassen!

Undrar lite om hur stället är! Har kollat runt lite, men skulle även vilja höra era åsikter!

Snö borde det väl finnas gott om den veckan?

Finns det någon som helst offpist?

Ok/bra park?

Kom med lite tips på var man skall och inte skall åka i Branäs. Kanske någon ev. offpistrepa skulle varit fint!!

Tack på förhand, Johan!

Har vart där ett par gånger, parken brukar ha ett fåtal mindre hopp med sisådär underhåll. Airbag har funnits tidigare iaf. Måste dock säga att jag gillar hur systemet mer eller mindre är helt tillgängligt från huvudliften. Mysig skidort med en ganska lugn stämning kan man väl sammanfatta det med, inte platsen för den extrema skidåkaren dock. Största minuset är att det inte finns nån sittlift och gondolen har inga sittmöjligheter om man inte ska klättra på väggarna..

När jag va där i januari förra året så hade dom 3 svarta och 4-5 röda hopp ... jämför man det med åre så är hoppen hyffsat mycket mindre men det finns airtime i röda för backflips, frontflips och 7or om man spinner på bra (skidor) ...

boxarna / railsen va dock inte lika bra

Samt att dom hade en bigairbag

Offpist finns alltid om man letar , när jag va där hade det snöat dagen innan så vi fick väl hyffsad åkning även om vi övergick till parkåkning när dom hade pistat ner nysnön på 15-20cm :P

linder sa:
När jag va där i januari förra året så hade dom 3 svarta
Fifan, hur fick det plats? När jag var där sist hade de två "svarta" hopp och då var backen helt mördad på längsgående om man säger. Har parken flyttats?

det sista hoppet i svarta kan väl mest ses som ett rött dock ;) Njea parken ligger kvar vid den där knappliften vid gondolen :)

De har väl fortfarande en park med mindre grejer vid ankarliften? Eller är det bara de där pucklarna där i år?

När jag va där ( den 3 april 2010 ) hade dom rätt bra park 2 st "big" air hop 10 meter på ett ungefär, jag tyckte det va sköna landningar men alldeles för korta och och kicken kom nästan på en gång i hoppet så såg nästan lite ut som en qarter pipe med lite mindre lutning det gjorde tyvär en ambulansfärd till sjukhuset för mig.
Om man inte vill åka knapplift måste man ta nån jätte konstig väg för att komma till parken, typ en u sväng så man åker upp för backen igen väldigt jobbigt om man åker snowboard.
Det va ganska schysst med big air kudden men när det började snöa blev den väldigt blöt så när man hade landat i den en gång va man dyblöt.
Annars va det bra där, ibland va det ingen kö alls och ibland va det jätte lång kö.

De ska flytta parken dit den var för några år sen (södra området) då den var mycket bättre! Hoppas att det blir bra.

Var där förra året vecka 5 , Då var det mycket snö och helt okej off pist. Parken var sådär de fanns lite rails , 3-4 röda och 2 "Svarta" Hopp :)

pege sa:
De ska flytta parken dit den var för några år sen (södra området) då den var mycket bättre! Hoppas att det blir bra.
Borta på flajen vid ankarliften?
Minns att jag var i branäs för typ 5 år sedan och blev SJUKT imponerad av parken då den låg vid ankarliften (relativt till anläggningen såklart). Vore fläskigt om den hamnade där igen, det var bra mycket bättre. Någon som vet varför dem flyttade den till knappliften egentligen? Kanske var någon diva som saknade publik vid hoppen..

EDIT: kom på mig själv med att jämföra lutningen på backarna, är inte backen vid ankarliften lite i flackaste laget?

Senast ändrad:
Har stuga i närheten så jag är där ofta, var där i helgen. det finns inte så mycket snö nu men om snön kommer så ska jag tipsa om en offpist som går ner till vänster precis efter "bron" det kan vara ganska uppkört men är det lössnö så är den riktigt skön. hoppen brukar vara bra nackdelen är att parken inte har en egen lift... kan komma med nya uppgifter efter helgen då jag ska dit igen.
Hoppas det hjälper mvh Åke

Tillbaka
Topp