Bråttom med lite hjälp ang skidköp.

EeJay

Ny medlem
Hej alla.

Har bestämt mig för att ta upp skidåket igen under några säsonger. Det var tydligen denna som jag faktiskt lyckades med det.
Satsade på att vara ute i god tid för att få föregående säsongs skidor för ett trevligare pris.

Nu kom jag hem från Stadium och har köpt mig ett par ROSSIGNOL SCRATCH BACK COUNTRY. Det är en tjejmodell på skidan och jag är kille. Har kollat runt efter vad detta skulle innebära för mig, och överlade med försäljaren hur detta skulle påverka.
Jag väger mellan 70-75kg och är 168cm lång, rätt stark i benen. Skidorna är 170cm långa och rätt breda, tror dom är 90mm breda(mitten) samt 9.5mm tjocka(mitten). Han tyckte inte att det borde spela någon roll eftersom jag ändå inte är någon direkt krävande åkare.
Det enda jag har förstått(förutom att tjejskidor oftast har "tjejigare" motiv på lacken) är att skidan skulle vara "mjukare". Men jag tror aldrig att jag skulle märka av en sådan sak...
Jag gillar att hoppa och ha mig när jag åker. Men det blir väl mer pist och små backar än alperna-offpist i alla fall. Och ingen direkt skidpark eller.

Alternativet skulle egentligen bara vara ett par Head Monster '76, dessa var dock smalare än rossignol-skidan och jag har förstått att för ett par allroundskidor så är det bättre med lite bredare...

Jag har tills imorgon bitti att ångra köpet, då dom ska montera bindningarna imorgon. Behöver jag göra det eller kan jag känna mig trygg i mitt köp?

Tackar för Svar :)

Känns det fel så är det oftast fel, jag skulle inte köpa dom du kommer att ångra dig, hade du känt att det var rätt köp hade du inte skrivit om det här.

Åk inte till stadium. Killen har ju inte gett dig en optimal skida för den åkning du söker. Dels är det så att monteringspunkten på damskidor sitter längre fram än på herr skidor för att kompensera diverse anatomiska skillnader då det gäller tyngdpunkt osv. Du är ganska så tung och den skidan är dels en damvariant, ergo mjuk och dessutom BC-jibb orienterad ergo mycket mjukare och har dåligt kantgrepp. Jag antar att det är tal om förra årets modell och att skidan är vit med med blommor på? Vill du ha något liknande skulle jag titta runt på andra skidor, kanske killvarianten av samma skida eller rent av en pist-twintip som är av lite styvare modell.

Lycka till i sökandet

Åkte på scratch pro bc förrförra säsongen tror jag, även fast jag bara vägde runt 50 kg då kändes det som att åka på ett par kartongbitar :(

Nej skidorna kändes rätt. Det var dom jag först kollade på och det var dom jag bestämde mig för. Det är bara den här benämningen "damskidor" som jag är för okunnig i vad det faktiskt innebär. Det skulle lika gärna kunna vara så att skidorna löses upp utav allt testosteron som jag har...

Jag tycker också att du ska avbryta köpet. Du känner ju delvis själv att det inte är rätt köp... Gå till en riktigt skidbutik, där kan du dels får vettig kunskap (Stadium-personen verkar ju minst sagt värdelös) och tips på lämpliga grejer (Stadium tipsar utifrån vad de har inne) men även mycket bättre grejer till bättre pris. Skidbutiker är inte alltid billigast med det nyaste, men de har oftast schyssta fjolårsgrejer till riktigt bra priser!

Tack för ett bra svar Janne. Men dessvärre är jag nog lite bunden till att hålla mig till dom sportbutiker som finns i närheten och det limiterade utbud som ges på skidor, för att hålla nere priset.

Priset på skidan var 2500 och det är den skidan du beskriver.

Är nääästan helt säker på att det var en vit rossignol scratch 110-bindning som medföljde. En Rossignol Scratch i alla fall.

Har i alla fall bestämt mig för den skidan nu. Åkte runt och kollade lite mer och sen tillbaka till stadium och pratade med deras riktiga skidexpert(som åkt för svenska alpina landslaget) som tyckte att skidan skulle passa mig bra. Herrmodellen var tydligen densamma fast 2mm bredare. Och skulle vara 10cm längre för den "motsvarande".

Jag tror också att den blir bra och är nöjd med köpet, snygg skida dessutom. Och för 2500kr så kan jag köra på den en säsong och sen känna om jag behöver någon skida som är hårdare, mjukare, längre, kortare eller whatever.

EeJay sa:
Är nääästan helt säker på att det var en vit rossignol scratch 110-bindning som medföljde. En Rossignol Scratch i alla fall.

Har i alla fall bestämt mig för den skidan nu. Åkte runt och kollade lite mer och sen tillbaka till stadium och pratade med deras riktiga skidexpert(som åkt för svenska alpina landslaget) som tyckte att skidan skulle passa mig bra. Herrmodellen var tydligen densamma fast 2mm bredare. Och skulle vara 10cm längre för den "motsvarande".

Jag tror också att den blir bra och är nöjd med köpet, snygg skida dessutom. Och för 2500kr så kan jag köra på den en säsong och sen känna om jag behöver någon skida som är hårdare, mjukare, längre, kortare eller whatever.
Vilken EX. Landslagsman säger en sådan sak??? Skitsnack.....

Mannen-som-surfar sa:
EeJay sa:

Bara att inse att det aldrig går att lita på något som en arbetare på Stadium säger... leta upp en riktig skidaffär nästa gång.

Mannen-som-surfar sa:
En ex landslagsman som har som jobb att sälja skidor, och tydligen lyckades han. Häv köpet tycker jag. Är inte så jätteinsatt, men du skrev att du är ganska stark i benen och du är inte direkt liten. Så ett par mjuka damskidor passar nog inte dig så bra. Köp herrvarianten eller något annat tycker jag!

Skulle inte lita pa att han ar tidigare landslags man och aven om han nu skulle vara det tycker jag absolut att du anda skall hava kopet.Det kandes inte bra for dig fran start, darfor inlagget.Ingen av ovanstaende "skid vanner" rader dig att aka pa dessa skidor ann minder kopa dom.Lyssna pa dom och inte en saljare som nu verkligen sankt mitt tidigare redan laga omdome om Stadiums skid kompetens och kund service ytterligare.
Det gar som sagts ovan att hitta bra priser pa herr skidor fran forra sasongen bade i butik och pa natet.Kom i hag att det ar DU som kund som skall kanna att det ar ratt affar och sa tycks det inte vara i detta fall.Antar att du inte skall aka i morgon sa det ar sakerligen ingen ko pa isen, ta det lungt och kop grejor som kanns ratt fran borjan.

Lycka till.

AnteeL sa:
Mannen-som-surfar sa:
En ex landslagsman som har som jobb att sälja skidor, och tydligen lyckades han. Häv köpet tycker jag. Är inte så jätteinsatt, men du skrev att du är ganska stark i benen och du är inte direkt liten. Så ett par mjuka damskidor passar nog inte dig så bra. Köp herrvarianten eller något annat tycker jag!
Han har inte som jobb att sälja skidor, han jobbar med teamsales så han har nog ingenting för att "lura på" en några skidor.

Jag har aldrig påstått heller att jag känt att det varit fel köp. Det är bara något som ni läst in. Det jag frågade var vilka konsekvenser det skulle ha för mig att åka på en damskida, men det har än så länge ingen svarat på.

Konsekvenserna av att åka på ett par damskidor har de flesta redan nämnt, för att förenkla lite för dig radar jag upp dom:

Skidan är för mjuk och du kommer känna att den börjar fladdra så fort du börjar stå på lite.

Skidan är en bc-jibbskida vilket medöför att den har dåligt kantgrepp och detta kommer medföra att du känner dig osäker när det börjar luta på och du behöver använda kanterna för att hålla ner farten (jag antar utifrån det du tidigare har sagt om din åkstil osv att du bara kommer röra dig i pister som är blåa och röda och eventuellt ibland svarta).

Skidan har dessutom en riktigt dålig bas (belag) som jag vet har svårt att ta till sig valla ordentligt (dessutom kommer det kännas förjävligt första gången du sätter ett sår i belaget och det lagas med svart p-tex då belaget är grönt och blått och rosa).

Bindnigen är väl helt ok för ditt ändamål och då jag antar att du inte kör så hårt så behöver du inte en styvare bindning vilket jag definitivt hade sökt efter om läget var annorluna.

Dessa tre saker gör enligt mig att åkupplevelsen minskar rejält mot att ha saker som är anpassade för det man ska ge sig i kast med. Det är ju som bekant galet mycket roligare att åka puder med ett par bredlagg än med ett par SL racer skidor och tvärt om.

Vad det beträffar säljare från stadium, gäller samma sak som alla andra säljare: Dom vill sälja allt till alla för det är deras brödföda. När det gäller skidor så tycker jag att de stora sportbutikernas säljare är att jämföra med bilhandlare som till varje pris vill kränga av något till vem som helst.

Känner du nu själv att detta är dom bästa skidorna du kan tänka dig så får det väl vara så, inget vi kan göra åt det, men jag i alla fall ser gärna att du återkommer efter vintern med en utvärdering ;)

Tillbaka
Topp