Brottsmisstänkt för startande av lavin, liknande fall?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 50799
  • Start datum Start datum
I Sverige finns det flera fall där personer som utlöst laviner har polisanmälts men vad jag känner till så har samtliga fall lagts ner. Inget har alltså gått till åtal.

Just det här fallet.

Internationellt är det annorlunda. Det finns flera rättsfall där personer har hållits ansvariga för lavinolyckor.

Jag jobbar själv som advokat och har inte hört talas om något fall där någon i Sverige någonsin har fällts till ansvar för framkallande av fara för annan genom att utlösa en lavin. Jag har också mailat och frågat Sveriges (nu verksamme) främste expert på skadeståndsrättens område, Mårten Schultz. Han svarade enligt följande:

"Mitt enda svar är: Jag vet inte men jag har aldrig hört talas om det och tycker att jag nog borde hört om det, för det fall det förekommit. Det borde väl vara möjligt, dock."

/Jonas

I Italien utdömdes ju nyligen straffansvar för felaktiga jordbävningsprognoser vill jag minnas att det var. Om man låter praxis gå så långt i det fallet så borde väl utlösandet av en lavin kunna orsaka samma resultat.

Jo, i alperna finns det en rad fall där folk har fällts i domstol för att ha vållat andra människors död eller framkallat fara för andra.

Utan att ha fullt med kött på benen, men är inte dom fällande domarna i stort sett uteslutande fall där någon dragit en lavin ut i en pist?

Glisseur sa:
Utan att ha fullt med kött på benen, men är inte dom fällande domarna i stort sett uteslutande fall där någon dragit en lavin ut i en pist?
Inte nödvändigtvis, ta till exempel mannen som fälldes för att ha vållat sin frus död i samband med skitouring. Han var helt enkelt mycket mer erfaren än sin fru och bedömdes vara ansvarig för även henne i samband med turen.

Sen finns det exempel när personer har sluppit ansvar när de utlöst laviner över nedfarter då skidanläggningarna istället funnits ansvariga. Domstolarna har då tyckt att sluttningarna över en nedfart ska vara säkrade innan skidanläggningen öppnar.

Hasse_Lindborg sa:
Om jag inte missminner mig så finns det ett rättsfall i Oberwalden i CH med svensk inblandning?
Obwalden, och menar du följande fall?

http://www.20min.ch/schweiz/zentralschweiz/story/12842397

Åtminstone har inte jag läst om att fallet skulle drivits vidare. Skittidning, jag vet, men omständigheterna stämmer förmodligen på ett ungefär.

Dessa fall borde drivas vidare så långt det bara är möjligt. Är personen i fråga oskyldig kommer det visa sig. Om inte - gott så. Det finns så många amatörer som i sitt lössnörus kan förstöra så mycket för andra. Ungefär som att släppa loss en 18-åring med nytaget körkort på tyska Autobahn med en 911. Inte heller någon trevlig tanke. Svårt bevislage, dock.

// Daniel

Bastardquad sa:
Hasse_Lindborg sa:
Om jag inte missminner mig så finns det ett rättsfall i Oberwalden i CH med svensk inblandning?

Åtminstone har inte jag läst om att fallet skulle drivits vidare. Skittidning, jag vet, men omständigheterna stämmer förmodligen på ett ungefär.

Dessa fall borde drivas vidare så långt det bara är möjligt. Är personen i fråga oskyldig kommer det visa sig. Om inte - gott så. Det finns så många amatörer som i sitt lössnörus kan förstöra så mycket för andra. Ungefär som att släppa loss en 18-åring med nytaget körkort på tyska Autobahn med en 911. Inte heller någon trevlig tanke. Svårt bevislage, dock.

// Daniel
Nej den jag menar går nog bak till början av 1997-2000 någon gång. Kommer inte ihåg när det var riktigt. Var precis innan min första säsong i Engelberg.

Hasse_Lindborg sa:
Bastardquad sa:
Hasse_Lindborg sa:

// Daniel
Nej den jag menar går nog bak till början av 1997-2000 någon gång. Kommer inte ihåg när det var riktigt. Var precis innan min första säsong i Engelberg.
Jaså, ungefär vid den tidpunkten puderdåkning uppfanns. Skämtar (nästan) inte... :/

Skuldfrågan borde ändå drivas hårdare och resultaten publiceras så att rätt publik kan ta del av dem. Kanske kunde det (åtminstone för några) vara den avgörande anledningende till att INTE köra den där potentiellt farliga, men ack så lockande, repan. De flesta av oss känner nog till känslan. Man ska i vilket fall vara medveten om att man inte bara leker med sitt eget liv utan även med andras.

// The destroyer of motivation and good mood (Daniel)

Att det uppstod ett lagförslag om detta är det mest retarderade som någonsin hänt i Svensk lags historia anser jag. Om en sådan lag skulle införas blir ju följden att folk inte rapporterar när de utlöst en lavin för att de då kan bli anmälda och få betala höga böter, istället så kanske några ligger begravda under lavinen men eftersom ingen rapportering görs så dör dem. Verkar som att de tänker med röven när de kommer fram med ett sådan lagförslag.

I detta fall, lavinen gick i Åre, Östra ravin, satt några turister/idioter som inte har någon som helst kunskap om offpist och borde verkligen inte befinna sig i botten av östra och ta en fika. Att de anmäler snubben som rapporterat/utlöst lavinen för att se till att turisterna skall vara oskadda är ju jävligt fel, man åker/vistas väll i offpisten på egen risk och man måste alltid vara förberedd på laviner, en spontan lavin kan ju alltid släppa, säg att drivan på Östra släpper spontant när de står en skidåkare 30 meter ifrån den, då kan ju de som står nedanför fortfarande anmäla den person som står ovanför drivan än fast inte han orsaka den.

En tjej kom fram till oss under Åre helgen och ställde några frågor vad vi tyckte om lavin och väder info på svenska skidorter och vad som kan förbättras, verkar som hon blev väldigt nöjd med våra svar, jävligt bra initiativ av dem! Känns som att de försöker ta ett steg framåt iaf!

Tillbaka
Topp