brutit nyckelbenet :( vad ska göras?

• Trådstartare Trådstartare D-G
  • Start datum Start datum

D-G

Medlem
tjo
siiter här i chamonix och skriver med en hand. gör förjävligt ont. bröt det i mändags och måste fråga: ska det göra såhär ont även efter dem har försökt trycka tillbaka det? jag kan knappt gå. har nåt stöd som håller upp ryggen men som jag tycker är mest i vägen. läkaren sa att det skulle ta en månad att läka, tycker det låter mycket lr? ska röntga en gång igen när jag kommer hem igen, för att kolla om det läker
tips på någon bra sida som man kan nöta bra skidfilmer( kan skidfilm.no,ns, you tube) någon annan bra länk?

inte lätt du, om du är osäker får du väl röntga det när du kommer hem till swe. men kan inte tänka mig annat änn att det ska göra jävligt ont.

se det som en möjliget, nu kan du typ bli proffs på att dricka jäger eller något annat som dämpar smärtan.

mm, dricker öl som aldrig för, men jaeger ska man inte dricka i frankrike. saknar 85% stroh rom från st:anton

äh jag bröt det för några veckor sen,det jör sjukt ont i en vecka typ sen jör det inte så ont längre. och då ere bara köra på som vanligt:)

jag bröt det i julas..benen gick på varandra värkte som fan de 2-3 första dagarna sen kände jag det nästan inte alls...men det tog 8 veckor före jag fick börja åka igen=( det är väl bara att chilla^^
vore även bra att efter nån vecka börja träna up armen lite så den inte blir helt utan muskler.
nu så är min högra axel 2-3 cm närmare nacken än den vänstra:P

bröt de förut.. de gör ont ett tag sen går det över.. de är bara vila fick vänta 6 veckor innan jag fick åka igen .. har du ett sånt där kors över axlarna? de är as bra

tack för svaren känns redan bättre, mm har nåt slags grej runt axeln som skjuter bak axlarna

stackare... finns inget värre än nyckelbenet. Det jobbigaste är att man blir så handikappad för ett så pass liten skada. Har haft nyckelbensbrott ett par gånger och senast läkte det lite fel så nu har man värsta knölen där.
Jag tycker absolut att du ska röntga när du kommer hem

Kan inte ge andra råd än att ligga och glo på mycket skidfilm i några veckor...

Från det ena till det andra, såg att du är i chamonix.. Hur är vädret? åker ner om en vecka..

Krya på dig

asså det låter konstigt tycker jag. när ja bröt mitt nyckelben så gjorde det inte alltför ont, och det skulle ta 2 till 3 veckor att läka sa läkaren och det gjorde det också. ett vanligt symtom när man brutit nyckelbenet är ju att man tror acksen har gått ur led, om det inte känns så så kanske det kan vara något annat eller något mer är brutet?

Benet kan gå av på rätt många sätt. Vissa enklare, andra allvarligare. Mitt tog åtta veckor att läka. Åkte skidor efter 5 veckor men då gjorde minsta gupp ordentligt ont. Riktiga stav-isättningar var inte att tänka på...

vädret är grymt här nere, sol osv men snön på lägre höjder börjar bli slaskig annars är det fin fint nnike k3

Har också dragit av nyckelbenet en gång och det är precis som alla säger, gör ont de första dagarna sen är det lugnt....
Åkter skidor igen efter en 3 veckor och ramlade vilket inte var speciellt bra och försenade läkandet med ungeför 2-3 veckor:(

Vad jag fått erfara tar det vanligtvis ca 3 veckor för benet att läka ihop och upp till 8 veckor innan det når full styrka igen. Själv hatade jag slingan man fick att ha runt axlarna och slängde den efter en dag. Läkaren sa att den bara var en smaksak och inte påverkar läkandet.

Men vad vet jag?

Senast ändrad:
Min polare (snowboard) bröt nyckelbenet i Romme han var skit glad senare för att han fick åka skoter ^^. Han bröt de v.8 o nu mår han bättre o har inte ont alls

Tillbaka
Topp