Brutit ryggen?

andrea-m

Ny medlem
Brutit ryggen?
"Det händer inte mig" trodde jag...sitter här med bryten rygg, Th 6&7...nyss kommit tillbaka efter 3 v på sjukhus & en operation då jag fått spikar & stag mellan åtta kotor....
Vintern blir inte som jag tänkt mig...men tips & råd är mer än välkommet!

/// Andrea

Brutit ryggen?
Ajaj... vad illa.

Men kom ihåg att många kommer tillbaka trots väldigt allvarliga skador, kolla på tex cr johnson. Så tänk positivt och var bestämd i att du SKA åka igen.

Lycka till!!

Brutit ryggen?
kom att tänka på bear grylls,en äventyrare som bröt ryggen på 2 ställen efter ett misslyckat fallskärmshopp... han har inte gett sej och kämpat på och nu så gör han tv-shower där han visar hur att överleva i vildmarken...han e nu helt återställd..www.tv-links.co.uk , tror ja de heter, där finns under "shows" och showen heter man vs. wild..om du e intresserad ! =)

skulle de själv hända för mej så skulle jag designa min bräda så länge tror jag =) rita upp på ett papper eller liknande och köpa målarfärg och sätta dit annat krafs :) som tidsfördriv =)

hoppas du blir återställd ! kämpa på !

Brutit ryggen?
Flowbrow, är det elitsoldaten som visar hur man överlever i naturen på Discovery?

Vad säger läkarna om din skada, kommer du bli helt återställd och hur lång tid tar det isåfall?
Btw, tv-links.co.uk är riktigt bra, finns dom flesta serierna under "shows"...

Senast ändrad:
Brutit ryggen?
japp de e han ja menar :) han har bland annat varit i the british? special forces..(stavning):P varit den yngsta att nå toppan på mount everest m.m

Brutit ryggen?
men andrea hjärtat du ska hänga loss med mig det vet du! men nästa gång du prompt ska ut på cykel så ska jag fanimej tjuvmontera på stödhjul! kärlek!

Brutit ryggen?
Som alla andra så tycker jag mycket synd om dig!!
Men när det läkt så försök att träna upp det så mycket det går och återställa dig från skadorna, men först vila

En kompis bröt ryggen när han körde kross, kom fel mot ett hopp och skulle hoppa av men då fastnade han i hojjen flög i luften och landade sittande. Han har förövrigt pajjat båda knäna totalt och en massa annan skit, men i år ska han åka skidor:D

En annan kompis krockade med bil i 120km/h flög ur bilen och landade på ett träd.. han överlevde med bruten höft, sprickor i andra höften, urledhoppad axel, brutna revben och hjärnskakning men nu håller han på att läka och träna upp sig.

Det jag menar är att det är ingen omöjlighet att bli återställd igen!
You can do it mate!

Brutit ryggen?
Fan va surt.

Jag kan igentligen inte ge dig själv upplevda råd men du skall få två råd.

1. Sätt upp ett mål som är högt men inte orealistiskt. Tillexempel "Jag skall åka skidor vintern 2009". Nu så vet jag inte hur illa det är med din rygg men åka skidor betyder just det åka skidor, inte åka skidor sittande eller stående det är ovesäntligt vad som räknas är att få åka.

2. Hitta inspirations källor. Ett tipps på sådan är Karina Hollkim läs http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=53987 och sen läs de länkar som finns under "Relaterat" på den sidan. Tjejen är stentuff och har gjort en fantastisk comback du kan vara precis lika tuff all återhämtning handlar till stor del om viljestyrka.

Tex

Brutit ryggen?
Fan va synd för dig! Men du kan lär väl alltid få lite skidsug under tiden :) Förresten hur bröt du ryggen?

Lycka till med läkningen

Brutit ryggen?
Trots din fysiska status vill jag säga att det viktigaste för dig nu är din psykiska status, för en sån här skada i samband med en depresion kan betydligt försämra dina chanser till återhämtning. Så Försök att bearbeta din psykiska hälsa medans du är sängliggandes för när du börjar bli bättre så har du inte tid med att må dåligt psykiskt. Detta är mitt råd till dig. Och försök hålla en positiv syn på framtiden, för då blir det lättare att klara med den tunga rehab träningen. Mitt stora lycka till!!!
Prata gärna med andra som varit i samma situation.

Brutit ryggen?
Mitt råd är att se till att du får den bästa möjliga hjälpen och inte lyssna på "vanliga" läkare. Kan låta divigt men eftersom jag i princip självläkt en bruten nacke p.g.a inkompetenta läkare så tycker jag att jag har rätt att kritisera vår statliga vård.

Vänd dig till de som vet vad de pratar om. Hör av dig om du behöver tips.

Mvh
Jeffa

Brutit ryggen?
Ha ha ha - underbart att läsa alla fina svar & diskussioner! Jag kan avslöja att jag är av den kvinnliga varianten & straight ;) men har många bra brudar i mitt liv!

Jag hojjade, var dum & orädd & klotade efter ett dropp rakt på huvudet då jag bröt två kotor samt fick en bettning på ryggraden 30 grader...vilket de fantasyiska läkarna nu fixat. Ryggeen full av skruvar & stag över åtta kotor som fixarar ryggen kvar är ett fett ärr...

Det jag är ute efter är lite tips & råd, om någon har erfarenhet av dit - svårt eftersom det är oerhört personligt!
Jag hade tur som överlevde, att jag inte är lam är ett under & jag kommer bli återställd.
3 mån lugn & ro, efter 6 mån fler spännande aktiviteter...men det kommer ta tid. Alllt ska dessutom opereras ut om ett år....
Svårt när jag har myror i kroppen & knappt kan kika på en film utan att bli tokig....men detta blir bra träning!

Man blir peppad av alla människor som återkommer med mer pepp än någonsinn - då psykisk status är viktig som fan!

Johan, lilla, lilla gubben - stödhjulen kan du stopp...eh, glöm det ;) kommer & hälsar på i slutet av månaden - live!

För tillfället känner jag mig sov ev rövkn****d kärring med en kropp som Frankenstein ;) med ett inre som sprudlar av liv - men jag blir stadigt yngre!

Mina primära mål är Freeride festen den 9 nov & i bästa fall skidor i slutet av säsongen!

//Morfindrottningen andrea

Brutit ryggen?
Visst är en morfintripp skit kul... fram tills man börjar somna och vaknar av att man inte andas... :/

En erfarenhet...

Jag hade en del skrot in opererat i mig och gick på rehab... fruktansvärt jobbigt när man går på rehab och inte gör framsteg utan bara underhållstränar i väntan på nästa operation... Det är mentalt ok så länge man känner framsteg men när man inte gör det då är det jätte svårt med motivationen och det är då man måste ha ett mål...

Väldigt skönt att höra att du kommer klara dig med rörelsen i behåll...

Tex

Senast ändrad:
Brutit ryggen?
Morfinet är min bästa vän för tillfället....trots att ned trappnigen gick för snabbt så jag fick abstinbens - ha ha - nu har jag kontrollen själv så det blir lite mera smooth ;)

Ja, allt ska ut om nio månader igen, har ju fortfarande ingen koll hur mkt jag kommer känna av skrotet när ryggen läkt....men hur lång tid tog det för dig innan du kunde leva utan smärta, jogga, cykla...åka skidor?
För tillfället ska jag bara leva "ett vanligt liv" tillbaka till rehab i mitteb av nov - då ska jag börja jobba med ryggen.

Just nu känns allt jobbigt & mörkt men jag har alla förutsättningar på min sida att det ska bli bra. För att inte tala om grymma vänner!
Svårt att sätta realistiska mål... Hoppas på att sticka ner till alperna i slutet av säsongen, annars blir det Gränsen i maj. Nästa år SKA jag kunna åka!

Som en gammal kärring undrar jag nu över din story!? ;)

Brutit ryggen?
För min del var det en helt annan typ av skada, axel. Så det går inte att jämnföra men jag vet hur jäkla svårt det var att hitta motivation till sjukgymnastik då jag inte gjorde framsteg överhuvudtaget i fyra månader. Jag kunde inte göra mer framsteg innan stål skrotet var ute då det hindrade rörelserna men var tunget att sitta inne i minst nio månader.

Visst när det är en axel så är det kanske inte hela världen om man slarvar lite, men med ryggen det får liksom inte hända.

Jag vet inte om du kommer att komma till läget där du nått max med skrottet sittande kvar och bara skall underhålls träna fram tills bort tagningen. Men om du kommer till det läget bli inte förvånad om det tar emot att träna och att du blir deppig av att du inte gör framsteg. Det är just då det är viktigt att ha målbilden som man kämpar för.

Vet inte om du läst storyn om Karina Holekim som jag postade längre upp men jag tycker den är inspirerande till mycke. Framförallt just det att visst kommer inte kunna åka skidor i vinter men klättrade i september, det är fan så bra och jäkla mycke bättre än vad läkarna sa till henne. Man klarar av så jäkla mycke mer än vad man tror om man vågar. Man måste våga sätta upp höga mål man måste våga misslyckas nå målet. Dom flesta begränsar sig själva eftersom dom är så rädda att misslyckas så sätter dom inte upp höga mål. Det viktiga är att man måste våga misslyckas men man skall aldrig se ett misslyckande som ett misslyckande man skall glädja sig åt det man uppnådde och det som är kvar och inte uppnått skall man ha som inspirationskälla.

Tex

Brutit ryggen?
För min del visar det väl sig vad som händer...opererades för en vecka sedan så jag är rätt så färsk, men inser att utöver mina fysiska begränsningar så är de psykiska hack i häl, varje skada så pass individuell att inget facit finns... Bara lite rädd att jag sätter upp för höga & orealistiska mål som sedan gör mig djupt besviken...eftersom jag inte vet någonting hur min situation kommer se ut framöver.

Många funderingar.... men när jag smakat lite på min situation & det börjar rulla igång löser sig nog det mesta!
Bara att bita ihop & se det som en av de största utmaningarna hittils! Längtar tillbaka till livet!

Har läst om henne, Karina & det ger nog de flesta hopp & grymt mkt pepp!
Tack för ditt engagemang & tänkvärda ord!

Brutit ryggen?
en kompis storebror bröt också ryggen vet inte riktigt va som hände osv för jag va inte med vid händelsen vet inte heller va han har gjort under tiden men han är friskförklarad nu så han kan åka skidor i år och hans skada var ganska allvarliig tror jag. men aja lycka till kommer säkert ordna sej försök att få tag på någon sjukgymnast som kan hjälpa dej så det blir bättre fortare

Brutit ryggen?
albin_johansson sa:
en kompis storebror bröt också ryggen vet inte riktigt va som hände osv för jag va inte med vid händelsen vet inte heller va han har gjort under tiden men han är friskförklarad nu så han kan åka skidor i år och hans skada var ganska allvarliig tror jag. men aja lycka till kommer säkert ordna sej försök att få tag på någon sjukgymnast som kan hjälpa dej så det blir bättre fortare
Och här är jag!
Jag bröt ryggen för ganska exakt åtta månader. Jag lyckades bryta en kota i ländryggen och en krossad precis ovanför och dom stelopererade de i Österrike. Min läkning gick oerhört bra. Jag va tillbaka hemma efter en och en halv vecka. Till skolan efter tre. Sedan dess har jag börjat sjukgymnastisera och lite annat. I somras, bara 3 månader senare började jag åka longboard och jag har badat hela sommaren.
Jag kommer antagligen åka lite skidor i år, sålänge pengarna räcker iallafall. Så hoppet är inte ute för din vinter heller. Även om du kanske inte kommer kunna gå ut lika hårt som senast men så kanske du kan stå på skidor igen iallafall:)

De bästa du kan göra är att komma igång med sjukgymnastik så fort du får tillåtelse, och lita på läkarna dom vet bäst. Även om de "känns" bra så är de inte värt några risker för då kan de bara bli värre.

Lycka till

/Adam

Brutit ryggen?
Tack för all pepp adam & albin- ni är grymma!
Känns lite hoppfullare - hoppas på lite skidor i slutet av säsongen! Ska vänta några veckor inna rehab, ryggen måste läka ihop...nu ska jag bra leva som vanligt (eller, sanningsenligt - som en gammal människa med allt för stark vilja & stor drömmar... ;))

Brutit ryggen?
Knäckte L5 en vecka innan förra vinter OS, slapp spikar och sånt, men var tvungen att sitta stilla i 4 veckor, skitjobbigt, men räddad av OS ;-)

Tycker synd om dig, men håll ut det fixar sig. /Erics pappa

Brutit ryggen?
Det är så underbart bland alla pensionärer i rehab-poolen ;D

Jag krossade 2 kotor och hade sprickor i hela ryggraden för snart 6 år sedan. Nu är jag helt återställd och ska göra min första säsong. Min träning gick sådärbra pga lång tids "2steg framåt ett steg bakåt" Jag blev aldrig riktigt tagen på allvar någonstans. jag fick diagnosen först efter skadan självläkt.

eftersom du verkar få riktig vård och har bra inställning tror jag det kommer gå finfint. var inte rädd för att prova andra roliga sporter och sånt när du börjar bli bättre. :)

Brutit ryggen?
Haha, så paff jag blev när jag läste tråden. Trodde att det var ngn som inte var säker på om han/hon brutit ryggen! :)

I alla fall, inte lika allvarligt som detta men trots allt en skada som jag dragit på mig var när jag spelade fotboll, drog av mitt ledband i högra knäet...tänkte att tankar osv iaf kan vara lika!

Jag gick på rehab rätt länge, tror jag började 3 veckor efter skadan. I alla fall, det man måste tänka på och "have in mind" ständigt är målet man försöker nå. Övergår till engelska, börjar få skrivkramp på svenska...

So anyway, what you have to constantly have in mind is your goal, what you're striving to accomplish with your rehab, want to ski this winter, the next or whatever... I don't know the vastness of your injury so I would'nt know how long it would take for it to heal with rehab but nevertheless, focusing on your goal, of say skiing again, will be the factor which makes you go to the gym every single day.

The doctors told me that even if I trained hard, I wouldn't be able to ski that winter, hence the end of December - I was btw injured the same year in the end of August I believe. Anyway, I was able to ski that winter, thanks to hard training, and never compromising with my dream.

So, basically, have faith and set up a reasonable goal and thou wilst succeed.
Good luck

Brutit ryggen?
Jag bröt tre kotor i en klätterolycka för ett o ett halvt år sedan. Läkningen gick ju bra o allt, jag hade även gips på benet samma 3 månader som jag hade korsetten, så mitt liv var inte asball... Virkade rätt många mössor vill jag lova...

Jag har fortfarande kvar besvär ibland. Jag får ont av att sitta still länge osv., men jag kan göra allt jag vill, typ åka skidor o klättra o sånt. Mitt bästa tips är att sedan när läkningen är klar hitta en sjukgymnast som är riktgit bra och som du känner att du kan ha en dialog med, du kommer behöva hjälp hela tiden, någon som kan ha en kontinuerlig kontakt med dig. Det är superviktigt!! i svenska vården blir man ätt lämnad vind för våg o jag hade tur som har en mamma som är sjukgymnast...

Seriöst, träning är det absolut viktigaste, så länge jag tränar ofta och mycket håller jag mig smärtfri, så fort jag slutar träna känns det skit igen. Sjukgymnasternas övningar kan kännas löjliga o som att de inte gör nån skillnad, men tro mig, det gör de!!!

lycka till, jag känner verkligen med dig!!

Tillbaka
Topp