Bryssel

barnbacken

Ny medlem
Hej!

I morgon flyttar jag till Bryssel på obestämd tid. Även om jag räknar med att kunna ta mig hem till Riksgränsen några gånger under mars-juni, så återstår det ändå månader att fylla med snö på något sätt. Dels finns det lite semester att pytsa ut, men också en och annan fredag och måndag att flexa eller jobba på distans.

Drömmen hade givetvis varit att hitta ett relativt billigt och relativt smidigt sätt att få så mycket snö och så många höjdmeter som möjligt, så ofta som möjligt. En till synes knepig ekvation.

Så till frågan, finns det någon helgkrigare här med erfarenhet av pendling till Alperna från Belgien, Nederländerna, alt. norra Tyskland eller Frankrike?

Alla tips om hur man kan maximera tid på skidor mottages tacksamt.

Välkomnar även alla möjliga idéer och länktips om bilkollektiv, bussbolag, charter, hyrbil, billiga flighter (försök till flygskam undanbedes), gruppresor, boendemöjligheter, kompisar, tips på orter etc.

Allt gott!

Senast ändrad:

barnbacken

Ny medlem
Min erfarenhet är att tåg är king i Centraleuropa. Punktligt, gott om avgångar och man anländer mitt i byn.

Här hittar du listan på skidorter nära Bryssel.
https://www.findskiholidays.com/ski-resorts-close-to-brussels
Tack! Jå, tåg är king. De ordinarie tågen verkar ta ca 8h, 7 byten och nästan lika många olika biljetter lite oavsett vilken större ort man ska till.

MEN, under säsong kör Thalys direkttåg från Nederländerna och Belgien till Chambéry, Albertville, Moûtiers, Aime-La Plagne, Landry och Bourg-Saint-Maurice varje lördag (vilket egentligen är hopplöst om man det är helgerna man är ute efter).

Vilken tågstation eller ort rekommenderar ni att man utgår ifrån? Vilket berg föredrar ni? Varför? Jag har aldrig varit där nere så har egentligen inga referensramar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp