"bubblor på smalbenen"

• Trådstartare Trådstartare LSM
  • Start datum Start datum

LSM

Ny medlem
"bubblor på smalbenen"
JAg vet att detta om benhinneinflamation har tagits upp riktigt många gånger....
Ja tror ja läst allt man kan hitta här på FR om smalbenen....
ändå måste ja få reda på:

Ja jibbar bara när åker skidor(alltså hoppar o railar för alla er okunniga)
Detta år har smalbenen varit ett JÄTTE problem för mig och ja har massor med bucklar/ bubblor eller vad man ska kalla det på smalbenen.......

vissa säger att man ska trycka med pekfingret ned för smalbenet på "bubblorna" för att rätta ut något med benhinnorna.......andra säger att man absolut! inte ska göra det för då blir inflamationen ännu värre......

skulle vilja veta vad som är rätt..... Skriv ENDAST om ni VET inte om ni tror eller nått

"bubblor på smalbenen"
Jag VET att du ska fråga någon som är kunnig inom området, kanske en vårdcentral eller skolläkare!

"bubblor på smalbenen"
haha ^ Deespin är i form idag, riktigt rolig =)

seriöst nu!

såhär ligger de till, det kan vara slatters sjukdom typ, då får man knölar på smalbenen strax under knät, man får ont osv.. sök på www.google.se för mer information.. sen tycker jag att du genast ska vända dig till en läkare..

men som Deespin sa, de värsta som kan hända är ju att du dör, o de är väll inte så farligt?

hejpådej, Hampus

"bubblor på smalbenen"
alwaysCrash sa:
haha ^ Deespin är i form idag, riktigt rolig =)

seriöst nu!

såhär ligger de till, det kan vara slatters sjukdom typ, då får man knölar på smalbenen strax under knät, man får ont osv.. sök på www.google.se för mer information.. sen tycker jag att du genast ska vända dig till en läkare..

men som Deespin sa, de värsta som kan hända är ju att du dör, o de är väll inte så farligt?

hejpådej, Hampus
han pratar inte om slatter....

"bubblor på smalbenen"
MaxHemmingsson sa:
jag har likadant! massa fucking knölar på smalbenen.. har ingen aning om vad det är så ja skiter i det:P
men han verkar ju ha smärtor som stör honom ganska mycket,, så skulle iaf inte jag skita i de.. o han skrev skriv inte om ni inte vet nått typ.. och jag hade ett förslag så beat it fatass

"bubblor på smalbenen"
lite bubblor på benet är la inget, ja har något skit i höger knä så läkarna avrådde mig att hoppa mer, kännnnnnn på den,

"bubblor på smalbenen"
kan väl tillägga att jag krossade båda fotlederna, bröt 3 revben och pajjade ryggen i ett enda hopp så att jag inte kunde gå på 3 veckor, Känn på den KalleBalle

"bubblor på smalbenen"
Jag hade också bubblor och knölar på smalbenen då jag åkte mycket, jag råder dig att gå till en vårdcentral, jag gjorde inget och hade sådan smärtor några timmar efter åkning att jag inte kunde gå. Jag hade problemen i flera år. Bröt benet lite olyckligt i ett bigjump och kunde inte åka på 8år. Benet gick av vid en knöl (ganska mjuk som en blåsa ungefär). Jag har hört att långvariga problem av den typen kan ge benskörhet? vet inget om sanningen i det, då pjäxan vek sig i plasten när jag överflexade i en hård landning. Först tycker jag du ska ringa Vårdguiden som ger gratis rådgivning över telefon. Sjukgymnaster brukar ha bra koll på idrottsrelaterade problem, och du kan få tips även om sånt på vårdguiden har 08-320 100

Lycka till

"bubblor på smalbenen"
Jag har också haft "Bubblor" på smalbenen. För mej gjorde det ingen skilnad om man tryckte sönder dom eller ej, men min polare gör det hela tiden. Det gör ont som fan när man gör det, men för honom hjälper det. Vet inte riktigt vilket som är bäst, Jag har frågat ett antal läkare i olika länder och aldrig fått ett vettigt svar. Jag skulle rekomendera att du vilar tills det känns bättre och lär dej stretcha alla muskler i vaden, det har hjälpt för mej. Men jag vet, ibland e det svårt att vila från skidåkning för det e så himmla kul att åka skidor......

"bubblor på smalbenen"
låter som benhinne inflamtaion, har också haft det. vissa säger att man ska ge fan i dom och inte massera ut dom för att det ökar inflamationen och vissa säger att man ska massera ut dom.

det bästa är väl att skippa skolan en dag och sprigna iväg till en läkare så att han får ge sitt utlåtande.

"bubblor på smalbenen"
En raceåkare jag känner får bubblor på fötterna. Det är för att han har så styvapjäxor så det trycker mycket på vissa ställen. Kanske samma sak?

"bubblor på smalbenen"
jag har också dessa såkallade "bubblorna" på smalbenet. Någonting som uppkommit efter att jag i 4 års tid från och till haft benhinneinflammation. Till mig sade läkarna att dessa bubblor berodde på ärrbildningar som bildats då inflammationen gått för långt. Det finns en mängd olika saker man kan göra mot dem men resultaten brukar vara ganska individuella.
Vet inte om man helt kan få bort dem och tror ärligt talat inte det gör någon skillnad. Huvudsaken är ju att smärtan försvinner så att man kan leva som en vanlig människa, oavsett om man har några "bubblor" på benen=)
Att dra ut eller stretcha dom brukar göra sjukt ont! men det känns skit bra efteråt (när smärtan lagt sig). Med att dra ut dem menas med att en annan person (lättast så) placerar fingrarna längst smalbenets insida(där bubblorna finns) och underifrån drar handen utåt medans fingrarna fortfarande trycks mot smalbenet (mellan ben och muskel)
Detta är lite svårt att förklara men tror säkert ni kan hitta några hänvisningar ngn.stanns på internet.
Gick hos en sjukgymnast en gång i veckan och fick sån där utdragning samt en såkallad värmebahandling. Först drog hon ut muskeln så att muskeln slappnade av, därefter placerade hon någon form av kräm på smalbenen(fråga mig inte om vad) och sen drog hon en skitvarm stav upp och ned längst hinnan. Skulle tydligen vara en värme som gick in i själva benet och på så sätt smjukade upp inflammationen (typ hehe)
Detta hjälpte bra för mig, men oförsiktig som man var drog jag upp den hela tiden..
Du kan även pröva att växla varmt och kallt vatten på den (tex. i duschen) kan också hjälpa. Annars är zon ett alternativ.
Hoppas det löser sig!

Tillbaka
Topp